کد خبر: ۸۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۲۲

واشنگتن پست: اوباما میخواهد از طریق توافق هسته ای با ایران، اعراب عصبی خلیج فارس را آرام کند اما....

نیروهای ایران، از پای ننشسته اند و چه بسا با برداشته شدن تحریم ها و افزایش منابع مالی آنها، بیشتر قدرت بگیرند.

روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت: توافق هسته ای ایران،‌اختلافات فرقه ای در منطقه خلیج فارس را تشدید می کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، فردریک ورهی در تحلیلی برای این روزنامه آمریکایی نوشت: چطور چارچوب توافق هسته ای ایران بر تنش های میان شیعیان و سنی ها در منطقه خلیج فارس تاثیر گذاشته است؟ 

در یک جهان ایده آل، این چارچوب توافق باید آغازی بر کاهش تنش های فرقه ای منطقه ای باشد و راه را برای دور جدیدی از وابستگی های متقابل هموار کند. در حالی که میانه روها در ایران بر سر کار آمده اند، در تئوری باید چنین باشد که پادشاهی های عصبی حاشیه خلیج فارس ،‌از مهار شدن برنامه هسته ای ایران احساس آرامش کنند.در نظم جدید منطقه ای آنها دیگر به ایران به چشم یک تهدید حیاتی نگاه نخواهند کرد و یک رقابت دوستانه تر باآن خواهند داشت. 

با این موج جدید، منبرهای روحانی ها و صفحات توئیتری از سخنان تند فرقه ای پاک خواهد شد و فضای داخلی این کشورهای پادشاهی در حاشیه خلیج فارس، یک نفس راحت خواهند کشید و به سمت اصلاحات سیاسی حرکت خواهند کرد. این قطعا بخشی از دیدگاه بلند مدت باراک اوباما،‌رئیس جمهوری آمریکا برای طرحی بود که او آن را پایه گذاری کرده و آن را تعادل سازی میان دولت های حاشیه خلیج فارس با جمعیت غالبا سنی و ایران نامید. 

اما متاسفانه، این سناریو از واقعیت بسیار دور است و منطقه خلیج فارس همچنان در بحبوحه درگیری های فرقه ای قرار دارند. نیروهای ایران، از پای ننشسته اند و چه بسا با برداشته شدن تحریم ها و افزایش منابع مالی آنها، بیشتر قدرت بگیرند. هرچند چارچوب با حمایت نه چندان محکم ریاض مواجه شد،‌اما تحلیلگران سنی در رسانه های حاشیه خلیج فارس همچنان به میزان زیادی به این توافق مشکوک هستند و به آن به چشم کاهش قدرت آمریکا در منطقه و افزایش قدرت غیرقابل مهار ایران نگاه می کنند.