کد خبر: ۸۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۰

جروزالم پست: پوتين به سياست "تل آويو" با سيلي جواب داد

  هشدار رئيس جمهور روسيه مبني بر اينکه رژيم صهيونيستي حق ارسال سلاح تهاجمي به اوکراين را ندارد به منزله سيلي محکمي بود در رد کارآمدي سياست مداراجويانه اي که دولت تل آويو در قبال مسکو اتخاذ کرده است.

روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست» با توجه به فضاي سياسي که پس از اعلام خبر ارسال موشک هاي اس – ۳۰۰ به ايران بر تل آويو حاکم شد مقاله اي را منتشر کرد و در آن به تحليل رويکرد مداراجويانه اي پرداخت که «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم اشغالگر قدس، در سال هاي گذشته نسبت به روسيه داشته است.

در اين مقاله که به قلم «يوسي ملمن» گزارشگر امور اطلاعاتي و امنيتي نگاشته شده است، وي مدعي مي شود که سياست اسرائيل مبني بر مدارا با دولت مسکو بار ديگر با شکست مواجه شد.

ملمن در اثبات ادعاي خود به اخطار «ولاديمير پوتين» رئيس جمهور روسيه اشاره مي کند که دولت تل آويو را از ارسال سلاح هاي تهاجمي به اوکراين بر حذر داشت.

لازم به ذکر است که تصميم نتانياهو به اعطاي کمک نظامي به اوکراين –که در تنش ديپلماتيک با روسيه به سر مي برد- در پي حس انتقام جويي وي از پوتين اتخاذ شده بود. رئيس جمهور روسيه هفته گذشته اعلام کرد که ممنوعيت ارسال موشک هاي اس – ۳۰۰ به ايران را لغو مي کند.

پس از آن، نتانياهو به دفعات نگراني خود را از بابت دسترسي ايران به سامانه دفاعي اس – ۳۰۰ ابراز داشته و آن را تهديدي براي امنيت اسرائيل قلمداد کرد.

به گفته ملمن، تصميم اخير پوتين به منزله سيلي محکمي بود در رد سياست مدارا با دولت تل آويو – سياستي که رژيم صهيونيستي براي ساليان سال به دو دليل عمده در مناسبات خود با روسيه دنبال کرد: نخست آنکه تل آويو اميدوار بود به اين ترتيب از تصميم مسکو به فروش سلاح به ايران خودداري کند (اما اقدام اخير پوتين بي نتيجه بودن آن را به اثبات رساند). دليل دوم آن بود که تل آويو در همه اين سالها از روسيه و قدرت آن مي ترسيد.

واقعيت اين است که وقتي نتانياهو به خيال ناسازگاري با نزديکترين متحد خود يعني آمريکا قد علم کرده است، در برابر اراده پوتين حکم برگ بي ثباتي را دارد که به دست باد اين سو و آن سو مي رود.

قصه مماشات تل آويو با مسکو مسئله اي نيست که تازگي داشته باشد. رژيم صهيونيستي تا پيش از اتخاذ تصميم نسنجيده خود به ارسال سلاح به اوکراين، هيچ گاه از در مخافت با روسيه در نيامد. در سال ۲۰۰۸ ميلادي، تل آويو بر سر نزاع روسيه با گرجستان جانب احتياط را نگه داشته و طرف مسکو را گرفت.

در مورد منطقه «کريمه» هم وضع به همين منوال بود. تهران و تل آويو در زمان الحاق کريمه به روسيه سياست بي طرفي اتخاذ کردند.

اما، از قرار خوش خدمتي به رهبري مثل پوتين هيچ نفعي براي نتانياهو نداشته است و وي در موقعيتي نيست که از توان رويارويي با وي برخوردار باشد.

*مهر