کد خبر: ۸۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۲۰

"یارانه ۵ گروه پر درآمد حذف شد"

یارانه 5 گروه پردرآمد حذف شده و مشمولین این 5 گروه، یارانه فروردین ماه امسال واریز نشده است.

بررسی‌های روزنامه همشهری نشان می‌دهد از فروردین‌ماه امسال یارانه نقدی ۵گروه‌ درآمدی به تشخیص دولت حذف شده و در ماه‌های آینده احتمال حذف تعداد بیشتری از یارانه‌نقدی‌بگیران با درآمد بالا وجود دارد.

يارانه نقدي گروه‌هاي پنج‌گانه شامل پزشكان، مالكان خودروهاي گران قيمت لوكس، صاحبان صرافي‌ها، اعضاي هيات مديره بانك‌ها و هيات مديره شركت‌هاي خصوصي و افراد مقيم خارج از كشور قطع شده است، با اين توضيح كه يارانه نقدي برخي افراد مقيم خارج كشور از سال قبل كه شناسايي شده بودند، كليد خورده بود.

برخي شهروندان كه يارانه نقدي‌شان حذف شده است و يارانه نقدي فروردين‌ماه امسال را دريافت نكرده‌اند در تماس با همشهري با تاييد اين خبر اعلام كردند كه در سازمان هدفمندي يارانه‌ها اعلام شده كه حذف يارانه نقدي به تشخيص دولت و بر اساس مصوبه مجلس صورت گرفته است.

همسر يك پزشك متخصص داخلي در گفت‌وگو با همشهري گفت: پس از واريزنشدن يارانه نقدي فروردين‌ماه امسال به سازمان هدفمندي يارانه‌ها مراجعه كردم كه اعلام شد افزون بر پزشكان، گروه‌هاي درآمدي ديگري هم مشمول مصوبه حذف يارانه نقدي شده‌اند. به گفته اين شهروند، در نتيجه اعتراض به اين تصميم، فرمي در اختيار معترضان قرار مي‌گيرد كه در اين فرم خواسته شده تا مشخص كنند مشمول كدام‌يك از گروه‌هاي پنج‌گانه هستند و نتيجه رسيدگي به اعتراض‌ها ظرف يك ماه تا 45روز بعد مشخص خواهد شد.

اين شهروند تاكيد كرد كه در سازمان هدفمندي يارانه‌ها واقع در خيابان فلسطين تهران، تعدادي از كارمندان اين سازمان به اعتراض‌ها پاسخ مي‌دهند، اما به گفته وي، به دليل عدم اطلاع احتمالي افرادي كه يارانه نقدي آنها حذف شده، نشان از حذف آرام و بي‌سر وصداي يارانه نقدي برخي شهروندان به تشخيص دولت دارد. وي البته به حذف يارانه نقدي‌شان معترض بود و گفت هر پزشكي پولدار نيست.

پيگيري‌هاي همشهري از مجلس هم نشان مي‌دهد كه حذف يارانه نقدي برابر با شناسايي پردرآمدها از سوي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي كليد خورده است. ابوذر نديمي، عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌وگو با همشهري اظهار كرد: علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، هفته گذشته با حضور در مجلس و ارائه گزارشي از اقدامات صورت گرفته براي سامان دادن به وضعيت يارانه نقدي اعلام كرد كه يارانه نقدي تعداد زيادي از اقشار با درآمد بالا در مرحله پنجاهم (فروردين امسال) حذف شده و به تدريج اين فرايند ادامه خواهد يافت.

ابراهيم نكو، ديگر عضو كميسيون اقتصادي مجلس هم به همشهري گفت كه ديروز علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد به فراكسيون رهروان ولايت آمده بود و اعلام كرد كه يارانه نقدي تعدادي از شهروندان حذف شده است اما تعداد آن قابل توجه نيست ضمن اينكه مطالعات براي شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها ادامه دارد.

قانون بودجه سال 1394 دولت را موظف مي‌سازد یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند و خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می‌شود. البته در قانون بودجه امسال تاكيد شده كه آیین‌نامه اجرايی این تبصره قانون بودجه ظرف مدت 3‌ماه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی،‌ نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. البته دولت بر اساس قانون بودجه سال گذشته مجوز حذف يارانه نقدي پردرآمدها را داشته است و از سال گذشته فرايند شناسايي خانوارهاي پردرآمد شروع شده بود.

اسفندماه پارسال دکترمحمدباقر نوبخت، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور تاكيد كرد حذف خانوارهای پردرآمد از مدت ها قبل در راستای تبصره 21 قانون بودجه سال 93 شروع شده اما ضرورت ندارد که رسانه ای و در باره آن در رسانه‌ها گزارش منتشر شود. او در پاسخ به این سؤال که چه گروه هایی برای حذف از یارانه از سوی دولت شناسایی شده‌اند گفت: نخست کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و افزایش قیمت‌ها شامل آنها نمی شود و همچنین کسانی که درآمدهای بالا دارند که از سوی وزارت تعاون و رفاه شناسايي مي‌شوند.

از گلايه‌هاي زنگنه تا همدردي نوبخت

هفته گذشته، بيژن زنگنه وزير نفت از اختصاص روزانه 125 ميليارد تومان جهت تامين يارانه نقدي خبر داده و تاكيد كرده بود كه تامين منابع يارانه نقدي براي صنعت نفت، له كننده و اعصاب خردكن شده است. محمد باقر نوبخت سخنگوي دولت در واكنش به اظهارنظر وزير نفت گفته است: ضمن همدردي با وزير محترم نفت که البته احساس درد ما بيشتر از ايشان است؛ بايد با همفکري و همکاري با يکديگر راه‌حلي مناسب براي اين حجم از يارانه پيدا کرد.

همچنين مسعود نيلي مشاور رئيس جمهور در امور اقتصادي درباره اين كه از چه زماني قرار است يارانه گروه‌هاي پردرآمد در كشور حذف شود، اظهار كرد: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم اكنون مطالعات مقدماتي براي حذف يارانه گروه‌هاي پردرآمد را آغاز كرده است. وي با بيان اين كه انجام اين مطالعات حساسيت زيادي دارد و بايد سنجيده عمل شود تا شوكي به جامعه وارد نشود، اظهار كرد: خوشه بندي و تقسيم بندي دهك‌هاي جامعه يك كار پردردسر و بسيار پيچيده با عواقب بسيار زياد است، اما مي‌توانيم دو باره گروه‌هاي هدف را تعريف كنيم. نيلي با تاكيد بر اين كه انجام اين مطالعات بايد با دقت و بدون خطا صورت گيرد، افزود: اين مطالعات بايد به گونه اي انجام شود كه استمرار آن را تضمين كند.