کد خبر: ۸۱۷۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۴۱

خريداران استقلال و پرسپوليس در مزايده سوم چه کساني هستند؟

 درحاليکه تنها ۱۰ روز به سومين مرحله از واگذاري سهام سرخابي زمان باقيمانده، اين اميدواري وجود دارد با خريد سهام اين دو باشگاه توسط شرکت‌هاي معتبر داخلي، اين دوباشگاه آينده بهتري را پيش رو داشته باشند.

سومين مزايده فروش سهام دو باشگاه استقلال و پرسپوليس تهران درحالي روز چهارشنبه ۹ ارديبهشت‌ماه برگزار مي‌شود که به نظر مي‌رسد برخلاف دو مزايده گذشته، اين‌بار گروه‌هاي مختلفي براي خريد سهام اين دو باشگاه وارد عرصه رقابت شوند.

البته چنانچه در اين مرحله دوباره خريداري موفق به دراختيار گرفتن سهام سرخابي‌ها نشود، واگذاري يک مرحله ديگر تمديد مي‌شود و شايد در آن مرحله با تسهيل شرايط واگذاري، اقدام‌هاي تازه‌اي در راستاي واگذاري انجام شده تا در نهايت اين دو باشگاه به بخش خصوصي واگذار شوند.

هواداران دو باشگاه سرخابي هم اميدوارند تا مالکان جديد باشگاه مورد علاقه‌شان در اين مزايده مشخص شود تا آنها آينده بهتري را از نظر تشکيلاتي و مالي پيش رو داشته و از وضعيت فعلي نجات يابند.
اما کدام نهادها و اشخاص قصد دارند با حضور در سومين مزايده واگذاري استقلال و پرسپوليس اين دو باشگاه را خريداري کنند؟

استقلال و گزينه‌اي به نام ايران‌خودرو
روزي که مهدي تاج در مصاحبه‌اي اعلام کرد بهتر است سهام دو باشگاه استقلال و پرسپوليس توسط دو شرکت خودروسازي ايران‌خودرو و سايپا خريداري شود، انگار از اتفاقات پشت پرده‌اي رونمايي کرد. يک پرده اين جريان، علاقه يکي از مديران ارشد شرکتي خودروساز به آبي‌پوشان تهراني بود که بحث خريد سهام باشگاه استقلال توسط اين مجموعه را مطرح کرد. کم کم اين شايعه‌ها به خبرهاي جدي تري تبديل شد و در نهايت اعلام شد که شرکت ايران‌خودرو قصد خريد سهام باشگاه استقلال را دارد.

اين شرکت در شرايط فعلي اداره باشگاه پيکان را برعهده دارد و نوسانات مديريتي و مالي بسياري را در سال‌هاي اخير تجربه کرده است. درمقطعي که مديرعامل شرکت ايران‌خودرو به فعاليت‌هاي ورزشي علاقمند بوده، اين باشگاه در فوتبال و خصوصا واليبال نتايج بسيار خوبي را کسب کرده اما در غير اينصورت، پيکاني‌ها در فوتبال و واليبال دچار افت شده و با مشکلات شديد مالي و مديريتي مواجه شدند.

امسال اما شرايط مطلوب بوده و هاشم يکه‌زارع مديرعامل شرکت ايران‌خودرو که فردي علاقمند به ورزش است براي موفقيت‌هاي تيم‌هاي ورزشي پيکان بودجه‌اي بالاي ۲۰ ميليارد تومان را مصوب کرده است. قهرماني تيم واليبال پيکان در ليگ برتر و جذب ستاره‌هاي مطرح براي تيم فوتبال، هرچند با نتيجه خوب همراه نبوده، ماحصل همين سياست است.

به نظر مي‌رسد ايران‌خودرو خريدار اصلي و يا تنها خريدار سهام استقلال باشد و قطعا با توجه رفع تحريم‌ها و باز شدن درهاي واردات مي‌تواند سرمايه‌گذاري بهتري را در باشگاه استقلال انجام دهد. ضمن اينکه اين سرمايه براي باشگاهي صورت مي‌گيرد که هواداران بسياري دارد و با يک برنامه‌ريزي مناسب هم به موفقيت اين باشگاه کمک شده و هم از محل درآمدهاي مخصوص باشگاه‌هاي داراي هوادار و فروش بيشتر محصولات، ايران‌خودرو سود بهتري را کسب مي‌کند.

البته خريد باشگاه استقلال توسط شرکت ايران‌خودرو، محاسن بسياري دارد اما ممکن است با ايجاد تغييرات در بدنه دولت و متعاقب آن تغيير در مديريت ايران‌خودرو، مدير جديد علاقمند به ورزش نبوده و در نهايت اين باشگاه استقلال باشد که در آن روزها، متضرر اصلي تغييرات لقب بگيرد.

البته اگر ايران‌خودرو موفق به خريد سهام باشگاه استقلال شود، آنوقت پيکان با وضعيت ويژه‌اي روبرو مي‌شود و بايد اين تيم تحت پوشش ارگان و يا استان ديگري قرار گرفته تا منحل نشود، خصوصا اينکه تيم واليبال اين باشگاه نماينده کشورمان در مسابقات قهرماني آسيا است.

پرسپوليس و گزينه‌هاي غير همسو
اظهارنظرهاي متفاوت در هفته‌هاي اخير، تشخيص خريداران سهام باشگاه پرسپوليس را بيش از گذشته دچار اما و اگر کرده است اما همچنان نام حسين هدايتي در راس هرم خريداران اين باشگاه ديده مي‌شود. حسن زماني، رئيس کارگروه نظارت مجلس بر واگذاري باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس چندي پيش هم اعلام کرد هدايتي نيز مشتري سرسختي براي سرخ‌هاست و قصد دارد اين باشگاه را به تملک خود درآورد اما چند روز بعد اميرضا خادم، نماينده تام‌الاختيار وزارت ورزش در واگذاري سرخابي‌ها تاکيد کرد حسين هدايتي هنوز نتوانسته موانع را از پيش روي خود بردارد و همچنان درگير دستگاه قضايي است و با بدهي‌هاي کلان دست و پنجه نرم مي‌کند.

درحالي که هنوز ابهام ورود هدايتي به صحنه خريد سهام پرسپوليس و يا ممنوعيت ورودش به اين عرصه، مطرح است، بحث شرکت دوم خودروسازي يعني سايپا، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه، شرکت بهنام پيشرو کيش (اسپانسر پيشين پرسپوليس) و در نهايت يک شرکت ديگر با پشتيباني مالي يک بانک، شايد روز نهم ارديبهشت‌ماه براي خريد سهام پرسپوليس به رقابت بپردازند.

قرار گرفتن سايپا در اين فهرست، با توجه به اظهار نظر مهدي تاج است اما تا به امروز شاهد تحرکي در اين زمينه از سوي مديران اين شرکت خودروسازي براي خريد سهام پرسپوليس نبوديم. مديران فروشگاه‌ زنجيره‌اي رفاه هم چندي پيش از ورودشان به عرصه خريد سهام اين باشگاه خبر دادند و اسپانسر پيشين پرسپوليس هم از ديگر گزينه‌هاي خريد اين باشگاه پرطرفدار تهراني است.

اما اين روزها شايعه ورود يک جريان ديگر به چنين رقابت مهمي نيز مطرح است؛ آنهم ورود برادران جهانگيري در بحث خريد سهام باشگاه پرسپوليس، يکي به عنوان عضو هيات مديره و ديگر به عنوان حامي مالي. در اين بين امير عابديني در مصاحبه‌اي اعلام کرد حضور ابراهيم جهانگيري در هيات مديره پرسپوليس به سود اين باشگاه بوده زيرا فردي موجه و کاربلد است اما خودش بحث ورودش به هيات مديره اين باشگاه را رد کرد. همچنين روابط عمومي گروه مالي گردشگري اعلام کرد مهدي جهانگيري هيچ انگيزه‌ يا برنامه‌اي براي حضور در باشگاه پرسپوليس را ندارد.

در اين شرايط مسئولان واگذاري نبايد فراموش کنند که پرسپوليس در سال‌هاي اخير روزهاي پرنوساني را سپري کرده و با تغييرات بسيار مديريتي و مشکلات مالي شديد روبرو بوده است، پس بايد در آينده در تملک يک شرکت، موسسه يا کارخانه‌اي معتبر قرار گيرد که به نظام بانکي کشور بدهکار نبوده و سيستم اداره و چارت تشکيلاتي آن معتبر و مورد تاييد واقعي AFC قرار بگيرد، نه اينکه دوباره با سندسازي درجهت گرفتن مجوز حرفه‌اي آن گام برداشته شود و تيره روزهاي اين تيم ادامه پيدا کند.
*مهر