کد خبر: ۸۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۲

جروزالم پست: تحويل اس۳۰۰ روسيه به ايران سيلي محکمي بر صورت اسرائيل بود

 رژيم صهيونيستي هرچند به دنبال نزديک شدن به روسيه بوده اما تصميم پوتين براي تحويل سامانه اس-۳۰۰ به ايران شکست بزرگي براي بنييامين نتانياهو به شمار مي‌رود و سيلي محکمي بر صورت اسرائيل بود.

روزنامه جروزالم پست در گزارشي به عدم موفقيت سياست تازه رژيم صهيونيستي براي نزديکي به روسيه پرداخت و اعلام کرد و موضوع تحويل سامانه موشکي اس-300 به ايران سيلي محکمي بر صورت نتانياهو بود. از سوي ديگرپوتين نسبت به فروش تسليحات مرگبار از اسرائيل به اوکراين هشدار داده بود.

پوتين دراين باره گفت: با فروش تسليحات به اوکراين، {اسرائيل} به هدف خود دست نخواهد يافت بلکه تنها باعث برجا ماندن قربانيان بيشتري خواهد شد و تغييري در واقعيت فعلي ايجاد نخواهد کرد.

اين اظهارات پوتين پس از انتشار اخباري مبني بر تلاش اسرائيل براي فروش برخي تسليحات پيشرفته به اوکراين در واکنش به چراغ سبز روسيه براي تحويل سامانه اس-300 به ايران پس از سالها صورت گرفت.

هرچند رژيم صهيونيستي به صورت رسمي عصبانيت خود را نسبت به اين موضوع بروز نداده اما بنيامين نتانياهو به صورت تلفني دراين باره با ولاديمير پوتين گفتگو کرد.نتانياهو در اين تماس تلفني بار ديگر به تصميم مسکو براي اجراي توافق واگذاري سامانه موشکي اس 300 روسي به ايران اعتراض کرد.

اين تماس نتانياهو نخست وزير اسرائيل با ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه دومين تماس از نوع خود ظرف مدت يک هفته به شمار مي آيد، و وي در هر دوي اين تماس‌هاي تلفني مراتب نگراني تل آويو از اين موافقت روسيه را به اطلاع پوتين رسانده است. وي در توجيه اين نگراني خود مدعي شد: ايران در حالي به اين سامانه دست مي يابد که اين روزها بر دشمني هاي خود در منطقه مي افزايد.

فروش اس-300 حتي باوجود اينکه سامانه‌اي قديمي‌تر به نسبت مدل‌هاي بعدي از خود به شمار مي‌رود مي‌تواند مانع حمله هوايي احتمالي اسرائيل به تاسيسات هسته‌اي ايران شود.

مسکو و تهران در سال 2007 توافقنامه‌اي را امضا کردند که به موجب آن روسيه متعهد شد سامانه موشکي اس 300 به ايران تحويل دهد، ولي اين توافق موجب اعتراض اسرائيل و ايالات متحده آمريکا شده بود، اما روسيه در پي قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل مبني بر منع فروش سلاح به ايران در سال 2010 اين توافقنامه را به صورت يک جانبه به حال تعليق در آورد.

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا نيز نسبت به اين تصميم پوتين ابراز شگفتي کرد و گفت انتظار داشته مدتها قبل نسبت به فروش اين سامانه به ايران اقدام مي‌کرد.

براي سالها اسرائيل و به دو علت سياست دوستي با روسيه را در پيش گرفت: اولين دليل اميد به تاثير اين تلاش‌ها در جهت ممانعت از فروش تسليحات هسته‌اي روسيه به ايران بود (هدفي که هرگز به آن دست نيافت) و دومين دليل ترس اسرائيل از روسيه بود.اين سياست نتانياهو موثر نبود و روز شنبه پوتين نسبت به انجام اقدامات تحريک‌آميز به اسرائيل هشدار داد.
*تسنيم