کد خبر: ۸۱۹۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۴

پشت پرده سفر سرکردۀ "جيش الاسلام" به ترکيه

  نظر به تاثير سفر "زهران علوش" سرکردۀ گروه تروريستي موسوم به "جيش الاسلام" در سال 2013، به رياض که به درگيري ديگر گروه هاي تروريستي در سوريه با داعش منجر شد، اکنون سؤال اين است که وي اکنون با سفر به ترکيه، به دنبال اعلام جنگ عليه کيست ؟

به گزارش روزنامه "السفير" روز دوشنبه در مطلبي نوشت: بي شک، سفر علوش به ترکيه، بدون در نظر گرفته تحولات منطقه اي و بومي فاقد اهميت است؛ زيرا اين نخستين بار نيست که علوش به ترکيه مي رود.

اما با توجه به شرايط حساسي که در سوريه شکل گرفته است، اين سفر مي تواند از اهميت ويژه اي برخوردار باشد.

علوش در حالي به ترکيه سفر مي کند که سه هفته از آغاز تجاوز عربستان به يمن گذشته است. در اين ميان، بسياري از گروه هاي مسلح در سوريه، امتداد يافتنِ اين تجاوز را که به "توفان اراده" موسوم شده است خواستارند؛ تا زمينه براندازي نظام سوريه فراهم شود. آن ها بر اين باورند که نزديکي ِ رويکردهاي عربستان و ترکيه، مي تواند زمينه ساز ِ شکل گيريِ احتمال توسعۀ اين عمليات به سوريه باشد.

سفر علوش به ترکيه همچنين، همزمان با فشارهاي گسترده اي صورت مي گيرد که بر جبهه النصره صورت مي گيرد تا ارتباطش را با القاعده قطع کند. آخرين نمودهاي اين فشارها را مي توان صدور "بيانيه هاي جمعي" از سوي گروه هاي مسلح در جنوب سوريه دانست که مخالفت خود را با همکاري با جبهه النصره اعلام کرده و از انديشه هاي تکفيري النصره بيزاري جستند.

اين سفر همچنين، با تحولات زيادي همزمان شد که از شمال تا جنوب سوريه را فراگرفته است. از يک سو، جيش الاسلام روابط خود را با جبهه النصره گسترش داده است و از سوي ديگر، روابط جبهه النصره با گروه احرار الشام بيشتر شده است، به ويژه در اردوگاه يرموک که داعش به آن حمله کرده، يا در غوطه شرقي که کار به خلع سلاح گردان هاي وابسته به احرار الشام و مصادره سلاح هاي سنگين، متوسط و سبک آن ها و کشتار و بازداشت شماري از آنان منجر شد. علتِ همه اين اتفاقات، تلاش زهران علوش براي تسلط کامل بر غوطه و بي رقيب ماندن در اين منطقه است.

از سوي ديگر، اين سفر با انحلال پسمانده هاي "جبهه شاميه" پس از سه ماه از تشکيل اين گروه مسلح همزمان شد. در همين زمان، تلاش هاي گسترده اي از سوي طرف هاي داخلي و خارجي در جريان است که هدف از آن، تبليغِ شوراي هدايت گروه هاي مسلح است که در اکتبر گذشته تشکيل شده بود.

اين شورا، با توافقِ 100 گروهکِ مسلحِ وابسته به ارتش آزاد، بايکديگر شکل گرفت. از ميان اين گروهک ها مي توان به جيش الاسلام و بسياري از گروهک هاي وابسته به جبهه شاميه از جمله جيش المجاهدين و نورالدين الزنکي اشاره کرد.

 اين شورا، از زمان تاسيس، در زمينه ميداني، فاقد هرگونه فعاليت بود تا اين که جبهه النصره و هم پيمانانش، در ماه مارس گذشته بر شهر ادلب چيره شدند و در همين فرصت بود که برخي، متوجه وجود اين تشکل شدند به همين سبب فعالان مخالف، اين شورا را نماينده خود معرفي کردند؛ درحاليکه همه مي دانيم محمد علوش، سرکردۀ جيش الاسلام، عهده دار رياست دفتر سياسي اين شورا است.

بر اساس تصاوير منتشر شده، زهران علوش در استانبول با دو مبلغ به نام هاي شيخ اسامه الرفاعي و شيخ کريم راجح ديدار کرد. اين ديدار، روز جمعه، در حاشيه همايشي صورت گرفت که "انجمن خطيبان شام" آن را برگزار کرد.

نکته مهم اين جا است که هر دو مبلغ مذکور، به مخالفت با جبهه النصره و وابستگي اين گروه به القاعده معروف هستند؛ و پيوستن به جبهه النصره يا جنگ تحت پرچم اين گروه را نادرست مي دانند.

بي شک اين سفر، نشان از تلاش علوش براي بازگشت به ستادهايي دارد که پيش از تشکيل جبهه اسلامي در سال گذشته، از آن ها کناره گرفت. اکنون در حالي که برخي مدعي ميانه رو بودنِ گروه موسوم به ارتش آزاد هستند؛ علوش به اين مي انديشد که خود را در نقش مسؤول اصلي ارتش آزاد ببيند. شايد اين بازگشتِ احتمالي، طرح خالد الخوجه رئيس ائتلاف را تفسير کند.
*العالم