کد خبر: ۸۱۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۷
آمريکايي‌ها درراه جاده مخصوص

آغاز مذاکرات خودرويي ايران و آمريکا

  تاکنون پاي هيچ شريک آمريکايي براي کار مشترک با خودروسازان به ايران باز نشده اما اکنون خبرها از آغاز مطالعات بازارسنجي خودروسازان آمريکايي براي ورود به بازار ايران حکايت دارد و مذاکراتي انجام شده است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، شايد بيش از هر نام خارجي که براي شراکت با خودروسازان ايراني به گوش مي‌رسد، اين پژو باشد که توانسته بيشترين سهم را از مذاکرات با خودروسازان ايراني به خود اختصاص دهد؛ شرکتي که البته از جمله اولين کشورهايي بود که به شراکت با صنعت خودروي ايران روي آورد. رنو را هم البته نبايد از ياد برد اما حال خبر از شرکاي غير فرانسوي ديگري هم مي‌رسد.

بارها و بارها برخي مسئولان صنعت خودروسازي ايران از شراکت با يک شريک غيرآسيايي خبر داده بودند، اين در حالي است که تاکنون جزئيات بيشتري از اين شراکت منتشر نشده است و مشخص نيست که اين شريک غيرآسيايي چه کشوري خواهد بود که به بازار جذاب و پرطرفدار خودروي ايران وارد مي‌شود و چه برنامه‌اي براي اين بازار دارد. اما به هرحال، آنگونه که مسئولان صنعت خودرو مي‌گويند مذاکرات به بهترين شکل در حال انجام است.

در حالي هيچگاه اين مسئولان از کشور اين شريک نامي نبرده و همه چيز را به آينده مذاکرات دو خودروساز، موکول کرده اند، که اکنون از آغاز مطالعات امکان‌سنجي خودروسازان آمريکايي در بازار ايران خبر مي‌رسد. سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو اين خبر را اعلام کرده و گفته که برخي خودروسازان آمريکايي، پيغام‌هايي را براي خودروسازان ايراني فرستاده‌اند و برخي‌ها را نيز واسط کرده‌اند که پاي مذاکره با خودروسازان ايراني بنشينند.

جزئيات رايزني خودروسازان آمريکايي با جاده‌مخصوصي‌ها
محمدرضا نجفي‌منش در گفتگو با مهر با بيان اينکه خودروسازان آمريکايي رايزني‌هايي را با خودروسازان و مسئولان ايراني براي حضور در بازار خودروي ايران خبرداد و گفت: هر حضوري که باعث ارتقاي تکنيک و مجهز شدن خودروسازان ايراني به تکنولوژي روز شود، بسيار مناسب به نظر مي‌رسد و ايران از آن استقبال مي‌کند، اين در حالي است که قراردادها بايد به سرمايه‌گذاري مشترک و صادرات بيانجامد.

عضو شوراي سياستگذاري خودرو افزود: نکاتي در مورد عقد قرارداد با خودروسازان آمريکايي حتما لحاظ خواهد شد که نمونه آن، منافع ملي بايد در اين قراردادها لحاظ شود و صنعت داخلي بايد در يک قرارداد جوينت ونچر "برد- برد"، توليد مشترک با خودروساز آمريکايي داشته و بخشي از توليدات را صادر کند.

وي تصريح کرد: آمريکايي براي حضور و سرمايه‌گذاري در بازار ايران ابراز علاقه کرده‌اند و منتظرند تا بيانيه لوزان به يک توافق‌نامه تبديل شوند و به بازار ايران ورود کنند، اما هم اکنون رايزني‌هايي صورت گرفته که بايد اجازه داد ريزه‌کاري‌هاي آن، در يک زمان مناسب‌تر اطلاع‌رساني شود.

اين در حالي است که ساسان قرباني، سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو نيز در اين رابطه مي‌گويد: نبايد بازار بزرگ ايران را ناديده گرفت، به خصوص اينکه کشورهايي که در همسايگي ايران به سر مي‌برند، خود يک پتانسيل بسيار بزرگ براي خودروسازاني هستند که اقدام به شراکت در صنعت خودروي ايران مي‌کنند. اين در حالي است که البته ايران هم اين نکته را ناديده نگرفته و بارها و بارها در شروطي که براي قراردادهاي خارجي خود با خودروسازان بين‌المللي در نظر گرفته، به اين نکته اشاره کرده که بايد حتما ۳۰ درصد از توليدات مشترک، به سمت بازارهاي صادراتي روانه شود.

اين گفته سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو در حالي مطرح مي‌شود که اسدالله عسگراولادي، رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين هم مي‌گويد که خودروسازان آمريکايي براي شراکت با ايراني‌ها قرار است راه جاده مخصوص را در پيش گيرند، اين گفته در حالي مطرح مي‌شود که ۴ شرکت خودروساز آمريکايي در گذشته با ايران برخي همکاري‌ها در صنعت خودرو را آغاز کرده بودند.

از حضور خودروسازان آمريکايي ذوق‌زده نشويم
عسگراولادي در حالي خبر از حضور خودروسازان آمريکايي براي مذاکره با همتايان ايراني خود مي‌دهد که بر اين نکته تاکيد دارد که نبايد از ديدن غربي‌ها و آمريکايي براي حضور در بازار پرمنفعت ايران، ذوق‌زده شد. به همين دليل است که مي‌گويد بازار ايران بايد به نحوي در اختيار آمريکايي قرار گيرد که بتوانيم بابت اين تحويل بازار به آنها، خدمات زيادي را هم از آنها دريافت کنيم، نه اينکه بازار را به صورت مجاني و با حاشيه سود بالا در اختيار آنها قرار دهيم.

وي در گفتگو با مهر مي‌افزايد: آمريکايي‌ها بايد بابت حضور در بازار ايران، برخي شروط را رعايت کنند و تعهد دهند که به بازار ايران پايبند هستند. در غير اين صورت، نبايد ما پيشگام شويم و بازار را به راحتي در اختيار آنها بگذاريم، اين در حالي است که در واقع، بازار ايران تنها بازار ۷۰ ميليون نفري نيست، بلکه کشورهاي حاشيه و همسايه نيز، تشنه توليداتي هستند که با کيفيت و با برندهاي مطرح و تکنولوژي روز دنيا باشد.

عسگراولادي مي‌گويد: در قبال بازاري که بابت شراکت با خودروسازان آمريکايي، به اين کشور مي‌دهيم، بايد حواسمان باشد که منافع ملي را زير پا نگذاريم، ضمن اينکه آنها بايد در ابتدا، تکنولوژي‌هاي خود را به بازار ايران وارد کرده و خودروهايي توليد کنند که براي ارايه به بازارهاي صاحب نام دنيا، مي سازند.

قيمت برخي مدل‌هاي خودروهاي آمريکايي در بازار ايران
بررسي‌هاي ميداني مهر نشانگر اين است که خودروي اسپارک مدل ۲۰۱۴ در بازار ۷۵ ميليون تومان، رگال ۱۴۹ ميليون تومان، اي تي اس ۱۷۵ ميليون تومان، آنکور ۱۲۸ ميليون تومان، ماليبو ۱۲۰ ميليون تومان، کروز بنزيني ۱۳۲ ميليون تومان، سونيک ۹۰ ميليون تومان و ايمپالا ۱۳۸ ميليون تومان است.

همچنين شورلت کوروت ۲۰۱۰ پلاک شده با گيربکس اتوماتيک و کارکرد ۵۰ هزار کيلومتر نيز به قيمت يک ميليارد و ۱۵۰ ميليون تومان، گران‌ترين خودروي آمريکايي در بازار ايران است.

اين در حالي است که برخي مدل‌هاي قديمي خودروهاي خارجي نيز هنوز طرفداران خاص خود را دارد، به نحوي شورلت وانت کاستوم مدل ۱۹۷۶ به قيمت ۳۵ ميليون تومان، شورلت ماليبو ۱۹۷۰ معادل ۶۸ ميليون تومان، شورلت کامرو ۱۹۷۷ به قيمت ۲۵ ميليون تومان و شورلت کاپريس مدل ۱۹۷۴ نيز به قيمت ۶۰ ميليون تومان فروخته مي‌شود.

شورلت نوا ۱۹۹۲ به قيمت ۳۰ ميليون تومان، شورلت سلبريتي ۱۹۸۹ به قيمت ۱۸ ميليون تومان، شورلت c۱۰ مدل ۱۹۷۸ به قيمت ۳۲ ميليون تومان و شورلت کاپريس کلاسيک مدل ۱۹۸۵ نيز به قيمت ۲۵ ميليون تومان فروخته مي‌شود.

*مهر