کد خبر: ۸۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۶

لاریجانی: دولت سعودی با جنگ افروزی به مقاصد سبک خود نمی رسد

 رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به جنگ افروزی دولت عربستان سعودی در یمن گفت: شما خود می دانید که با این جنگ افروزی به مقاصد سبک خود نمی رسید بلکه شأن و جایگاه شما در بین مسلمانان مخدوش تر خواهد شد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی افزود: هجوم وحشیانه نظامی به کشور مسلمان یمن موضوعی است که دل همه مسلمانان را آزرده است، این هجوم وحشیانه با توسل به توهمات و رقابت های کودکانه در منزلت منطقه ای بوده است.

وی با بیان این که دولت سعودی مدعی دولت اسلامی است، اظهار داشت: در کجای اسلام اجازه ریختن خون بیگناهان را با تخیلات واهی می دهد؟ اسلام در کجا اجازه تخریب خانه های مسلمانان را به دلیل رقابت های ناشیانه می دهد؟ همچنین اسلام در کجا اجازه اختلاف افکنی میان مسلمانان را به دلایل واهی می دهد؟

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مگر در روایات نیامده کسانی که حتی با تمسک به دین بین مومنان اختلاف ایجاد می کنند، ملعون هستند.

لاریجانی همچنین گفت: اگر دولت سعودی ادعای اسلامیت دارد باید بفهمد که این مسیر جنگ طلبی که انتخاب کرده جز لعنت خدا و بندگان خدا چیزی در کارنامه آنان ندارد. بخصوص که در ماه رجب که ماه حرام است و حتی در زمان جاهلیت اعراب برای آن حرمت قائل بودند این کارها انجام می شود.

وی خطاب به سعودی ها اظهارداشت: شما که مسلمان هستید باید حرمت این ماه را حفظ کنید و دست از خونریزی مسلمانان بردارید. خود می دانید که با این جنگ افروزی به مقاصد سبک خود نمی رسید. بلکه شأن و جایگاه شما در بین مسلمانان مخدوش تر خواهد شد.

رییس مجلس با توصیه به حکام سعودی مبنی بر این که دست از خونریزی مسلمانان بردارند، ادامه داد: خود می دانید که با این جنگ افروزی به مقاصد سبک خود نمی رسید بلکه شأن و جایگاه شما در بین مسلمانان مخدوش تر خواهد شد.

لاریجانی به طرح 4 ماده ای ایران برای پایان خونریزی در یمن و ایجاد آرامش و حل و فصل مسایل این کشور اشاره کرد و یادآور شد: لازم است طرف های یمنی با گفت وگوی ملی مسایل اختلافی را حل کنند، از این رو عربستان قبل از این که بیشتر در باتلاق بدنامی و شکست گرفتار شود از این فرصت استفاده کند.

وی با یادآوری این که مجلس شورای اسلامی باردیگر اقدام جنگ طلبانه سعودی را محکوم می کند، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار دارند در فرصت ماه مبارک رجب به این جنگ افروزی کثیف که فایده آن را رژیم صهیونیستی می برد خاتمه داده شود.



** ایران تا نتیجه تصمیم طرف مقابل قطعی نشود، اقدامی نمی کند

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدام اخیر کنگره آمریکا در تصویب قانونی برای رویت توافق بین ایران و 1+5 و اظهار نظر درباره آن اشاره کرد و گفت: تحلیل های مختلفی در این زمینه در صحنه بین المللی ارایه شده که بعضی آن را دال بر ناتوانی رییس جمهوری آمریکا و برخی حکایت گر نوعی فریبکاری جدید و بعضی دیگرآن را مسیری برای به هم زدن زمینه های توافق دانسته اند.

عضو شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: هر یک از این تحلیل ها که مورد توجه باشد ثمری برای دولت آمریکا نخواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط جدید به وجود آمده مسیر مذاکرات را ادامه می دهد.

لاریجانی همچنین گفت: طبعا آنها باید تضمین های روشن تری برای نتیجه بخش بودن ادامه مذاکرات ارایه کنند، قطعا این مساله واضح تر شده که بازی آمریکا این است که به دنبال به هم زدن میز مذاکرات است.

وی اظهار داشت: البته بعید است که این تصور خام برای مذاکره کننده آمریکا به وجود آمده باشد که با این شگرد می توانند قدرت چانه زنی بیشتری برای خود فراهم کنند.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: بلکه به عکس باید شرایط متفاوت و سخت تری را در تضمین توافق تحمل کنند. مذاکره کنندگان ایران نیز باید با توجه بیشتر، صحنه مذاکرات را مدیریت و برای هر شرایطی سناریوهای بی بدیلی را مدنظر قرار دهد.

لاریجانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تا نتیجه تصمیم طرف مقابل قطعی نشود، اقدامی نخواهد کرد.

وی در ادامه با تبریک روز ارتش افزود: روز ارتش را به عزیزان نیروهای سه گانه تبریک و تهنیت عرض می کنم و امیدواریم با همت بلند مسیر اقتدار و سرافرازی را برای ملت رقم بزنند. رییس مجلس ولادت امام محمد باقر (ع) را نیز تبریک گفت.
*ایرنا