کد خبر: ۸۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۳

۵ نکته براي سلامتي چشم


 با وجود اهميت ديد چشم، بيشتر مردم نسبت به اين مسئله بي توجه هستند. کوري و آسيب هاي چشمي مسئله اي ساده نيست.

مي خواهيم ۵ نکته در مورد سلامتي چشم به شما يادآور شويم تا همه ديدي بهتر داشته باشيم.

۱) از بيماري هاي چشمي مطلع باشيد و مداوماً براي دادن تست بينايي نزد پزشک برويد

بيشتر مشکلات بينايي از بيماري هاي چشم مثل پيري چشم، آب آوردن چشم، بيماري هاي ديابت شبکيه و آب مرواريد ناشي مي شود.
در پيري چشم، سفت و سخت شدن رگ هاي چشم از ورود اکسيژن و مواد غذايي جلوگيري کرده و باعث مي شود که به شبکيه چشم آسيب برسد. ۵۴ درصد بيماريهاي چشم در آمريکا مربوط به اين بيماري است.

آب آوردن چشم بيماري است که به عصب هاي چشم که اطلاعات بينايي را از مغز به چشم منتقل مي کند صدمه مي زند. به خاطر اينکه تا تعداد زيادي از اين عصب ها خراب نشوند و صدمه نبينند، مشکلي براي بينايي فرد ايجاد نمي شود، بيش از نيمي از افراد مبتلا به اين بيماري اصلاً از آن خبر ندارند و زماني متوجه مي شوند که ديگر خيلي دير شده است.
بيماري هاي ديابت شبکيه يکي از عوارض مزمن بيماري ديابت است. در اين بيماري، رگ هاي خوني شبکيه چشم مسدود شده و صدمه مي بينند. تقريباً نيمي از افراد ديابتي به اين بيماري چشمي مبتلا مي شوند.

آب مرواريد از تيره و تار شدن عدسي چشم ناشي مي شود که معمولاً به ديد کم ميانجامد.
چون تشخيص زودهنگام مي تواند تاثير بسيار زيادي داشته باشد، توصيه مي کنيم که مداوماً براي آزمايشات چشم به دکتر مراجعه کنيد. افراد بالاي ۶۵ سال و افرادي که مبتلا به ديابت هستند بر اساس بيماري هاي ذکر شده بيشتر در معرض خطر هستند و بهتر است که سالانه حتماً آزمايش چشم بدهند. پزشک چشم مي تواند حتي قبل از اينکه شما علائم بيماري را در خود مشاهده کنيد، بيماري شما را تشخيص داده و به شما براي درمان آن کمک کند.

۲) از عينک آفتابي استفاده کنيد

همه ما ميدانيم که استفاده از کرم هاي ضد آفتاب براي پوستمان بسيار خوب است، اما بيشتر افراد فراموش مي کنند که چشمانشان نيز به محافظت در برابر آفتاب نياز دارد. نيازي نيست که حتماً مستقيم به خورشيد نگاه کنيد تا چشمانتان آسيب ببيند. اشعات UV مي تواند از روي برف، شن، سنگ فرش و آب منعکس شود.

اين اشعات UV احتمال ابتلا به پيري چشم و آب مرواريد را افزايش مي دهد و همچنين به آفتاب سوختگي قرنيه چشم نيز مي انجامد که باعث کوري موقت مي شود.

عادت کنيد که هميشه در بيرون از ساختمان از عينک آفتابي استفاده کنيد اما فکر نکنيد اگر عينک آفتابي شما خيلي تيره است مقاومت بيشتري در برابر آفتاب دارد. قبل از خريد عينک آفتابي اطمينان حاصل کنيد که ۱۰۰ درصد در برابر اشعات UV محافظ است.

۳) از خستگي چشم جلوگيري کنيد

نشستن طولاني مدت پشت کامپيوتر باعث خستگي چشم مي شود که باعث صدمه زدن به چشم است. تاثيرات کوتاه مدت خستگي چشم غير قابل انکار است: درد چشم، آبريزش چشم، تاري چشم و سردرد.

براي کاهش خستگي چشم در مواقع کار با کامپيوتر نکات زير را رعايت کنيد:

نور کامپيوتر را با استفاده از فيلترهاي نور يا تغيير جهت کامپيوتر کاهش دهيد.

خيلي نزديک به مانيتور ننشينيد چون نگاه کردن به چيزي که خيلي نزديک چشم قرار دارد خستگي چشم را بيشتر مي کند.
نور زمينه را تنظيم کنيد.

ماهيچه هاي چشم را با گاه گاه نگاه کردن به جسمي در فاصله دور استراحت دهيد.

۴) از عينک هاي محافظ استفاده کنيد

علاوه بر بيماري ها، صدمات چشمي هم يکي ديگر از مهمترين عوامل کوري و آسيبهاي چشمي است. در واقع، بيش از يک ميليون نفر هرساله از صدمات چشمي در کشور آمريکا رنج مي برند. متاسفانه ۹۰ درصد اين آسيب ها قابل پيشگيري بوده است اگراز عينک ها محافظ استفاده مي کردند.

در موارد زير از عينک محافظ استفاده کنيد:

در هنگام استفاده از شوينده هاي شيميايي در خانه چون بيشتر آنها قدرت خورندگي داشته و سطح چشم را صدمه مي زنند.
در کارگاه هايي که معمولاً با گرد و خاک سر و کار دارد.

در هنگام استفاده از دستگاه چمن زن چون اينگونه دستگاه ها ممکن است يکدفعه سنگ يا چنين چيزهايي را هوا کند.
در همگام کار کردن روي ماشين.

هنگام ورزش به خصوص ورزش هايي که با توپ هاي کوچک و تند و تيز انجام مي گيرد.

۵) ورزش کنيد، غذاي مناسب بخوريد و از گياهان که براي چشم مفيد است استفاده کنيد

خير، خوردن هويج زياد ديد شما را بهتر نمي کند، اما گرفتن ويتامين ها و مواد معدني لازم براي چشمتان بسيار خوب است. سعي کنيد که از يک رژيم غذايي متعادل شامل انواع ويتامين هاي A، E و C و همچنين روي، مس، سلنيوم و آنتي اکسيدان استفاده کنيد.

ورزش کردن هم مي تواند با پايين آوردن فشار خون (که باعث پايين آمدن فشار خون در رگ هاي چشم نيز مي شود) به خصوص در افراد مبتلا به ديابت و افرادي که چشمانشان آب آورده است کمک کند.

همچنين سعي کنيد از گياهاني که براي چشم و بينايي مفيد هستند مثل زغال اخته، زآکسانتين و ليکوپن استفاده کنيد. زغال اخته به محافظت ديواره هاي مويرگي چشم کمک مي کند و بنابراين از آب آوردن چشم، آب مرواريد و پيري چشم جلوگيري مي کند. همچنين باعث بهتر شدن ديد چشم در شب مي شود.

زآکسانتين که در مواد رنگي گياهان يافت مي شود از چشم در برابر اشعات UV محافظت مي کند. ليکوپن هم در گوجه فرنگي و ميوه هاي قرمز يافت مي شود و يک آنتي اکسيدان قوي به شمار مي رود.

▪ مراقب چشمانتان باشيد
محافظت کامل از چشمانتان امري بسيار مهم است و خيلي هم دشوار نيست. همه چيز به خودتان بستگي دارد-سعي کنيد به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنيد، از عينک هاي آفتابي در بيرون از منزل و از عينک هاي محافظ در مواقع لزوم استفاده کنيد. با رعايت اين نکات مي توانيد از بينايي خود تا حد زيادي مطمئن شويد.