کد خبر: ۸۱۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۵۵

اولين ريزش سال در قيمت مسکن

 بازار مسکن در شروع سال 94 با اعمال شوک جديد به متعاملين، عملکرد فوق‌العاده بهتر از آنچه براي امسال پيش‌بيني مي‌شد را به ثبت رساند و باعث ريزش 10 درصدي قيمت آپارتمان در تهران شد. اين ميزان افت ماهانه که در يک‌سال اخير بي‌سابقه بوده، سطح کنوني قيمت مسکن در پايتخت را پس از 11 ماه، بار ديگر به زير متري 4 ميليون تومان آورد.

کارشناسان اقتصاد مسکن اواخر سال گذشته، چشم‌انداز «قيمت» در سال جديد را در دو سناريوي «خوش‌بينانه» و «بدبينانه» به ترتيب «کاهشي» و «بدون نوسان» تصوير کردند و درباره وضعيت آتي «معاملات» نيز تنها يک حالت «پايان رکود» را تخمين زدند.

هم‌اکنون کارنامه فروردين‌ بازار ملک، وقوع سناريوي اول، حداقل در اولين ماه سال94 را تاييد مي‌کند هر چند علائمي از انتهاي رکود معاملاتي در آن ديده نمي‌شود. به گزارش «دنياي‌اقتصاد»، امواج کاهش ماهانه قيمت مسکن که سال گذشته در 6 نوبت، از ارزش ريالي آپارتمان‌هاي شهر تهران کاست، در فروردين امسال با «قدرت بيشتر» باز هم تکرار شد طوري که برآوردها از افت 10 درصدي ميانگين قيمت کنوني واحدهاي مسکوني نسبت به آخرين ماه سال گذشته حکايت دارد.

در حال حاضر متوسط قيمت مسکن در تهران از مترمربعي 4 ميليون و 230 هزار تومان در اسفند سال93 به سطح 3 ميليون و 820 هزار تومان در فروردين94 نزول کرده است. به اين ترتيب، قيمت مسکن در پايتخت پس‌از 11 ماه، بار ديگر به سطح کمتر از متري 4 ميليون تومان ريزش کرد و تقريبا با تراز قيمت فروردين93، برابر شد.

سال گذشته همين موقع، ميانگين قيمت آپارتمان در اين کلان‌شهر با 7 درصد کاهش ماهانه، به متري 3 ميليون و 890 هزار تومان رسيده بود؛ اما هم‌اکنون «رکورد تعديل قيمت» به‌رغم گذشت دست‌کم 20ماه از طول عمر رکود مسکن، 3 واحد درصد بيشتر از ميانه رکود (فروردين پارسال) است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد: در بازار مسکن همواره با شروع سال جديد، دو متغير «قيمت» و «حجم معاملات» تحت‌تاثير روشن نبودن مسير براي خريدار و فروشنده، با کاهش نسبت به آخرين ماه سال قبل، همراه مي‌شود اما آنچه در شروع سال جاري براي قيمت مسکن رقم خورد، بيش‌از حد طبيعي و مورد انتظار بود.

تحقيقات ميداني و آماري «دنياي‌اقتصاد» تصريح مي‌کند: ميزان کاهش قيمت مسکن و همچنين کاهش حجم خريد آپارتمان در فروردين امسال در تهران به مراتب شديدتر از آنچه در فروردين سال گذشته رخ داد، بوده است. در 29روز اخير، فقط 4 هزار و 50 واحد مسکوني توسط بنگاه‌هاي املاک در تهران فروخته شد که اين ميزان معامله خريد 70 درصد نسبت به معاملات اسفند93 و 39 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 93 کاهش يافته است.

اين در حالي است که فروردين پارسال 6600 آپارتمان در اين کلان‌شهر فروش رفت که حداکثر 53 درصد نسبت به معاملات اسفند92 افت کرده بود. بنابراين مقايسه اين دو آمار از تشديد رکود معاملاتي در فروردين امسال حکايت دارد.

با اين حال، کماکان کارشناسان اقتصاد مسکن به بهبود شرايط بازار در ماه‌هاي آتي خوش‌بين هستند و علت سقوط بازار در فروردين ماه را ناشي از شرايط خاص از جمله «بيم و اميد» تقاضاي مصرفي به نحوه تاثير تحولات سياسي و مذاکرات بين‌المللي، بر قيمت مسکن عنوان مي‌کنند. متقاضيان خريد منتظر تعديل بيشتر قيمت مسکن هستند و به همين خاطر از انبوه فايل‌هاي فروش در بنگاه‌ها استقبال نمي‌کنند.

حداکثر ميزان کاهش ماهانه قيمت مسکن در ماه‌هاي سال93، در ماه فروردين رقم خورد که 7 درصد بود؛ بعد از آن حداکثر افت ماهانه از نرخ منفي 5/ 2 درصد تجاوز نکرد. به اين ترتيب نزول ابتداي امسال، يک رکورد در مقايسه با تغييرات قيمت سال گذشته، محسوب مي‌شود.



منبع : دنياي اقتصاد