کد خبر: ۸۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۷۵

تصاویر : کامپيوتري به اندازه دانه برنج

  ميشيگان ميکروموتو به سلول هاي خورشيدي مجهز شده که باتري دستگاه را با نور محيط شارژ مي کند و توانايي کار کردن پيوسته را به دستگاه مي دهد. اين گروه از دستگاه به ذره هوشمند (smart dust) معروف هستند و شامل کامپيوترهاي مجهز به تصويرساز (تشخيص حرکت)، سنسورهاي دما و سنسورهاي فشار مي شوند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، اين دستگاه اوج مجموعه تحقيقاتي است که بلاو و سيلوستر روي پردازش کم انرژي براي سيستم هاي ميلي متري انجام داده اند. پيشرفت اساسي در تناسب اندازه و توان با پردازشگرهاي فينيکس در سال 2008 انجام گرفت.

پردازشگر فينيکس بسيار کوچک بوده و اندازه آن 915 در 915 ميکرومتر مربع است و با ولتاژ بسيار پايين کار مي کند و حالت استند باي منحصر به فرد آن منجر به مصرف توان 500pW مي شود که تقريبا برابر يک دوم توان مصرفي تک سلول بدن انسان است.

اين سيستم مي تواند با توليد 20 نانو وات به وسيله سلول خورشيدي 1 ميلي متر مربعي به اندازه کافي انرژي ذخيره کند تا زير نور محيط به طور پيوسته کار کند. توان مصرفي اين سيستم در حالت استندباي 2 نانو وات است. اين مقدار ميليون ها برابر کمتر از مصرف يک گوشي متوسط در حالت استندباي است که مي توان آن را با تفاوت ضخامت بين يک ورق کاغذ و طول زمين فوتبال مقايسه کرد.

در حال حاظر در خانواده M3 سه سيستم مختلف وجود دارد که روي کاربرهاي متفاوت تمرکز کرده اند: حس دما، فشار و ثبت تصوير.

بلاو مي گويد: "ما اميدواريم در آينده اين سنسور ها بتوانند با يکديگر تعامل کنند و در حال حاضر تلاش مي کنيم تا بتوانيم فاصله آن ها را تا 20 متر افزايش دهيم."

يک کاربرد مهم اين سنسورهاي هوشمند در سيستم هاي حفاظت و اطلاعات فردي است. تعداد زيادي از اين کامپيوترها را مي توان براي زير نظر گرفت نامحسوس محيط خانه، کار يا دستگاه الکترونيک شخصي به کار گرفت.