کد خبر: ۸۱۹۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۸۷

درمان گياهي براي ريفلاکس معده

 با خوردن برخي مواد غذايي و گياهان مي توانيد مشکلات گوارشي تان را برطرف کنيد.

آلوئه ورا : عصاره‌ي آلوئه‌ورا به هضم غذا کمک مي‌کند و براي درمان التهاب مفيد است. اين ماده به کاهش تحريک حاصل از برگشت اسيد معده کمک مي‌کند. آلوئه‌ورا حاوي موادي مانند پولي‌ساکاريدها و گليکوپروتئين‌هاست که باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شود.

 در عين حال پولي‌ساکاريدها به ترميم پوست کمک مي‌کنند و گليکوپروتئين‌ها براي کاهش درد و التهاب مفيد هستند.

شيرين بيان : اين گياه معده را با يک ماده ژل مانند پوشش مي‌دهد و از تحريک آن جلوگيري مي‌کند. اين گياه به صورت تنتور يا چاي در دسترس است. ريشه‌ي شيرين بيان به صورت چاي و قرص در بازار موجود است. اين گياه بايد با مشورت پزشک استفاده شود زيرا حاوي ماده‌اي به نام گليسيريزين است که ممکن است عوارض ناخواسته به همراه داشته باشد.
علاوه بر اين شيرين بيان براي کاهش فشار خون نيز مفيد است. قرص‌هاي جويدني که از گياه تهيه مي‌شود نيز ممکن است عوارض جانبي داشته باشد. اين ماده بايد با بزاق دهان مخلوط شود و به شکل کپسول تاثيري ندارد. قرص‌هاي جويدني 1 تا 2 بار در روز پيش از غذاها بايد مصرف شود.

سنبل ختايي : گياهي دارويي است که ريشه، ميوه و دانه‌هاي آن خواص دارويي دارد.اين گياه به همراه 5 گياه دارويي ديگر مصرف مي‌شود و در بهبود نشانه‌هاي ريفلاکس معده بسيار مفيد است. عصاره‌ي آن را با عصاره‌ي سير و هويج و رازيانه مخلوط کنيد و سه بار در روز هر بار يک ميلي‌ليتر از آن را استفاده کنيد.

زيره (کراويه) : خواص التيام بخش دارد. دانه و روغن هم براي درمان سوزش سرِدل استفاده مي‌شود. علاوه بر اين زيره ضد يبوست و ضد باکتري‌هاي مضر بدن است، به هضم غذا کمک مي‌کند و درد معده و روده را بهبود مي‌بخشد. همچنين زيره براي درمان سندروم روده‌ي تحريک و سوءهاضمه بسيار مفيد است. حدود 2 ميلي‌گرم از اسانس يا عصاره‌ي آن را سه بار در روز مي‌توانيد مصرف کنيد.

بابونه : گل اين گياه در داروها استفاده مي‌شود. ماده شيميايي موجود در اين گياه سبب کاهش التهاب مي‌شود. 50 قطره از تنتور اين گياه را سه بار در روز ميل کنيد. استفاده طولاني مدت از اين گياه ممکن است سبب بروز حساسيت شود.
جلبک دريايي فوکوس : 5 تا 10 ميلي‌گرم از اين گياه که به صورت کپسول باشد سه بار در روز مصرف شود. مصرف اين گياه عوارض جانبي مربوط به مسموميت يد در بردارد. خواص آن کمک به هضم غذا، رفع يبوست و کمک به سيستم گوارش است. در درمان نشانه‌هاي ريفلاکس معده بسيار مؤثر است.

بادرنجبويه : براي درمان نفخ معده و روده استفاده مي‌شود. استفاده از اين گياه عوارض جانبي ندارد اما در صورتي که با گياهان ديگر استفاده شود ممکن است سبب حساسيت پوستي مانند راش يا خارش پوستي شود.

خار مريم : براي درمان موقتي سوزش سرِدل استفاده مي‌شود. چون سرشار از کلسيم است براي ريفلاکس اسيد معده مفيد است. اما بيشتر از 200 گرم از شيره‌ي آن نبايد مصرف شود.

نعناع : سبب کاهش زخم‌هاي گوارشي و نشانه‌هاي آن مي‌شود. در اين مورد بايد حتماً از کپسول‌هاي روکش دار 2 تا 3 بار در روز مصرف کرد. هر کپسول حاوي 0.2 ميلي‌گرم عصاره‌ (اسانس) نعناع است.
*باشگاه خبرنگاران