کد خبر: ۸۱۸۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

ظلم تايرهاي چيني ارزان به صنعت تاير ايران

 در حالي که وزير صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته از کمبود توليد 150 هزار تن تاير در کشور خبر داده، مشاور رييس انجمن صنفي صنعت تاير گفت: بسياري از تايرهاي وارد‌اتي امکان توليد در داخل را دارند و فقط به دليل رقابت‌ قيمتي وارد مي‌شوند که واردات اين نوع تايرها ظلم به توليد داخلي است.

سعيد تقوايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با بيان اين‌که ميزان مصرف و تقاضاي تاير در کشور سالانه 340 هزار تن است، اظهار کرد: حدود 230 تا 240 هزار تن از تاير مصرفي توسط کارخانه‌هاي ايران توليد و مابقي وارد مي‌شود.

وي با اشاره به واردات سالانه 100 تا 110 هزار تن تاير به کشور افزود: بخشي از تايرهاي وارداتي تايرهايي هستند که در حال حاضر در کشور توليد نمي‌شوند که از اين دسته مي‌توان به تايرهاي سواري براي رينگ‌هاي 18 و 19، برخي سايز‌ها در تايرهاي راديال وانتي و کمبود‌هايي در تايرهاي باري اتوبوسي راديال اشاره کرد.

مشاور رييس انجمن صنفي صنعت تاير کشور با بيان اين‌که صنعت تاير با واردات اين دسته از تاير‌ها که ميزان آن حداکثر به 30 هزار تن مي‌رسد مشکلي ندارد، گفت: بحث اصلي اين است که تاير‌هايي را در کشور توليد مي‌کنيم اما به دليل مسائل رقابتي با دامپينگ و قيمت‌شکني همين تاير‌ها را عده‌اي از چين وارد مي‌کنند.

تقوايي ادامه داد: براي مثال در تايرهاي باياس باري و اتوبوسي شايد هيچ کشوري نتواند تايري به کيفيت ايران توليد کند اما در همين حال مشابه اين تايرها با قيمت‌هاي پايين از چين وارد مي‌شود.

وي با بيان اين‌که البته اينگونه تايرها در دنيا تقريبا جاي خود را به تايرهاي راديال داده‌اند، گفت: وقتي در ايران هنوز ناوگان حمل‌ و نقل ريلي از اين تاير استفاده مي‌کنند وارد‌ کردن آنها ظلم به توليد در داخل کشور است.

عضو کميته استاندارد صنعت تاير کشور با بيان اين‌که صنعت تاير کشور اين قدرت را دارد که بخش عمده‌اي از تايرهاي وارد شده را توليد کند، ادامه داد: در حال حاضر بسياري از کارخانه‌هاي ما با ظرفيتي پايين‌تر از ظرفيت اسمي‌شان کار مي‌کنند.

تقوايي درباره‌ عمليات تحقيق و توسعه در کارخانه‌هاي ايران در حوزه تاير گفت: شرکت‌ها براي تحقيق و توسعه برنامه دارند که اين برنامه‌ها نيز بيشتر به سمت سايزها و الگوهاي خودروهاي جديد است. براي مثال براي مدت زيادي تاير خودرو سراتو از کشور‌هاي خارجي وارد مي‌شد اما در حال حاضر ما اقدام به توليد آن مي‌کنيم.

به گفته وي تايرهاي SUV براي اين دسته از خودروها مثل سوزوکي گرندويتارا براي اولين‌بار در سال گذشته به‌طور آزمايشي توليد شد و از امسال به بازار ارائه مي‌شود.
مشاور رييس انجمن صنفي صنعت تاير کشور گفت: براي عمليات تحقيق و توسعه در صنعت تاير کشور نيازمنديم که حمايت بيشتري از سوي ارگان‌ها از اين صنعت انجام شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
2
اگر واردات نبود قيمت لاستيك سر به فلك ميكشيد البته هنوز هم گران است