کد خبر: ۸۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۲
فابننشال تايمز:

دبي ‌مي‌خواهد نقش پل ارتباطي سرمايه گذاري در ايران را ايفا کند

  فايننشال تايمز نوشت دبي خود را براي تبديل شدن به پل ارتباطي تجاري با ايران آماده مي کند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir) به نقل از فايننشال تايمز، زماني که چند ماه گذشته يک سرمايه گذار در دبي تلاش کرد يک شرکت توليد کننده مواد غذايي آمريکايي را ترغيب کند براي توليد و توزيع مشترک محصولات آن شرکت در ايران سرمايه گذاري کنند، تيرش به سنگ خورد.

اما زماني که ماه گذشته خبرهاي دست يابي قدرت هاي دنيا و ايران به چارچوب توافق درباره برنامه هسته اي تهران منتشر شد، آن شرکت آمريکايي به سرعت براي سرمايه گذاري مشترک تماس گرفت.

چشم انداز باز شدن بازارهاي ايران باعث شده است، بسياري شرکت هاي آمريکايي و اروپايي براي دست يابي به اين فرصت طلايي- بازاري با هفتاد و هفت ميليون جمعيت و منابع غني نفت و نيازمندي هاي بسيار- شتاب کنند. اين موضوع باعث شده است تا دبي اميدوار شود در نتيجه پيشرفت هاي ديپلماتيک که به کاهش تحريم هاي بين المللي ضد ايران منجر مي شود، به پل ارتباطي براي انتقال پول و تجارت با تهران تبديل شود.

امارات متحد عربي زيرساخت ها و سبک زندگي آساني دارد که مي تواند شرکت هاي چندمليتي را که قصد دارند به ايران وارد شوند، جلب کند. بايد خاطر نشان کرد در دبي متخصصان ايراني بسيار و اماراتي هايي که خانواده هاي آنها ايراني بوده اند، زندگي مي کنند.
به نوشته اين روزنامه، البته بسياري از کشورهاي منطقه همچنان محتاطانه عمل مي کنند، زيرا آنها درباره رويکرد تندروهاي ايران اطلاعاتي خوبي دارند و مي دانند اين احتمال نيز وجود دارد که آمريکا توافق هسته اي را برهم زند. تنش هاي يمن، جايي که آمريکا از سياست هاي عربستان سعودي براي بمباران کردن شورشي هاي مورد حمايت ايران، حمايت کرده است، مي تواند آينده توافق هسته اي را به خطر بياندازد.

دبي در اوايل قرن بيستم از طريق عمل کردن به عنوان منطقه آزاد مالياتي براي تجارت ايران رشد کرد، اما تا حدودي در نتيجه تحريم هاي آمريکا عليه ايران از رونق افتاد. در نتيجه اين تحريم ها تجارت با ايران از ده ميليارد دلار در سال 2009 به شش ميليارد و هشتصد ميليون دلار در سال 2012 کاهش يافت. در سال 2013 نيز ميزان تجارت دبي وايران هفت ميليارد دلار بود.

در شرايطي که جزئيات تکنيکي توافق نهايي در حال آماده سازي تا سي ام ژوئن است، تجار ايراني از مذاکره کننده ها درخواست کرده اند تا درباره مکانيزم هاي روشن براي آزاد شدن مسيرهاي تجاري برنامه ريزي کنند. به گفته آنها بدون تضمين هاي صريح، بانک ها همچنان درباره اقدامات تلافي جويانه در نتيجه تغيير چشم اندازهاي سياسي در آمريکا و ايران محتاطانه عمل خواهند کرد.