کد خبر: ۸۱۹۵۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۶

بخور نخورهاي اصلي در حساسيت فصلي

  وقتي از رژيم بهاره صحبت مي کنيم، منظور تغيير رژيم غذايي در فصل گرده افشاني گل ها و گياهان است که ممکن است در برخي نقاط کشور با توجه به اقليم آنها از اواخر زمستان شروع شود.

در برخي از نقاط ديگر کشور چهار فصل ما اين رژيم از اواسط بهار آغاز مي شود. حساسيت به گرده افشاني مي تواند با پيروي از رژيم غذايي حساسيت زا و نامناسب، تشديد شود؛ مثلا مصرف گروهي از ريزمغذي ها و مواد غذايي مانند ويتامين E و روغن ماهي باعث تحريک و تشديد حساسيت فصلي مي شود.

ممنوعيت ويتامين E و روغن ماهي
ويتامين E و روغن ماهي خواص زيادي براي بدن دارند و مي توانند به حفظ و ارتقاي سلامت کمک کنند اما مصرف خودسرانه آنها الگوي توليد برخي از پيش واسطه هاي التهابي را در بدنه تغيير مي دهد.
در اين صورت، استعداد ديدن براي رويارويي با غذاها و واکنش نشان دادن در برابر آنها هم تغيير خواهد کرد. پيش واسطه هاي التهابي در بدن افراد مبتلا به حساسيت که خودسرانه از ويتامين E و روغن ماهي استفاده مي کنند، تغيير مي کند و تا بدن بخواهد خود را با اين تغييرات تطبيق بدهد، مدتي طول مي کشد.

در اين مدت، حساسيت غذايي در کنار حساسيت فصلي ايجاد خواهد شد. حتي در مواردي ممکن است فرد به آلرژي هم مبتلا بناشداما به دليل اين مصرف خودسرانه در فصل بهار دچار حساسيت غذايي شود و آن را به فصل گرده افشاني نسبت دهد.

به طور کلي، نمي توانيم رد پاي تمام مواد و ترکيب هاي غذايي حساسيت زا را در برنامه غذايي خود پيدا و آنها را حذف کنيم اما اگر فردي به تجربه متوجه شد به يک ماده غذايي خاص حساسيت دارد، بايد از مصرف آن پرهيز کند.

شناسايي حساسيت زاها
برخي افراد، آگاهي چنداني درباره مواد غذايي حساسيت زا ندارند تا با حذف موقت آنها از رژيم بهاره، جلوي ايجاد يا تشديد حساسيت را بگيرند. اگر بخواهيم شايع ترين اين مواد غذايي را نام ببريم، بايد از خربزه که داراي هيستامين بالايي است و مي تواند باعث خارش گلو در برخي از افراد شود، شروع کنيم.

مصرف گردو هم مي تواند تورم لب، حساسيت و خون مردگي هاي ريز حفره دهان را براي گروهي از افراد در پي داشته باشد.

افراد مبتلا به حساسيت هاي خوراکي، تماسي يا استنشاقي بايد در فصل بهار در مصرف خوراکي هاي حساسيت زايي مانند کيوي، گوجه فرنگي، بادام زميني، انگورهاي داراي رنگدانه بنفش (معروف به انگور شاهي) و سبزي هاي کرکي (مانند گزنه و برخي گونه هاي پونه) هم محتاط باشند، ضمن اينکه بايد تا فروکش کردن حساسيت ناشي از گرده افشاني تا حد ممکن دور مصرف بادمجان، مخصوصا بادمجان هاي پردانه را که سولانين بيشتري دارند، خط بکشند.

پيشگيري از تداخل حساسيت زاها
يکي از عواملي که باعث ايجاد يا تشديد حساسيت در فصل بهار مي شود، تداخل چند ماده حساسيت زا به طور همزمان در اين فصل است. به عبارت ساده تر، اگر مجبور به خروج از خانه در روزها و ساعت هاي گرده افشاني هستيم، بايد بعد از برگشتن به خانه، مواد غذايي که حساسيت زا نيستند، استفاده کنيم نه اينکه بعد از رسيدن به منزل مواد غذايي حساسيت زا مانند کيوي يا گوجه فرنگي بخوريم.

راه حل کمبود ميوه ها در بهار
برخي افراد از کم بودن تنوع ميوه ها در فصل بهار شکايت مي کنند و بر اين باورند که اين موضوع باعث کاهش دريافت ريزمغذي ها مي شود. هر چند ميوه ها داراي طعم ها و رنگ هاي مختلفي هستند و مي توانند ذائقه هاي متفاوت را تامين کنند اما انواع ويتامين ها و مواد معدني تقريبا در تمام ميوه ها وجود دارد و ميوه هايي خاص، داراي انواع خاصي از ويتامين ها نيستند و کميابي يا گراني يک ميوه به هيچ عنوان دليلي بر غني تر بودن آن از نظر وجود ريزمغذي هاي مختلف نيست.

بنابراين مي توانيد در فصل بهار و تا پيش از ورود ميوه هاي جديد به بازار، از ميوه هاي چهارفصلي مانند سيب، کيوي، موز و ... استفاده کنيد و سبزي ها و صيفي ها را هم به اندازه کافي در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد تا مشکلي از نظر دريافت ريزمغذي ها در اين فصل برايتان پيش نيايد.
*باشگاه خبرنگاران