کد خبر: ۸۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۹

کارشناسان تغذيه گوشت بوفالو را تائيد نمي‌کنند

  اگر کاري از پايه و اساس غلط باشد، گذشت زمان آن رويه را به کار درست تبديل نمي‌کند. در بحبوحه واردات گوشت بوفالو به کشور که از ابتداي هفته تاکنون سر و صداي زيادي به پا کرده است، شب گذشته رئيس سازمان دامپزشکي کشور در برنامه تلويزيوني پايش عنوان کرد که از دهه 70 تاکنون، گوشت منجمد گاوميش از هندوستان وارد کشور شده است.

مهدي خلج در اين برنامه و در دفاع از واردات گوشت بوفالو از هندوستان، جمله اي گفته که به زعم بسياري از کارشناسان، بدون پايه علمي است. اين مقام مسئول عنوان کرده که چربي گوشت گاوميش به مراتب کمتر از چربي گوشت گاو است.

دکتر محمدحسين عزيزي، متخصص صنايع غذايي و استاد دانشگاه تربيت مدرس در گفت وگو با جام جم تاکيد مي کند: من با اين بخش از بحث که آيا اين واردات قانوني و سلامت محور بوده يا اين که در چه سردخانه و انباري نگهداري شده است، کاري ندارم، اما از منظر علمي، واضح است گوشت بوفالو که همان گاوميش بومي خودمان است، چربي اش بالاتر است.

به گفته اين کارشناس، وقتي گوشت بوفالو به سوسيس و کالباس تبديل شود، مقداري هم روغن به آن اضافه مي شود. يعني غير از چربي خود گوشت بوفالو، روغن هم به آن اضافه خواهد شد.

کشتارگاه هاي هندي ناسالم است

يکي از عمده انتقادهايي که به واردات اخير گوشت بوفالو ايراد مي شود، ترديد در سلامت کشتارگاه ها و محيط پرورش بوفالو است.

رئيس سازمان دامپزشکي کشور در پاسخ به اين انتقادها گفته است که در مورد کشور هند، برخي دوستان مي گويند اين کشور از لحاظ پزشکي ضعيف است و شرايط بهداشتي خوبي ندارد؛ از اين گونه اظهارات در شگفتم. اگر دوستان مي خواهند استدلالي را مطرح کنند استدلالشان بايد مبناي علمي داشته باشد.

به گفته خلج، وقتي وارد سايت سازمان بين المللي بهداشت به عنوان عالي ترين و معتبرترين مرجع بهداشتي بين المللي مي شويد، مي بينيد هندوستان از نظر وضع جنون گاوي جزو کشورهاي گروه «الف» است و کمترين مخاطره را از نظر جنون گاوي دارد.

دکتر آراسب دباغ مقدم، نايب رئيس کميته تخصصي بهداشت و مواد غذايي سازمان نظام دامپزشکي کشور ضمن رد ادعاي بهداشتي بودن شرايط پرورش اين گاو در هندوستان به جام جم مي گويد: وضع سلامت کشتارگاه ها و محيط پرورش اين بوفالوها در هندوستان، اصلا خوب و سالم نيست. خود سازمان دامپزشکي کشور هم در بازرسي هايي که از کشتارگاه هاي هند داشته است، عنوان کرد که از 800 کشتارگاه بازرسي شده در اين کشور، فقط ده کشتارگاه وضع بهداشتي مناسبي داشت.

اگرچه بر اساس اظهارات رئيس سازمان دامپزشکي، انگل گوشت بوفالو «مشکلي براي مصرف کننده انساني ندارد» اما به گفته دباغ مقدم، اغلب اين گاوميش هاي وارداتي از هند به دليل زندگي در فضاي غيربهداشتي، آلوده به انگل هاي مختلف است که سلامت مصرف کننده را تهديد مي کند.

نکته ديگري که اين کارشناس مطرح مي کند، احتمال استفاده از اين گوشت در رستوران هاست. يعني در شرايطي که سازمان دامپزشکي تاکيد دارد گوشت بوفالو را براي توليد سوسيس و کالباس وارد کرده است، اما دباغ مقدم مي گويد که با توجه به سوابق گذشته، چه تضميني وجود دارد که اين گوشت هاي وارداتي، سر از چلوکبابي ها درنياورد؟

موازي کاري؛ عامل اصلي واردات گوشت بوفالو

بنا به آمارهاي ارائه شده از سوي رئيس سازمان دامپزشکي، در سال 1391 معادل 22 هزار تن، در سال 1392 نيز 17.5 هزار تن و در سال گذشته هم 5000 تن گوشت بوفالو وارد کشور شده است.

امسال هم که معلوم نيست تا پايان سال، قرار است چند هزار تن گوشت بوفالوي ديگر به سفره مصرف کننده ها وارد شود.

واردات اين حجم از گوشت بوفالو در حالي اتفاق افتاده است که روز گذشته، رئيس سازمان ملي استاندارد به ايرنا گفت که اين سازمان از سه سال قبل مخالفت خود را با ورود گوشت بوفالو به کشور اعلام کرده و بارها نيز خواستار رسيدگي به اين موضوع شده است.

رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس هم ضمن مخالفت با واردات گوشت بوفالو به کشور، موازي کاري دو سازمان دامپزشکي و سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت را سبب ورود گوشت بوفالو به کشور دانست و به ايرنا متذکر شد که دو سازمان نقطه نظرهاي بسيار متفاوتي درباره موضوعات مربوط به مواد غذايي دارند که بايد برطرف شود.

البته رفع اين موازي کاري ها به شرطي است که سازمان هاي قضايي نيز به پرونده واردات گوشت بوفالو ورود پيدا کنند و اجازه ندهند که گوشت هاي مساله دار سر سفره مردم بيايد.

پرورش صنعتي گاوميش نداريم

در دامداري هاي صنعتي، گاوها به منظور شيردهي يا استفاده از گوشت آنها پرورش داده مي شوند، اما پرورش گاو ميش در کشور ما به شکل صنعتي وجود ندارد.

در دو منطقه خوزستان و آذربايجان غربي، گله هاي گاوميش متعلق به بوميان منطقه معمولا به مصرف اهالي همان منطقه مي رسد و خريد و فروش گاوميش ها رواج ندارد.

نايب رئيس کميته تخصصي بهداشت و مواد غذايي سازمان نظام دامپزشکي کشور مي گويد که تاکنون نديده است که گاوميش ها در ايران به شکل صنعتي پرورش داده شوند.

به گفته اين کارشناس، سرمايه گذار ترجيح مي دهد اگر مي خواهد ميليون ها تومان هزينه کند و يک گاوداري مجهز و بهداشتي تاسيس کند، اين کار اقتصادي را از طريق پرورش گاوهاي معمولي انجام دهد؛ نه با پرورش صنعتي گاوميش که سابقه و تجربه اي در اين کار نداريم.

*جام جم