کد خبر: ۸۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۵

فعاليت عوامل "داعش" با پوشش واعظ ديني

 سندي محرمانه نشان مي‌دهد که عوامل گروه تروريستي "داعش" زير پوشش واعظان مسلمان فعاليت مي‌کردند. آنها با گردآوري اطلاعات در هر محل، احتمال مقاومت در برابر حملات نظامي "داعش" را خنثي مي‌کنند.

به گزارش دويچه وله، اسنادي محرمانه نشان مي‌دهند که گروه تروريستي داعش که بيش از هر چيز با تعصبات ديني معروفيت يافته، با شيوه‌هاي دقيق و ماهرانه اطلاعاتي و تبليغاتي کار مي‌کند و با تکيه بر سيستم نظارت و خشونت توانسته موفقيت‌هايي در سوريه و عراق کسب کند.

اسنادي که در اختيار هفته‌نامه آلماني "اشپيگل" قرار گرفته، به دست‌نوشته‌هاي يک سرگرد دستگاه امنيتي عراق، با نام مستعار حاجي بکر، برمي‌گردد. اين افسر که از عناصر رژيم پيشين عراق بوده، در سال ۲۰۰۴ به گروهي تروريستي پيوسته که از هسته‌هاي داعش شناخته مي‌شود.

"حاجي بکر" از کساني بود که در سال ۲۰۱۰ در به رياست رساندن ابوبکر بغدادي در گروه "داعش" دخالت داشت. اين سرگرد سابق دفاع ضد هوايي عراق در سال ۲۰۱۲ به سوريه رفت و در پيشرفت گروه تروريستي داعش نقش جدي ايفا کرد تا اين که در ژانويه ۲۰۱۴ در نبردي به قتل رسيد.

جاسوسي در پوشش "واعظ"

اسناد به دست‌آمده فاش مي‌کنند که عوامل داعش به عنوان واعظ مسلمان به شهرها و روستاها نفوذ مي‌کنند و با جلب اعتماد مردم، به گردآوري اطلاعات حساس درباره امکانات و شرايط حمله نظامي مي‌پردازند.

فعاليت عوامل وابسته به "داعش" با استراتژي تدارکاتي دقيقي پيش مي‌رود، به اين ترتيب که آنها نخست افراد و نيروهايي را که مخالف آنها هستند را به دقت شناسايي مي‌کنند تا در صورت حمله به منطقه مقاومتي صورت نگيرد. تنها پس از قتل و نابودي اين افراد است که نيروهاي نظامي داعش به حملات مسلحانه دست مي‌زنند.

تحقيقاتي که پس از عقب‌نشيني نيروهاي "داعش" از بعضي مناطق شمال سوريه انجام گرفته، نشان مي‌دهد که اين نيروها درست مطابق نقشه عمل کرده و هميشه پس از عمليات تدارکاتي وسيعي بر مبناي خبرچيني و جاسوسي و نظارت به حمله مسلحانه دست زده‌اند.