کد خبر: ۸۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۳
سناتور آمريکايي:

اثر نظارت کنگره بر توافق هسته‌اي به تقويت موضع اوباما در مذاکرات

  سناتور ارشد کميته روابط خارجي سنا تأکيد کرد که لايحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌اي ايران و ۱+۵ که در کميته مذکور به تصويب درآمد، در واقع دست «باراک اوباما» را در مذاکرات هسته‌اي با ايران باز مي‌گذارد.

«بن کاردين» روز يکشنبه در مصاحبه با برنامه «State of Union» سي ان ان، تصريح کرد که لايحه‌‌اي که در کميته روابط خارجي سناي آمريکا به تصويب درآمد و فضا را براي نظارت کنگره بر توافق هسته‌اي ايران و 1+5 (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) فراهم آورد، در واقع دست «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا را در مذاکره براي رسيدن به توافق نهايي بازمي‌گذارد.

وي درباره اين لايحه اينگونه گفت: فکر مي‌کنم که رئيس‌جمهور در حال حاضر در جايگاه محکم‌تري قرار گرفته است تا يک نوع راه‌حل ديپلماتيک را ارائه کند که ايران را از تبديل شدن به يک کشور با تسليحات هسته‌اي منع کند.

کميته روابط خارجي سنا عليرغم مخالفت‌هاي کاخ سفيد، هفته گذشته در نهايت لايحه نظارت کنگره بر توافق نهايي با ايران را به اتفاق آراء تصويب کرد و «باراک اوباما» روز جمعه اعلام کرد که در صورت تصويب اين لايحه در کنگره آن را به امضا درمي‌آورد و استدلال کرد که اين لايحه مذاکرات هسته‌اي را از مسير اصلي منحرف نمي‌کند و يک مصالحه منطقي است.

کاردين که يکي از اعضاي ارشد کميته روابط خارجي سنا آمريکا است به همراه «باب کورکر» رئيس کميته روابط خارجي سنا آمريکا، لايحه مذکور را ارائه کرد.

کورکر نيز روز يکشنبه در شبکه سي ان ان حاضر شد و گفت که لايحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌اي ضروري بوده است و بدون اين لايحه، کنگره هرگز نمي‌توانست تا زمان امضاي نهايي توافق ايران و 1+5، از جزئيات آن مطلع شود.

وي ادامه داد که در حال حاضر سوالات زيادي وجود دارد و توصيه کرد که مذاکره‌کنندگان جزئيات توافق نهايي را مشخص کنند.

بر اساس اين گزارش، در صورتيکه لايحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌اي ايران و 1+5 در مجلس نمايندگان و سنا به تصويب درآيد، کنگره اجازه دارد هرگونه توافق نهايي هسته‌اي ايران و 1+5 را قبل از لغو تحريم‌ها مورد بازنگري قرار دهد.

اين لايحه که در کميته روابط خارجي سنا به تصويب درآمده است، زمان بازنگري توافق نهايي را براي کنگره از 60 روز به 30 روز کاهش داده است.

کورکر درباره لغو تحريم‌هاي ايران گفت: فکر مي‌کنم مهم است که لغو تحريم‌هاي ايران به صورت مرحله‌اي باشد که در آن صورت ما به نوع رفتار ايران آگاهي پيدا مي‌کنيم.

کاردين همچنين تأکيد کرد که لايحه نظارت کنگره بر توافق نهايي در واقع رأي‌گيري درباره خود توافق که همچنان مذاکرات درباره آن در جريان است، نبوده است.
*فارس