کد خبر: ۸۱۷۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۸
پايگاه خبري کنگره آمريکا:

واشنگتن از عزيمت کشتي هاي ايراني به يمن نگران است

  پايگاه اينترنتي هيل در تحليلي نوشت: مقامات آمريکايي از عزيمت کشتي هاي ايراني به يمن نگران هستند.

اين پايگاه اينترنتي نوشت: مقامات نظامي آمريکا نگران حمايت ايران از حوثي ها در يمن هستند که مي تواند موجب مواجهه و رويارويي ايران و عربستان شود و منطقه را وارد يک جنگ فرقه اي کند.

به گفته دو مقام آمريکايي ايران يک ناوگان دريايي متشکل از هفت کشتي که برخي از آنها حامل تسليحات است به سمت يمن فرستاده است که مي تواند يک تلاش احتمالي براي تجهيز مجدد شورشيان حوثي باشد.

مقامات آمريکايي نگران اين هستند که مي تواند منجر به زورآزمايي با آمريکا يا ديگر اعضاي ائتلاف به رهبري عربستان سعودي باشد؛ اين ائتلاف يمن را به محاصره دريايي درآورده اند و بيش از چهار هفته است که مواضع حوثيان در يمن را بمباران مي کنند.

ايران، هفته گذشته يک ناوشکن و ديگر ناوگان هايي هوايي را به نزديکي يمن فرستاد، ولي گفته شد که اين ناوگان بخشي از ماموريت عادي ايران براي مقابله با دزدان دريايي بوده است.

اين مقامات مي گويند، نکته غيرمعمولي درباره استقرار ناوگان جديد در هفته جاري اين است که ايراني ها تلاش مي کنند استقرار اين نيروها را مخفي کنند. در مقابل به نظر مي رسد که اين کشتي ها تلاش مي کنند تا آن را به رخ آمريکا و متحدانش در خليج فارس بکشند.

رت رايدر، سخنگوي فرماندهي مرکزي آمريکا مي گويد، مشخص نيست که اگر اين ناوگان به يمن نزديکتر شود، چه اتفاقي رخ مي دهد. عربستان سعودي، به منظور محاصره يمن کشتي هايي در آبهاي سرزميني اين کشور مستقر کرده است. مصر از هم پيمانان عربستان نيز اين کار را انجام داده است. يک مقام آمريکايي مي گويد کشتي هاي ايراني در تلاشند تا در بندر عدن پهلو بگيرند که حوثي ها آن را به تصرف خود درآورده اند.

رت رايدر مي گويد،‌هر چند آمريکا به حملات هوايي ائتلاف به رهبري عربستان همکاري مي کند، اما در محاصره دريايي يمن حضور ندارد.

اخيرا ناوگان آمريکايي حاضر در منطقه، در اول آوريل به يک کشتي با پرچم پاناما مشکوک شدند. آنها گمان مي کردند اين کشتي حامل تسليحات غيرقانوني براي شورشيان حوثي است. هر چند در اين کشتي هيچ چيزي پيدا نشد، ولي زنگ خطر را در واشنگتن درباره فعاليت روز افزون نظامي آمريکا در اين درگيري به صدا درآورد. به طوري که پنتاگون در هفته جاري اعلام کرد، احتمال افزايش بازرسي از کشتي ها وجود دارد.

استيو وارن، يک مقام نظامي دريايي آمريکا روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد، ما هوشيارانه به مراقبت خود براي آزادي کشتيراني ادامه مي دهيم و بازرسي هايي با رضايت مسئولان کشتي انجام مي دهيم تا مطمئن شويم که موادر مخدر، قاچاق انسان و ديگر تخلفات دريايي محدود شده است.

مقامات آمريکايي نگران اين هستند که مواجهه بين ايران و عربستان سعودي، منجر به بروز يک جنگ نيابتي ميان دو کشور شود.

در اوايل هفته جاري، يک مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت، اين کشور تلاش مي کند تا مطمئن شود تحريم تسليحاتي شوراي امنيت سازمان ملل عليه حوثي ها اجرا مي شود.

درگيري ها در يمن در حالي شدت مي يابد که آمريکا اميدوار است با ايران به توافقي دست يابد که در قبال کاهش تحريم ها عليه اين کشور، برنامه هسته اي آن محدود شود. مقامات آمريکايي مي گويند، حمايت آمريکا از ائتلاف سعودي بر اين مذاکرات تاثير نخواهد داشت.