کد خبر: ۸۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۹

پر مصرف ترين دارو هاي سال گذشته چه بود؟

  معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذاو دارو پرمصرف ترين دارو هاي سال 93 را سه گروه از داروهاي OTC ( بدون نسخه ) برشمرد و گفت: استامينوفن و استامينوفن کدئين پرمصرف ترين ها داروهاي کشور در سال گذشته بودند.

رسول ديناروند همچنين به آنتي بيوتيک هايي مثل کپسول آموکسي سيلين و همچنين داروهاي ديابتي اشاره کرد و افزود: اگرچه کاهش آمار مصرف به نفع سيستم دارويي کشور است اما در برخي موارد اطمينان از مصرف آنها به نفع بيمار است.

او گفت: به عنوان مثال در مورد بيماران ديابتي بايد آنها را به مصرف مورد نياز که بسيار بيشتر از آمارهاي کنوني خواهد بود ترغيب کرد.

ديناروند گفت: متاسفانه در مورد آنتي بيوتيک ها استفاده فراتر از حد منطقي است به گونه اي که مصرف بالاي آنها موجب افزايش مقاومت ميکروبي و بي اثري 80 درصدي در مقابل بيماري شده است.

معاون وزير بهداشت گفت: به بيان روشن تر 80 درصد از بيماران از مصرف اين داروها نتيجه اي نمي گيرند.

ديناروند با يادآوري اينکه دراستفاده از دارو هميشه بايد نسخه تجويز شده را تا آخر مصرف کرد تصريح کرد: هرچند برخي مردم تصور مي کنند با مصرف يک دوره و دريافت نتايج مثبت آن بايد مصرف را رها کنند اين باور اشتباه در حالي وجود دارد که ممکن است به همين دليل سلامتي آنها در دراز مدت به خطر افتد.

ادامه پوشش بيمه اي 300 قلم داروي بيماران صعب العلاج
رئيس سازمان غذا و دارو با بيان اينکه کاهش بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تاثيري در حمايت دولت از تامين هزينه هاي دارويي بيماران صعب العلاج نخواهد داشت گفت: پوشش بيمه اي 300 قلم داروي بيماران صعب العلاج در سال 94 نيز ادامه دارد.

300ميليارد تومان به سازمان هاي بيمه گر بدهکاريم
ديناروند در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه در سال 94 پوشش بيمه اي داروها چه تغييري مي کند اظهارداشت: متاسفانه در سال 94 همه اعتبارات مورد نياز را فراهم نکرديم و وزارت بهداشت به سازمان هاي بيمه گر بدهکار است.

او اضافه کرد: به همان ميزان که نتوانستيم تخصيص اعتبارات يارانه اي دارو را داشته باشيم به همان ميزان به سازمان هاي بيمه گر که حدود 300ميليارد تومان است بدهکار هستيم که حدود 100ميليارد تومان آن به زودي پرداخت خواهد شد و 200ميليارد تومان آن هم تا پايان ارديبهشت از محل اعتبارات سال 94 پرداخت مي شود.

ديناروند با تاکيد بر اينکه سياست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي حفاظت و حمايت مالي از بيماران است، درباره جايگزيني بودجه عنوان کرد: براي اينکه پرداختي بيماران به ويژه بيماران صعب العلاج در تامين هزينه هاي داروهاي شان بيشتر نشود، سازمان غذا و دارو بايد از محل صرفه جويي يا حتي جابجايي اعتبار در وزارت بهداشت اين کمبود را جبران کند.

معاون وزير بهداشت گفت: تلاش ما اين است تا به حمايت هايي که در يک يا دو سال اخير از بيماران صعب العلاج داشته ايم، آسيبي وارد نشود.


قيمت داروهاي توليد داخل افزايش نمي يابد
ديناروند درخصوص قيمت داروهاي وارداتي اظهار داشت: همواره راهي براي کاهش قيمت وجود دارد و بعد از تفاهم نامه با کشورهاي 5+1 با هزينه هاي کمتري دارو هاي وارداتي تامين خواهد شد.

اوادامه داد: اميدورايم اين کاهش هزينه ها اتفاق بيفتد و در سال 94 شاهد کاهش قيمت هاي داروهاي وارداتي باشيم.

رئيس سازمان غذا و دارو گفت: عواملي که موجب مي شود قيمت ها افزايش پيدا کند، کنترل مي شود و اين امر روي توليد داخل هم تاثير گذار خواهد بود بنابراين توليد کنندگان نبايد انتظار افزايش قيمت داروهاي توليد داخل را داشته باشند.

*سازمان غذا و دارو