کد خبر: ۸۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۵

تفاوت سینما و ادبیات از نظر مسعود کیمیایی

 مسعود کیمیایی گفت: ادبیات جهان دیگری است و با تمام زوایا و پیچ و خم‌های فکری آدم کار دارد.

به گزارش ایسنا، این کارگردان سینما در مراسم جشن امضای رمان تازه منتشرشده‌اش با نام «سرودهای مخالف ارکسترهای بزرگ ندارند» که امروز (30 فروردین‌ماه) در موسسه مکتب تهران برگزار شد گفت: اگر قرار باشد راجع به این جهان تکه‌تکه‌شده حرف بزنم که ادبیات یک گوشه آن را نگاه می‌کند و سینما یک گوشه دیگر آن را، باید بگویم اصلا ادبیات جهان دیگری است و با تمام زوایای آدم و پیچ و خم‌های فکری آدم کار دارد.

او در ادامه اظهار کرد: وقتی به نوشتن روی می‌آورید می‌خواهید هر آن‌چه زندگی به شما روا داشته به نوشته خود روا دارید. در حالی که در سینما این‌طور نیست. در سینما برای ۹۰ دقیقه باید فکر کنیم چه صحنه‌ای مناسب است، ولی در ادبیات این‌گونه نیست. در ادبیات از تو به عنوان نویسنده توقع زیادی وجود دارد و نویسنده برای برآورده کردن آن باید به پیچ و خم واژه‌ها وارد شود.

کیمیایی گفت: من در رمان «جسدهای شیشه‌ای» مستعمل شدن واژه‌ها را دیدم. در ادبیات بحث مستعمل شدن واژه‌هاست.

مثلا درباره عشق، حافظ به نوعی از آن صحبت می‌کند که ترسیم عشق در کوچه و بازار است. اما این معنا وقتی مستعمل می‌شود، عوض می‌شود. در مورد رفاقت هم همین‌طور است. رفاقتی که فکر می‌کنی می‌شود نوشت، وقتی می‌نویسی‌اش، همه هستی رمانت را می‌برد و انگار با جهان دیگری ارتباط می‌گیری. بنابراین ادبیات جهان دیگری است.

او سپس به مقایسه تصویر سینمایی و ادبی از یک موضوع اشاره کرد و گفت:‌ در سینما وقتی می‌گویی جاده آن را برای مخاطب تصویر می‌کنی ولی در ادبیات وقتی از جاده نام می‌بری به میزان تمام مخاطبان تصویر متفاوتی در ذهن آن‌ها پیدا می‌شود.

این کارگردان سینما همچنین اظهار کرد:‌ خیلی خوشحالم از این‌که در این سن توانسته‌ام سه رمان این‌گونه بنویسم. ضمن این‌که در این رمان‌ها موضوع زبان نیز مطرح است؛ زبانی که باید در آن از واژه‌ها مثل گله رمنده بیرون بیایی و زبانی برای خود پیدا کنی. به هر حال نوشتن ساده نیست در عین این‌که ساده است.

 رمان «سرودهای مخالف ارکسترهای بزرگ ندارند» سومین رمان منتشرشده مسعود کیمیایی است که به تازگی در سه جلد از سوی انتشارات اختران به چاپ رسیده است.

در مراسم جشن امضای این رمان جعفر پناهی و پولاد کیمیایی نیز حضور داشتند.