کد خبر: ۸۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۸۲

آیت‌‌الله جوادی آملی: اگر این چندتا ایرانی را از آمریکا بردارید، چه دارد؟ آیا آن‌ها بزرگانی همچون ابن‌سینا و مولوی دارند؟ این‌ها آن قدر کشتند که بر دیگران مسلط شدند

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به حمله آل‌سعود به یمن، این عمل را ناشی از پنهان کردن فطرت با اغراض و غرایز دانست و گفت: اگر کسی واقعا با حقیقت زندگی کند، هرگز اجازه نمی‌دهد این‌ها روی قبر هفتاد میلیون بایستند و قلدرمآبی دربیاورد، از ملت‌ها کار برمی‌آید به دولت‌ها دیگر امیدی نیست.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به حمله آل‌سعود به یمن، این عمل را ناشی از پنهان کردن فطرت با اغراض و غرایز دانست و گفت: اگر کسی واقعا با حقیقت زندگی کند، هرگز اجازه نمی‌دهد این‌ها روی قبر هفتاد میلیون بایستند و قلدرمآبی دربیاورد، از ملت‌ها کار برمی‌آید به دولت‌ها دیگر امیدی نیست.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی امروز ‌در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه فصلت پرداخت و با قرائت آیه «وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ ﴿26﴾»‏، گفت: در بخش‌های قبل به طور صریح درباره قرآن بحث شد، در صدر سوره درباره قرآن نیز سخن گفت، قرآن شبهات آنان را پاسخ گفت و وقتی پاسخ آنان را داد، دستور دادند که با هیاهو و هوچی‌گری نگذارید که سخنان آن حضرت به گوش مردم برسد.

وی افزود: گفتند نه خودتان گوش دهید و نه اجازه بدهید که گوش دهند، شاید این زمینه پیروزی شما را فراهم کند، شما که سخن قرآن را شنیدید و حق یافتید و پاسخی برای آن نداشتید، با هیاهو و سرو صدا کاری بکنید شاید توانستید جلوی گسترش آن را گرفتید.مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «فَلَنُذِیقَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا عَذَابًا شَدِیدًا وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَسْوَأَ الَّذِی کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿27﴾»، خاطرنشان کرد: ما در برابر این کارها چیزهایی را بهشان می‌نوشانیم، یک چیزهایی را می‌چشانیم، آن را که باید بنوشند همین که نزدیک دهان و صورت آمده است از شدت حرارت صورت و دهانشان می‌سوزد، این چشیدنشان که در آیه محل بحث اشاره شده، عذاب شدید است.

وی با قرائت آیه «ذَلِکَ جَزَاء أَعْدَاء اللَّهِ النَّارُ لَهُمْ فِیهَا دَارُ الْخُلْدِ جَزَاء بِمَا کَانُوا بِآیَاتِنَا یَجْحَدُونَ ﴿28﴾»، ابراز کرد: ما آن مهم‌ترین گناهانشان را به کیفر می‌کشیم، این چنین نیست که ما از آن مهم‌ترین گناهاشان صرف نظر کنیم و این همان جزای دشمنان الهی است، آیه 9 همین سوره مبارکه فصلت درباره اعدا الله بود که در این آیه هم درباره آنان است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: تمام این‌ها به این دلیل است که این‌ها در برابر مهم‌ترین نعمت‌های الهی کفران نعمت کردند، قرآن کریم می‌فرماید ما کل نظام را خلق کردیم و همه این‌ها را به عنوان مائده و سفره الهی پهن کردیم و مهمان ما جامعه انسانیت است، آسمان‌ها و زمین‌ها را خلق کردیم و انسان را آفریدیم تا از این منابع استفاده کند.

وی گفت: خداوند انسان را هم زیبا آفرید و فرمود تمام آن چه را که لازم دارد در درون او قرار دادیم، ما به انسان چراغ عقل دادیم که او حق و باطل و صدق و کذب را تشخیص دهد، اما او نباید این چراغ را خاموش کند، به او قدرت عمل و کوشش دادیم که برابر عقل خودش عمل کند و برای او یک نیروی قضایی و داوری و کرسی قضا قرار دادیم.تفکیک قوا از انسان برگرفته شده استمؤلف کتاب مفاتیح‌الحیات درباره نیروی قضایی و داوری درونی انسان اظهار کرد: نفس لوامه بین قانون عقلی و اجراییات او تطبیق می‌کند که اگر بر اساس قانون عقلی عمل کرده است او را خوشحال کند و اگر مطابق با رهاورد عقل نباشد او را توبیخ کند، در درون انسان این حقیقت وجود دارد آن‌ها که گفتند تمدن هر مملکت این سه قوه است و این سه قوا باید تفکیک شود ظاهرا از وجود انسان الگو گرفتند.

وی افزود: انسان قوه مقننه می‌‌خواهد تا قانون داشته باشد، انسان قوه مجریه می‌خواهد تا به آن قانون عمل کند، اگر قانون‌گذار و مجری یکی باشد، قانون‌گذار خوبی نمی‌شود و برای این که قانون‌ها خوب اجرا شود یک دستگاه قضایی لازم است، اگر بد نبود که کاری ندارد و اگر بد بود که جا برای محاکمه و مانند آن است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این که تفکیک قوا حداقل چهارهزار سال سابقه دارد، گفت: گفته می شود از ساختار درونی انسان گرفته شده است که خداوند انسان را با این سه قوه آفرید، اندکی از معارف را به انسان داد و بقیه معارف را از طریق وحی تکمیل کرد، قوه اجرایی هم دارد، برای این که بشر زندگی می‌کند و کرسی قضا و داوری را هم به عنوان نفس لوامه گذاشت.

وی بیان کرد: انسان در اوایل امر وقتی هنوز فطرتش پاک است، وقتی گناهی کرد یا حقی را باطل کرد، این نفس لوامه نمی‌گذارد که او بخوابد، گاه هم فشارهای سنگین‌تر بر او عارض می‌شود و ایست قلبی دچارش می‌شود و اگر کار خوبی بکند بسیار خوشحال است.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: این سه را ذات اقدس اله زیبا، محکم و متقن و عادل آفرید، شهوت و غضب هر چه می‌خواهند از راه حلال فراهم است، شهوت و غضب هر چه می‌طلبد از راه حلالش فراهم است، برای این که بیراهه برود، ابلیس چیزهایی را استخدام می‌کند و مسیر حق و باطل را عوض می‌کند.وی با اشاره به این که تغییر و تبدیل ابلیس ساختاری و زیرساخت‌های اصلی نیست، بیان کرد: زیرا این زیرساخت‌های اصلی عوض نمی‌شود اما بر اساس آیه «و قد خاب من دساها» این‌ها را در بین اغراض و غرایز دفن می‌کند، این فطرت در زیر است و نفس‌نفس زنان عمرش را طی می‌کند، فطرت و عقل عوض نمی‌شود بلکه زیر اغراض و غرایز دفن می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی گفت: خداوند می‌فرماید وقتی ما این همه زیبایی را به او دادیم و روشن‌ترین چراغ‌ها را به او دادیم ما هم سعی می‌کنیم رفقای بد از انس و جن را دامن‌گیر او بکنیم، رفقای بدی در مسافرتی و مهمان‌خانه‌ای دامن‌گیر او می‌شود و او را وسوسه می‌کنند، شیاطین انس و جن از درون و بیرون او را وسوسه می‌کنند، اما اختیارش همچنان حفظ است.اساس کار انبیا آشنا کردن انسان با حقیقت و اعتباریات استوی با اشاره به آیه «وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا رَبَّنَا أَرِنَا الَّذَیْنِ أَضَلَّانَا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ نَجْعَلْهُمَا تَحْتَ أَقْدَامِنَا لِیَکُونَا مِنَ الْأَسْفَلِینَ ﴿29﴾»، خاطرنشان کرد: هنگامی که گرفتار عذاب شد، در جهنم می‌گوید پروردگارا این قرین‌های سوء و رفیق‌های بد را به ما نشان بده تا ما آنان را زیرا پای خود قرار دهیم، جواب مبسوطش در سوره مبارکه اعراف و سبأ گذشت، جواب این است که آنان می‌گویند که ما کاری نکردیم.مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: می‌خواستید حرف انبیا را گوش دهید، شیطان که سردسته آنان است می‌گوید من را ملامت نکنید و خودتان را ملامت کنید، من تنها یک دعوتنامه دادم، انبیا و اولیا هم دعوتنامه آوردند، چرا به حرف آنان گوش ندادید، شما به سوء اختیار خودتان خلقت الهی را تغییر دادید.

وی با بیان این که تغییر خلقت این است که انسان میل به گناه پیدا می‌کند، اظهار کرد: مانند این که یک انسان بیمار میل به غذای ناسالم دارد، گرایش اولی بدن سلامت است، اگر کسی ناپرهیزی کرد و معتاد شد و میل به آن پیدا کرد، مقصر خودش است، ابتدای کار اگر مختصر غذایی ناسالم باشد، انسان بالا می‌آورد.

حضرت آیت‌‌الله جوادی آملی بیان کرد: همین کسی که مختصر غذای سمی و مسموم را به او می‌دادیم بالا می‌آورد از سم لذت می‌برد و معتاد می شود، درون ما هم همین طور است، اگر یک کودک بخواهد دروغ بگوید زبانش سرخ می‌شود، او با دروغ آشنا نیست، اما بعد مثل بلبل دروغ می‌گوید.

وی گفت: مهم‌ترین کار انبیا فرهنگ‌سازی است، اساس کار این است که به ما بفهمانند شما با یک سلسله امور اعتباری و یک سلسه امور حقیقی ارتباط دارید، اگر می‌خواهید عالم شوید باید با امور حقیقی ارتباط داشته باشید، خداوند می‌فرماید شما در دنیا زندگی نکنید، بلکه با حقایق خارجی همچون زمین و آسمان و کوه و دریا ارتباط داشته باشید. چگونه کسی که خود را متولی حرمین می‌داند به یک کشور اسلامی دیگر حمله می‌کند؟

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیات اظهار کرد: اهل‌بیت(ع) نیامدند چیزی را که ما بلد هستیم به ما یاد بدهند، فرمودند که شما توی دنیا زندگی نکنید، چه طور می‌شود یک کشوری که خود را ولی و حاکم حرمین می‌داند، روز روشن به یک کشور اسلامی حمله می‌کند، آن آمریکا که قد کشیده و قدش از دیگران بلندتر است و صداش از دیگران بلندتر است، زیر پای او هفتاد میلیون قبر است.

وی بیان کرد: آن‌ها هفتاد میلیون را کشتند و علم و تمدن آوردند؟ اگر این چندتا ایرانی و غیرایرانی را از آمریکا بردارید، چه دارد؟ آیا آن‌ها بزرگانی همچون ابن‌سینا و خوارزمی و مولوی و زکریا و مانند آن دارند؟ این‌ها آن قدر کشتند که بر دیگران مسلط شدند، بعد هی گزینه تحریم و هی گزینه نظامی و مانند آن را می‌گویند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این که اگر کسی واقعا با حقیقت زندگی کند، هرگز اجازه نمی‌دهد این‌ها روی قبر هفتاد میلیون بایستند و قلدرمآبی دربیاورد، ابراز کرد: از ملت‌ها کار برمی‌آید به دولت‌ها دیگر امیدی نیست، اصرار انبیا برای همین است که در زمین زندگی کنید و در دنیا نباشید.وی خاطرنشان کرد: این قرآنی که ما آن را می‌بوسیم و روی سر می‌‌گذاریم برای این است که ما را با واقعیت و حقیقت آشنا می‌کند، شیطان هم برای گمراه کردن ما و مشغول کردنمان به اعتباریات آمده است