کد خبر: ۸۱۷۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

علت بوي بد دهان چيست؟

  دندان‌ها، لثه‌ها، زبان و لوزالمعده 90درصد از دلايل بوي بد دهان را تشکيل مي‌دهند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، عمراني، متخصص گوش و حلق بيني گفت: در 90درصد موارد بوي بد دهان از خود دهان نشات مي‌گيرد.

بوي بد دهان يک بيماري آشکار نبوده، اما نشانه‌اي از بيماري‌هاست که از پيامد آن کاهش پيوند‌هاي خانوادگي و اجتماعي فرد و در نتيجه بروز‌ آسيب‌هاي اجتماعي است.

اين متخصص با اشاره به عوامل موثر در بوي بد دهان تصريح کرد: دندان‌ها، لثه‌ها، زبان به ويژه پشت آن و لوزالمعده در بروز بوي بد دهان موثرند.

وي گفت: پلاک‌هاي کنار دندان‌ها منجر به پوسيدگي و رشد باکتري‌هاي دهاني مي‌شوند چون اين باکتري‌ها بي‌هوازي هستند و بوي بد توليد مي‌کنند، مي‌توانند يکي از مهم‌ترين عوامل بوي بد دهان باشد.

عمراني در ادامه عنوان کرد: در برخي افراد پرزهاي پشت زبان بلند است به طوري که باعث ماندن خوراکي‌ها در پشت زبان مي شوند.تجمع باقيمانده خوراکي‌ها مي تواند فرصت مناسبي باشد تا باکتريهاي دهان با تجزيه مواد غذايي بوي بد توليد کنند.

عمراني خاطر نشان کرد: لوزه‌هاي کامي بافتي دفاعي هستند که چين و شکنج‌هايي دارند که در لوزه‌هاي برخي افراد باکتري‌ها و مخاط فرو ريخته‌اي زندگي مي کنند و مي توانند خوراکي‌ها را تجزيه و به قطعات کوچک تند بويي تبديل کرده و سبب بوي بد دهان شوند.

اين متخصص اظهار داشت: در 10 درصد از موارد نيز بوي بد دهان مي‌تواند ناشي از بيماري‌هايي چون سينوزيت، ترش کردن و ديورتيکول در مري باشند.

عمراني گفت: انديشمند‌انه است که درصورت مشاهده بوي بد دهان به پزشک مراجعه شود تا از پيشرفت آن جلوگيري شود.

بنابراين گزارش، دخانيات مي‌تواند اين معضل را تشديد و حتي عاملي براي ايجاد آن باشد.
*باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
0
5
"دندان‌ها، لثه‌ها، زبان به ويژه پشت آن و لوزالمعده در بروز بوي بد دهان موثرند."
لوزه ها نه لوزالمعده! لوزالمعده در گوارش غذا نقش مهمی دارد اما مستقیما به دهان متصل نیست که اثر مهمی بر بوی دهان داشته باشد. اما لوزه ها بعنوان غدد لنفاوی نقش مهمی در تجمع مواد زاید بوده و باکتریهای زیادی در آن رشد می کنند که باعث بوی بد دهان می گردند.