کد خبر: ۸۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۹

روانچی: چشم‌مان باز است


یک عضو مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به اظهارات یک استاد دانشگاه منتقد درباره بیانیه لوزان مبنی بر این‌که این بیانیه نه تنها احتمال حمله نظامی علیه ایران را کاهش نمی‌دهد بلکه افزایش می‌دهد، گفت: این اظهارات توهین‌آمیز است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، مجید تخت روانچی در نشست بررسی مذاکرات لوزان از نگاه علوم سیاسی که صبح امروز (دوشنبه) در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با قدردانی از زحمات تیم هسته‌ای قبلی و گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای، گفت: ما دنبال مخفی‌کاری نیستیم. در این مذاکرات می‌خواهیم تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه برداشته شود.

وی ادامه داد: ما در مذاکرات هسته‌ای در یک فضای بده بستان هستیم. هنر این است که در چارچوب خطوط قرمز با حفظ منافع خود در دستاوردها و خون شهدا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم. این یک مذاکرات برد- برد است.

وی با اشاره به مذاکرات پیش رو اضافه کرد: در طول دو ماه آینده مذاکرات بسیار دشواری در پیش داریم اما هنوز هیچ چییز قطعی نیست. ممکن است در مذاکرات پیش رو طرف مقابل بازی درآورد اما چشمان ما باز است.

تخت روانچی در پاسخ به اظهارات فواد ایزدی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد هدف از مذاکرات تنها دستیابی به توافق است، گفت: واقعاً هدف ما رسیدن به توافق در هر شرایطی نیست. فکر می‌کنم اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند می‌توانیم به توافق دست یابیم. همچنین ما از نظرات منتقدان و پیشنهادات آنان قدردانی می‌کنیم. این نقدها و پیشنهادات آموزنده بوده است.

وی در پاسخ به اظهارات ابراهیم متقی استاد دانشگاه درباره این‌که بیانیه لوزان نه تنها احتمال حمله نظامی به ایران را کم نمی‌کند بلکه بیشتر می‌کند، گفت: این اظهارات توهین‌آمیز است. آیا وزیر امور خارجه کشورمان به دنبال توافقی است که احتمال حمله نظامی به کشور را افزایش دهد؟ بیایید یک بار دیگر بیانیه را بخوانیم نه فکت شیت آمریکایی را.

این دیپلمات کشورمان درباره اظهارات برخی مبنی بر این‌که چرا تنها تحریم‌های هسته‌ای لغو می‌شو د و دیگر تحریم‌ها باقی می‌ماند، گفت: ما درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنیم و بر همین اساس تمامی تحریم‌های شورای امنیت لغو خواهد شد. ما از ابتدا هم نمی‌خواستیم درباره موضوعات دیگر مانند حقوق بشر صحبت کنیم. طبیعی است که تنها در این مذاکرات تحریم‌های هسته‌ای لغو شود.

وی درباره اظهارات برخی مبنی بر قرار گرفتن ایران در فصل 7 منشور سازمان ملل، گفت: برای این‌که قطعنامه‌های قبلی را لغو کنیم باید قطعنامه‌ای در چارچوب ماده 41 فصل 7 صادر شود. در ماده 41 بحث استفاده از زور مطرح نیست. تصویب این قطعنامه این است که بتوانیم در درجه اول قطعنامه‌های قبلی را لغو کنیم و در درجه دوم این توافق را برای طرف مقابل لازم‌الاجرا کنیم. همچنین عنوان قطعنامه جدید بر خلاف قطعنامه‌های پیشین اجرای برجام خواهد بود.

وی درباره اظهارات یکی از اساتید دانشگاه درباره تهدید و توسعه در حوزه هسته‌ای، گفت: بعد از توافق نهایی پس از سال دهم مذاکره‌ای درباره تحقیق و توسعه انجام نخواهد شد.
*ایسنا