کد خبر: ۸۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۲

تاکيد روحاني به همکاري مشترک ايران و افغانستان در برابر باندهاي قاچاق

  رييس جمهوري در نشست مشترک خبري در تشريح مذاکرات انجام شده با همتاي افغانستاني خود، گفت: قرار شد همکاري مشترک اطلاعاتي و امنيتي در برابر باندهاي قاچاق مواد مخدر شکل گيرد.

حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني روز يکشنبه در نشست خبري مشترک با محمد اشرف غني رييس جمهوري افغانستان افزود: در مذاکرات خصوصي دو رييس جمهوري و مذاکرات عمومي بر مساله حل و فصل مهاجرين افغانستاني در ايران تاکيد شد.

روحاني ادامه داد: قرار شد همه افرادي که در ايران حضور دارند به دقت ثبت نام شوند و دو دولت بتوانند تصميمي اتخاذ کنند که افرادي که مي خواهند در ايران براي فعاليت کاري يا تحصيل حضور پيدا کنند در چارچوب ويزا و قانوني انجام شود.

رييس جمهوري اضافه کرد: در زمينه مواد مخدر که معضلي براي منطقه، ايران و خود افغانستان است؛ قرار شد همکاري اطلاعاتي و امنيتي در برابر باندهاي قاچاق داشته باشيم و همکاري زير بنايي در زمينه کشاورزي هم داشته باشيم تا اين کشور دوست بتواند نجات يابند.

روحاني اظهار داشت: قرار شد در زمينه مقابله با تروريزم، خشونت و افراط گري در منطقه از جمله مناطق مرزي با ايران همکاري اطلاعاتي داشته باشيم و در صورت لزوم همکاري عملياتي انجام دهيم.

رييس جمهوري با تاکيد بر اين که دو کشور بايد کشورهاي ديگر منطقه را هم ياري کنند، گفت: چون معضلات موجود اختصاص به يک کشور ندارد و به تدريج کل منطقه را فرا مي گيرد، به همکاري يکديگر براي حل و فصل مسايل منطقه نياز داريم.

روحاني همچنين با اشاره به بحران يمن افزود: اميدواريم همه کشورهاي منطقه تلاش کنند تا برخي از مسايل منطقه که به سمت جنگ کشيده شده است، راه حل سياسي را انتخاب کنند؛ از جمله يمن که مردم يمن بتوانند خودشان در پاي ميز مذاکره مسايلشان را حل و فصل کنند و به صلح و آرامش برسند.

رييس شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي درباره همکاري هاي ايران و افغانستان براي مبارزه با تروريزم و مواد مخدر در منطقه، گفت: يکي از مباحثي که ما هم در جلسه خصوصي و هم جلسه عمومي آن را دنبال کرديم بحث امنيت و مبارزه با مواد مخدر بود.

روحاني افزود: مشکل مواد مخدر اين است که توليد آن در سال هاي اخير افزايش يافته و تلاش مي کنيم در قدم اول آن را کنترل، مهار و کاهش دهيم.

رييس جمهوري ادامه داد: براي اين که مواد مخدر در منطقه حل و فصل نهايي شود دو نوع اقدام نياز است؛ اقدام امنيتي و اطلاعاتي قدم اول است که دو کشور بتوانند هماهنگي هاي لازم براي اقدامات داشته باشند.

روحاني اضافه کرد: بخش ديگر اين که بتوانيم با مواد مخدر و توليد آن به طور ريشه اي اقدام کنيم و آن کشت جاگزين است؛ وزارت جهاد ما هر کاري بتواند انجام مي دهد. در افغانستان، زمين و آب وجود دارد. مردم افغانستان در طول تاريخ سخت کوش بودند و زمينه براي کشت پربرکت براي مردم افغانستان و منطقه وجود دارد.
*ايرنا