کد خبر: ۸۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۰

زماني که آتش اعتياد زبانه مي کشد

  مواد مخدر بلاي قرن، قرني که دوران تجلي بزرگترين و شگرف ترين تراوش انديشه انسان هاست، نسل بشر را گستاخانه تهديد مي کند.

وقتي کسي گرفتار بلاي خانمان سوز اعتياد مي شود در واقع عقل و دين و اراده خود را از دست مي دهد و نه تنها خود در آتش اعتياد مي سوزد بلکه خانواده و اطرافيان خويش را نيز گرفتار، نگران و با مشکلات عديده اي مواجه مي سازد.

مافياي قاچاق مواد در سالهاي اخير بيشتر فعاليت خود را بر شيوع مصرف مخدرهاي صنعتي در کشور متمرکز کرده است.

در عين حال دام اعتياد به مواد مخدر در کشور فراگير شده و مربوط به قشر يا افراد خاصي نيست و در اين گرداب افراد کم سن، متاهل ، تحصيل کرده و مرفه نيز گرفتار شده اند.

کاهش قيمت و کيفيت مخدرهاي صنعتي و اثرات زيانباري که بر روي مغز بر جاي مي گذارد باعث مي شود که مصرف کنندگان اين نوع مخدرها با آسيبهاي مغزي و مرگ روبرو شوند.

براساس تحقيقات صورت گرفته معتادان به شيشه پس از دو سال به علت افزايش مصرف و آسيب ديدن مغز و عروق قلبي جان خود را از دست مي دهند و افرادي هم که از چنگال مرگ رهايي مي يابند نيز با ضايعات مغزي از جمله از کار افتادن قدرت درک و حواس مواجه مي شوند.

مجتبي محمدي کارشناس درمان اعتياد در اين راستا گفت: ناخالصي هاي مواد، اوردوزها را سريع تر مي کند چون معتادان براي رسيدن به نشئگي بايد مواد بيشتري استفاده کنند و همين مصرف بيشتر باعث مرگ آنها مي شود.

وي افزود: اگر مخدرهاي سنتي و صنعتي حتي قوي ترين آنها به طور خالص مصرف شود کمتر حيات مصرف کننده ها را تهديد مي کند، ولي چون همه مواد موجود در بازار ناخالصي دارد زندگي آدم هاي زيادي فداي اين ناخالصي ها مي شود.

استاندار اصفهان در اولين جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان در سال جاري گفت: دولت عزم خود را براي مبارزه ي جدي با اشاعه ي مواد مخدر جزم کرده است.

رسول زرگرپور افزود: دولت با دو رويکرد اساسي اجتماعي کردن و پيشگيري عزم خود را براي مبارزه با اين بلاي خانمان سوز جزم کرده است.

وي اظهار کرد: طبق ارزيابي صورت گرفته با ستاد مرکزي مبارزه با مواد مخدر کشور، استان اصفهان رتبه ي دوم را در فعاليت هاي مبارزه با مواد مخدر در کل کشور کسب کرده است.

استاندار با بيان اينکه اين شورا نقاط ضعف خود را در مبارزه با مواد مخدر پيگيري کرده است، گفت: در بررسي هاي صورت گرفته و با توجه به سياستهاي اصولي دولت تدبير و اميد در مبارزه با اين بلاي خانمان سوز، دستگاههايي که همکاري کمتري با اين شورا داشته اند، ملزم هستند در سال جديد نسبت به اصلاح رويه و همکاري جدي تر اقدام کنند.

وي به سند جامع حمايت هاي اجتماعي درمان اعتياد کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اين سند مي تواند در آينده ي افراد معتاد و پاک شدگان از اعتياد و بازگشت اين افراد به جامعه بسيارتاثير گذار باشد.

زرگرپور با بيان اينکه اين سند از سوي وزير کشور و رئيس ستاد مبارزه با مواد مخدر ابلاغ شده است، افزود: مقدمات اجرايي نمودن اين سند در استان در حال بررسي است و در جلسات آتي شورا اقداماتي که بايد هر دستگاه در اين زمينه داشته باشد اعلام خواهد شد.

وي به اولويت هاي اساسي مبارزه با مواد مخدر در سال 94 اشاره کرد و افزود: پنج اولويت اساسي در سال جاري مورد توجه قرار خواهد گرفت که در کنار همه ي اين اقدامات دو رويکرد اساسي اجتماعي کردن مبارزه با مواد مخدر و مشارکت مردم و مراجع مختلف براي امر مبارزه با مواد مخدر و همچنين رويکرد پيشگيري بايد مورد توجه قرار گيرد.

استاندار اصفهان افزود: طبق آمار ارائه شده در سال 93، 38 تن مواد مخدر کشف شده که به صورت کلي حدود يک درصد نسبت به سال 92 افزايش داشته است.

وي در ادامه يادآور شد: استفاده از مواد مخدر از مواد سنتي به سمت مواد صنعتي در حال رشد است که اگر اين مقدار کشفيات را به معادل ترياک تبديل کنيم، در حدود 75 تن مواد و حدود 40 درصد افزايش کشفيات را خواهيم داشت چرا که اثرگذاري اين مواد متفاوت است.

استاندار اصفهان افزود: در سال گذشته در حدود 25 هزار نفر تحت عنوان فروشندگان، قاچاقچيان اصلي، حمل کنندگان و فروشندگان جزء و .. بازداشت شدند.

وي با بيان اينکه در سال گذشته 186 نفر در اثر سوء استفاده از مواد مخدر فوت کرده اند، اضافه کرد: اين آمار نسبت به سال قبل حدود 40 درصد کاهش يافته است.

استاندار اصفهان يادآور شد: دولت عزم خود را براي مبارزه ي جدي با اشاعه ي مواد مخدر و مصرف آن جزم کرده است.

رسول زرگرپور با بيان اينکه بالغ بر 97 کمپ در استان وجود دارند، افزود: اين کمپ ها توسط بخش غيردولتي اداره مي شود و متاسفانه بخش قابل توجهي از اين کمپ ها استاندارد نيست.

وي با بيان اينکه از سال گذشته روند استاندارد سازي اين کمپ ها آغاز شده است، افزود: کمپ ها بايد با رعايت استاندارد و مجوز بهزيستي فعاليت نمايند و شوراي مبارزه با مواد مخدر استان شکايات مربوطه را به جد پيگيري خواهد کرد.

استاندار اصفهان در پايان گفت: در حال حاضر 29 کمپ هنوز مجوزهاي لازمه را دريافت نکرده اند و تا ماه آينده به کمک فرمانداران اين کمپ ها يا تعطيل خواهند شد و يا استانداردهاي لازم را دريافت و به کار خود ادامه خواهند داد.

*ايرنا