کد خبر: ۸۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۷

باج 16 ميليارد دلاري عربستان به رژيم صهيونيستي طي 2 سال گذشته

  سردبير يک وبگاه آمريکايي در گزارشي به افشاي روابط نزديک و محکم عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي از جمله کمک 16 ميلياردي دلاري رياض به اين رژيم پرده برداشت.

«رابرت باري» سردبير وبگاه آمريکايي «کنسرسيوم نيوز» در مقاله‌اي به روابط ميان عربستان و رژيم صهيونيستي پرداخت و اعلام کرد اين روابط عجيب و در حال گسترش است.

16 ميليارد دلار کمک عربستان به تل‌آويو در دو سال و نيم گذشته

باري به نقل از يک منبع نزديک به تحليلگران اطلاعاتي آمريکايي نوشت: عربستان در خلال دو سال و نيم گذشته 16 ميليارد دلار به اسرائيل داده است و اين انتقال پول از طريق گذاشتن آنها در حساب ويژه توسعه اسرائيل توسط يک کشور عربي و به منظور کمک به طرح هاي زيرساختي اسرائيلي صورت گرفته است. وي افزود: رياض بيشتر از نيم قرن است که تلاش مي‌کند باثروت نفتي هنگفت نفتي خود يک لابي در آمريکا بسازد تا با لابي اسرائيلي فعلي رقابت کند.

مقام نزديک به اطلاعات آمريکا گفته است که مبالغ ذکر شده براي شهرک‌سازي در کرانه باختري تخصيص داده شده است. باري در اين باره گفت: اين پولهاي عربستان در مقابل خريد يک لابي تأييد کننده اسرائيل در کنار عربستان به جاي مقابله با آن در داخل آمريکا پرداخت شده است؛ اتفاقي که سال‌هاي اخير به ويژه در زمان نخست‌وزيري «بنيامين نتانياهو» عملي شده است.

هراس عربستان و رژيم صهيونيستي از هلال شيعي

باري افزود: اسرائيل و عربستان در حال حاضر با يکديگر عليه آنچه «هلال شيعي» ناميده مي‌شود، مشغول به کارند و (سقوط) نظام سوريه را سنگ‌بناي اين هلال مي‌دانند همانطور که نظام «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه را خطرناکتر از القاعده مي دانند. عربستان و اسرائيل نقش مهمي در سرنگوني اخوان المسلمين مصر از بيم تاييد مردمي آنها داشتند و عربستان در داخل مصر از «عبدالفتاح السيسي» حمايت کرد و لابي طرفدار اسرائيل در آمريکا مانع از موضع انتقامي اين کشور شبيه به عکس‌العمل انجام شده عليه «محمد مرسي» رئيس‌جنمهور سرنگون شده مصر شدند.

پول عربستان عامل اتحاد نتانياهو و کنگره آمريکا براي به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌اي ايران

پول عربستان باعث شد نتانياهو در مقابل «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا بايستد و اعضاي کنگره براي به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌اي ايران با 5+1 متحد شوند.

روزنامه «جروزالم پست» در مقاله‌اي تحت عنوان «روابط مخفي عربستان و اسرائيل» در اين باره نوشت: انتظار مي‌رود همکاري امنيتي و اطلاعاتي که باعث متمايز شدن روابط عربستان و اسرائيل شده ادامه يابد.

«ميچل يعاري» کارشناس مسائل عربستان نيز در اين باره گفت: منافع مشترک ميان رياض وتل آويو در سال‌هاي اخير تغييرات گسترده‌اي در خاورميانه خلق کرده است. وي تاکيد کرد که عليرغم اين نزديکي ميان دو طرف اما همچنان انتظار مي رود که روابط تا زماني که نزاع عربي-اسرائيلي ادامه دارد، مخفي بماند.

يعاري افزود: ما به اين نياز داريم که روابط اسرائيل و عربستان همچنان پشت پرده و درهاي بسته باقي بماند زيرا عربستان نمي‌تواند صلح (علني) با اسرائيل داشته باشد. فقط در يک صورت امکان دارد که فرصت تعامل علني ميان اسرائيلي‌ها و سعودي‌ها وجود داشته باشد و آن هم اين است که اسرائيل توافق صلح فراگير با تمام جهان عرب را امضا کند.
*فارس