کد خبر: ۸۱۷۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۷

وال استريت ژورنال: لغو تحريم ها فورا ۵۰ ميليارد دلار به اقتصاد ايران تزريق مي‌کند

   دولت آمريکا به مقام‌هاي کنگره اطلاع داده است که لغو تحريم ها مي‌تواند فورا ۵۰ ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي بلوکه شده را در اختيار ايران قرار دهد.

به گزارش روزنامه وال استريت ژورنال، مقام هاي رسمي تاکيد کردند که اگر مذاکره کنندگان در دستيابي به يک توافق نهايي هسته اي با ايران تا تابستان موفق شوند، ايران پس از امضاي توافقنامه بيش از 30 تا 50 ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي بلوکه شده خود را به دست خواهد آورد.

در شرايط کنوني بيش از 100 تا 140 ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي ايران در حساب هاي خارجي بلوکه شده است که علت اصلي اين مساله، تحريم هاي اعمال شده عليه برنامه هسته اي تهران بوده است. البته هنوز بايد در خصوص جزئيات اين مساله مذاکره شود ولي مساله اي که قطعي به نظر مي رسد، افزايش منابع مالي و نقدينگي است که پس از امضاي توافقنامه در اختيار ايران قرار مي گيرد.

هنوز نقاط اختلافي مهمي براي دستيابي به توافق نهايي هسته اي بين ايران و قدرت هاي جهاني وجود دارد. اينکه تحريم ها با چه سرعتي لغو شود و اگر ايران مفاد توافقنامه را نقض کرد، اين تحريم ها چگونه مجددا اعمال شود، از مهمترين موارد اختلافي است.

اوباما پيش از اين از لغو تدريجي و گام به گام تحريم ها حمايت کرده است. کاخ سفيد روز جمعه تاکيد کرد که موضع واشنگتن تغيير نکرده است. البته ظاهرا به نظر مي رسد که اوباما حاضر است تا در صورت امضاي توافقنامه از سوي ايران، امتيازات اقتصادي بيشتري به تهران بدهد. مهمترين نگراني اوباما اين است که اگر ايران مفاد توافقنامه را نقض کند، تحريم ها را تا چه حد سريع مي توان دوباره اعمال کرد.

رهبران ايران از جمله حسن روحاني رئيس جمهور نيز تاکيد کرده اند که تنها به شرطي با توافقنامه موافقت خواهند کرد که همه تحريم ها به سرعت لغو شود. جمهوريخواهان و دموکرات ها نيز مخالفت شديد خود را با لغو همه تحريم ها عليه ايران اعلام کرده اند.
*تسنيم