کد خبر: ۸۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۴

شمارش معکوس براي برگزاري سومين مزايده پرسپوليس!

  مزايده سوم باشگاه پرسپوليس درراه است و خيلي از هواداران و حتي مسئولان ورزشي چشم انتظار بازگشايي پاکت ها هستند.

شمارش معکوس براي برگزاري سومين مزايده باشگاه پرسپوليس آغاز شده و آنگونه که رئيس سازمان خصوصي‌سازي به تازگي اعلام کرده، قرار است نهم ارديبهشت ماه، مزايده سوم برگزار شود. او البته خبر از تسهيل شرايط مزايده مي‌گويد و البته تاکيد مي‌کند که قيمت‌هاي پايه کاهش پيدا نکرده است.

اين در حالي است که تاکنون دوبار مزايده اين باشگاه برگزار شده و در دو مرحله قبلي، به دليل بالا بودن قيمت پايه، هيچ مشتري پاي ارايه درخواست براي حضور و خريد باشگاه، نيامده است؛ در حاليکه اکنون گفته مي‌شود که چند مشتري حاضر شده‌اند که تقاضاي خود را در اين رابطه مطرح کرده و به رقابت مزايده‌اي بپردازند.

عبدالله پوري حسيني، رئيس سازمان خصوصي‌سازي در مصاحبه‌ اخير خود، از اعمال اصلاحات مختصر در شرايط واگذاري پرسپوليس گفته و اعلام کرده که در نوبت اول آگهي، روز چهارشنبه 26 فروردين ماه در روزنامه‌هاي کثير الانتشار اعلام شد و نوبت دوم 2 ارديبهشت ماه اعلام خواهد شد و آخرين فرصت براي گرفتن پاکت‌هاي پيشنهادي خريداران تا آخر وقت اداري روز سه شنبه 8 ارديبهشت خواهد بود.

بر اين اساس قرار است که خريدار، به جاي 25 درصد به صورت نقدي و الباقي در 4 سال اقساط، 20 درصد به صورت نقدي را تقبل کرده و مابقي را ظرف 5 سال پرداخت کند؛ اما قيمت پايه، همان 290 ميليارد تومان است و دولت قصد ندارد در اين زمينه کوتاه بيايد.

اما آنچه که موضوع واگذاري پرسپوليس در مرحله سوم مزايده را متفاوت تر از دوره هاي قبلي کرده است، موضوع اعلام حضور برخي از مالکان باشگاههاي موجود در ليگ برتر است که البته اين موضوع با صراحت لهجه رئيس سازمان خصوصي‌سازي ختم به خير شد؛ چراکه او اعلام کرده که مالکان باشگاه موجود اجازه حضور در مزايده را ندارند؛ مگر اينکه باشگاهشان در ليگ برتر نباشد و همزمان مالک دو باشگاه نشوند.

بر اين اساس اگرچه اکنون مشتريان جديدي هم براي خريد پرسپوليس وجود دارد، اما شايد کم‌حاشيه ترين خريداري که براي اين باشگاه ورزشي، اعلام حضور کرده و البته زيرساختها و توان مالي و مديريتي مناسبي هم دارد، فروشگاه زنجيره اي رفاه است که مديرعاملش به تازگي خبر از اين داده که اين مجموعه اقتصادي نيز، يکي از مشتريان خريد اين باشگاه ورزشي به شمار مي رود.

در واقع، واپسين روزهاي کاري سال قبل بود که زمزمه هاي واگذاري پرسپوليس به شرکت فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه بر سر زبان‌ها افتاد، خريداري که برخي در توانايي باشگاه داري و تمکن مالي آن ترديدهايي داشتند و آن را يک خريدار دولتي مي‌دانستند؛ اما فرشيد گل زاده، مديرعامل شرکت فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مي گويد که اين فروشگاه زنجيره‌‎اي هنوز هم عزم جدي براي خريداري باشگاه پرسپوليس را دارد و در مزايده سوم هم حتما حضور خواهد يافت.

وي مي افزايد: در مذاکره با سازمان خصوصي‌سازي، عزم و التزام مديران سازمان مذکور مبني بر ايجاد شرايط برابر براي متقاضيان و فروش باشگاه از طريق مزايده جدي به شمار مي‌رود، اين در حالي است که شرکت رفاه، به عنوان يک بنگاه اقتصادي، توانايي لازم براي پشتيباني از باشگاه پرسپوليس را دارد.

به گفته گلزاده، رفاه نيز همانند ساير مشتريان، به عنوان يک مجموعه خصوصي، در شرايط کاملا يکسان با ديگر متقاضيان، در حال بررسي و طراحي طرح تجاري جهت خريد اين باشگاه است.
گلزاده با بيان اينکه با توجه به ساختار سهامداري، فروشگاه رفاه يک شرکت دولتي محسوب نمي‌شود و هيچگونه وابستگي به وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد؛ خاطرنشان مي کند که اين فروشگاه به عنوان يک بنگاه اقتصادي خصوصي، تحت قوانين صنعت خرده‌فروشي فعاليت مي‌کند.

وي مهمترين دليل ورود رفاه به خريد باشگاه پرسپوليس را ظرفيت بالاي شبکه فروشگاهي دانست و اظهار داشت: با توجه به اينکه رفاه در تمامي شهرهاي بزرگ کشور، امکان ارائه محصولات و خدمات به مردم را دارد و به دليل در اختيار داشتن سطح فروش گسترده از يک طرف و شبکه بزرگ تامين‌کنندگان و توليدکنندگان ايراني از سوي ديگر، بيشترين توان ايجاد يک بنگاه اقتصادي را براي پشتيباني از باشگاه پرسپوليس دارا است.

گلزاده، اين اقدام را مبتني بر انجام مطالعات چندماه گذشته شرکت و طراحي يک طرح تجاري حساب‌شده مبتني بر ايجاد بيشترين هم‌افزايي ممکن بين باشگاه مشتريان شرکت و باشگاه هواداران پرسپوليس و شبکه اجتماعي مخاطبان دانست که در صورت حصول نتيجه نهايي در مزايده سوم خريد باشگاه شرکت خواهد کرد.

اما نکته اي که شايد بيش از هر چيز از سوي دولت به عنوان فروشنده و هواداران به عنوان ذي نفعان مطرح است، اهليت فردي يا گروهي است که اين باشگاه را خريداري مي‌کنند.

در واقع، اهليت داشتن سهامدار آتي هر يک از دو باشگاه پرسپوليس و استقلال منوط به توانمندي ايجاد يک سازمان اقتصادي گسترده و پايداري آن است، لذا با توجه به شبکه گسترده رفاه در سراسر کشور و نيز تجربه بيش از دو دهه اين شرکت، در صورت خريد سهام پرسپوليس، اين شرکت مي‌تواند با هم‌‌افزايي بين توليدکنندگان ايراني و شبکه فروش گسترده، به هواداران براي حفظ و ارتقاي ارزش برند باشگاه پرسپوليس و حفظ جايگاه اين باشگاه پرطرفدار ورزشي، به هواداران اطمينان دهد.

اما در مقابل، خريداران هم نگران بدهي‌هاي اين دو شرکت هستند، به نحوي که مي گويند که اين باشگاه را نبايد با بدهي هايش تحويل بگيرند، موضوعي که البته رئيس سازمان خصوصي سازي آن را رد کرده و گفته که خريداران استقلال و پرسپوليس سهم شرکت هاي موجود استقلال و پرسپوليس را خريداري نمي کنند که متکفل و متعهد بدهي هاي اين دو شرکت باشند.

 اين دو شرکت موجود استقلال و پرسپوليس هم صاحب باقيمانده دارايي‌ها هستند هم متعهد بدهي ها هستند هيچ بدهي به خريدار جديد منتقل نمي شود فقط دارايي منتقل مي شود.

البته او به اين نکته هم ورود مي کند سازمان خصوصي سازي به موجب قوانين و مقررات تا 5 سال بعد از واگذاري که تصادفا در مورد استقلال و پرسپوليس چون حصه غير نقدي هم 5 ساله پرداخت خواهد شد حق نظارت بر خودش را باقي مي گذارد و اين نظارت به موجب قرار دادي که باخريداران انجام مي دهد اعمال مي کند.

پوري حسيني افزود: دستور العمل، آيين نامه و مقررات داريم. در اين زمينه ها بر کار همه نظارت خواهيم کرد. خريداران استقلال وپرسپوليس هم جزئي از آنها لذا تا 5 سال سازمان خصوصي به موجب دستور العمل ها و آيين نامه هاي موجود حق نظارت بر خودش را باقي مي گذارد.

وي گفت: اما در خصوص هيئت مديره يک نکته انحرافي اعلام شده وآن هم اينکه خريداران موظفند مديران عامل را با نظر وزارت ورزش تعيين کنند که چنين چيزي از اول وجود نداشته وزارت ورزش و جوانان، فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ مي تواند ضوابطي را تعيين کند که براي اعضاي هيئت مديره داشتن آن شرايط و ضوابط الزامي باشد براي همه باشگاه‌ها نه فقط براي استقلال و پرسپوليس.

به هرحال نهم ارديبهشت ماه تمام اين دغدغه ها پايان مي يابد و بالاخره باشگاه پرسپوليس نيز صاحب يک خريدار جديد مي شود، خريداري که مي‌تواند موفقيت هايي را در صورت مديريت بهينه، براي اين باشگاه ورزشي و هوادارانش رقم زند.

*فارس