کد خبر: ۸۱۹۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۸

4 اثر رواني منفي استفاده بيش از حد از فيسبوک

  احساسات، هم مثبت و هم منفي، به راحتي از طريق پست هايي که کاربران در شبکه اجتماعي به اشتراک مي گذارند، گسترش مي يابد. همچنين، ورود مرتب به فيسبوک بر ميزان شادي جوانان تاثيرگذار است. از سوي ديگر، مشارکت منفعل و يا احساس طرد شدن در اين شبکه اجتماعي به آثار رواني منفي منجر مي شود.

پژوهشگران در تعدادي از موسسات علمي و دانشگاهي - افزون بر خود فيسبوک - مطالعات روز افزون درباره اين که کاربران با حضور در فيسبوک چه احساسي درباره خود و زندگي‌شان پيدا مي کنند را انجام مي دهند. متاسفانه، بسياري از يافته هاي آنها چندان براي فيسبوک و افرادي که به اين شبکه اجتماعي اعتياد پيدا کرده اند، خوب نيست.

بنابر يافته هاي پژوهشگران، استفاده مکرر از فيسبوک با علايم افسردگي در ارتباط است. آنها اين مساله را ثابت کرده اند که احساسات، هم مثبت و هم منفي، به راحتي از طريق پست هايي که کاربران در شبکه اجتماعي به اشتراک مي گذارند، گسترش مي يابد. همچنين، ورود مرتب به فيسبوک بر ميزان شادي جوانان تاثيرگذار است. از سوي ديگر، مشارکت منفعل و يا احساس طرد شدن در اين شبکه اجتماعي به آثار رواني منفي منجر مي شود.

مقايسه خود با دوستان فيسبوکي مي تواند موجب افسردگي شود

به لطف تمايل ما به مقايسه خود و سبک زندگي‌مان با دوستاني که در فيسبوک داريم، پژوهشي جديد ارتباط بين استفاده از اين شبکه اجتماعي و علايم افسردگي را نشان داده است. اين مطالعه که در نشريه روانشناسي باليني و اجتماعي منتشر شده نشان مي دهد هرچه زمان بيشتري را در فيسبوک مي گذرانيم، احتمال آن که احساس افسردگي کنيم بيشتر است. مکانيزم اصلي در اين زمينه مقايسه اجتماعي است. در نتيجه، دليل ايجاد چنين احساسي به تمايل ما براي مقايسه اجتماعي خود با دوستان‌مان باز مي گردد.

صرف وقت بسيار زياد در فيسبوک يا بازديد مکرر از آن ارتباطي مثبت با تمايل به مقايسه خود با ديگران در کاربر ايجاد مي کند که اين شرايط نيز با افزايش علايم افسردگي در ارتباط است. اگر عکس هاي منتشر شده توسط دوستان موجب احساس افسردگي در ما مي شوند شايد بهتر باشد تا از اين شبکه اجتماعي بيشتر فاصله بگيريم.

خلق و خوي شما توسط پست هاي دوستان فيسبوکي تحت تاثير قرار مي گيرد

فيسبوک در تابستان سال گذشته اين مساله را فاش کرد که بخش خوراک اخبار بيش از نيم ميليون کاربر را براي تغيير محتواي احساسي پست هايي که مشاهده مي کردند، دستکاري کرده است. اين اقدام به منظور مطالعه اين که چگونه احساسات مي توانند در اين شبکه اجتماعي گسترش يابند، انجام شد. طي اين مطالعه که در مجموعه مقالات آکادمي ملي علوم منتشر شده پست هاي مثبت و منفي در خوراک اخبار بيش از 689 هزار کاربر تغيير داده شده اند تا آثار تغييرات بر لحن پست هايي که کاربران پس از آن يادداشت کرده اند بررسي شود.

پژوهشگران دريافتند خلق و خو مسري بوده است. کاربراني که پست هاي مثبت بيشتري را مشاهده کرده بودند، پست هاي مثبت بيشتري داشته اند و افرادي که پست هاي منفي بيشتري ديده بودند پس از آن پست هاي منفي بيشتري ارسال کرده اند. اگرچه کاربران هنگام عضويت در فيسبوک و موافقت با شرايط استفاده از اين شبکه اجتماعي با انجام چنين مطالعاتي نيز موافقت مي کنند اما اين شبکه اجتماعي به سرعت در اينترنت مورد قضاوت قرار گرفت. بسياري اين مطالعه را اگر غير قانوني نباشد، غيراخلاقي عنوان کردند.

خود فيسبوک احتمالا کمکي به خلق و خوي شما نمي کند

مطالعه اي که دو سال پيش توسط پژوهشگران دانشگاه ميشيگان انجام شد نشان داد هرچه ميزان استفاده از فيسبوک توسط جوانان بيشتر باشد آنها احساس بدتري مي يابند. اين مطالعه که در نشريه پلاس وان به چاپ رسيد نشان مي دهد استفاده از فيسبوک به کاهش شادي لحظه به لحظه و رضايت کلي از زندگي ميان افرادي که در سن کالج قرار دارند، منجر مي شود.

هنگامي که در سايتي مانند فيسبوک حضور داريد پست هاي بسياري را درباره اين که مردم چه کاري انجام مي دهند، دريافت مي کنيد. اين مساله مقايسه اجتماعي را کليد مي زند. پژوهشگران دريافتند آثار منفي فيسبوک در ميان افرادي که در زندگي واقعي اجتماعي‌تر بوده اند، بيشتر بوده است. اما راه حلي ساده براي اين شرايط ارائه شده که شامل ارتباط رو در رو يا از طريق تلفن با ديگران است که به احساسي بهتر در شرکت کنندگان منجر شده است.

پنهان ماندن يا احساس طرد شدن در فيسبوک به اعتماد به نفس کاربر لطمه مي زند

مطالعه اي که در نشريه تاثير اجتماعي منتشر شده نشان مي دهد عدم مشارکت فعال در فيسبوک آثار منفي بر احساس خوشبختي کاربران و درک معني دار بودن زندگي آنها دارد. پژوهشگران دو آزمايش را براي بررسي آثار پنهان ماندن و طرد شدن انجام دادند. در آزمايش نخست، شرکت کنندگان به دو دسته تقسيم شدند که يک دسته اجازه به اشتراک گذاري اطلاعات در فيسبوک و دسته ديگر فاقد اين اجازه به مدت 48 ساعت بودند. آنهايي که اجازه به اشتراک گذاري اطلاعات را نداشتند سطوح پايين‌تري از تعلق و وجود معني‌دار داشتند.

در آزمايش دوم، پژوهشگران نسخه اي از فيسبوک را شبيه سازي کردند که نيمي از شرکت کنندگان هيچ گونه بازخوردي در زمينه به روزرساني پست هاي خود دريافت نمي کردند. اين افراد سطوح پايين‌تري از تعلق، اعتماد به نفس، کنترل و وجود معني‌دار را نشان دادند. پژوهشگران اين گونه نتيجه گيري کردند که مشارکت غيرفعال يا احساس طرد شدن در شبکه اجتماعي اثري منفي بر احساس خوشبختي کاربران دارد.