تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲

دستاورد جنجال‌ برانگيز دانشمندان در اصلاح ژنتيکي جنين انسان

دانشمندان چيني مدعي شده‌اند که توانسته‌اند براي نخستين‌بار، دي‌ان‌اي جنين انسان را اصلاح کنند تا تغييرات آن به نسل بعدي منتقل شود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، دانشمندان طي يک دستاورد چشمگير توانسته‌اند تغييرات دي‌ان‌اي را به سلول‌هاي بارور معرفي کنند.

اگرچه هنوز نتايج اين مقاله در جايي منتشر نشده، اما اخبار آن در سراسر جهان پيچيده و دانشمندان بسياري در مورد آن ابراز نگراني کرده‌اند. به نظر آن‌ها ممکن است از اين دستاورد سوءاستفاده شده و براي مثال، والدين از آن براي انتخاب ژن‌هاي انتقالي به نوه‌هايشان استفاده کنند.

اين دانشمندان همچنين بر اين عقيده هستند که جنين‌هاي توليد شده با اين روش براي اهداف تحقيقاتي نيز مي‌توانند پيامدهاي اخلاقي و ايمني جدي داشته باشند.

با اين‌حال ساير دانشمندان اظهار کرده‌اند که اين فناوري همچنين مي‌تواند براي نجات خانواده‌ها از شر بيماري‌هاي ارثي مانند فيبروز کيستيک يا سرطان‌هاي خاص مورد استفاده قرار بگيرد.

پروفسور «جورج چرچ»، متخصص ژنتيک دانشکده پزشکي هاروارد اظهار کرد: مقاله‌اي در مورد اين فناوري از چين ارائه شده و هنوز نمي‌دانم پذيرفته شده است يا خير، اما به نظرم نتايج آن بزودي منتشر خواهد شد.

نظرات «چرچ» با چندين دانشمند ارشد که در زمينه سلول‌هاي بنيادي نابارور فعاليت کرده و در مورد فناوري جديد ابراز نگراني کرده‌اند، مطابقت دارد.

تاکنون دانشمندان بر روي سلول‌هاي سوماتيک (بدني) – سلول‌هاي نابارور مانند سلول پوست، ماهيچه، عصب، استخوان و کبد – با روش‌هاي ويرايش ژنتيکي براي بررسي بيماري‌ها متمرکز بوده‌اند.

اصلاح دي‌ان‌اي جنين انسان به شکلي که تغييرات دي‌ان‌اي در سلول‌هاي بنيادي خط زايا – مانند اسپرم و تخمک – حفظ شود، بدين معني است که چنين تغييراتي مي‌تواند به نسل‌هاي آينده منتقل شود.

چنين کاري شايد در بسياري از کشورها مانند انگليس غيرقانوني باشد، اما در آمريکا و چين آزاد است.

چندين گروه در سراسر جهان در حال کار بر روي روش‌هايي براي اصلاح ژنتيکي جنين انسان هستند.

«شين‌خو هوانگ» از دانشگاه فناوري شانگهاي چين، پس از استفاده موفقيت‌آميز از اين روش براي اصلاح جنين‌هاي ميمون که به حيوانات زنده تبديل شدند، اکنون به دنبال دريافت اجازه براي اجراي اين روش بر روي جنين‌هاي سقط شده انسان است.

گروه پروفسور چرچ نيز در حال توسعه روش‌هايي براي استفاده در اصلاح جنين‌هاي انسان هستند. دکتر «لوهان يانگ» در گروه چرچ اخيرا طرح پيشنهادي را براي ويرايش خط زاياي انسان معرفي کرده که در آن از سلول‌هاي تخمک زناني که تحت عمل جراحي براي سرطان تخمدان قرار گرفته‌اند، استفاده مي‌شود.

در اين روش، تخمک غيربالغ پرورش داده شده و تکثير مي‌شود؛ سپس تحت روش ويرايش ژنتيکي CRISPR براي اصلاح نقايص ژنتيکي عامل سرطان تخمدان قرار مي‌گيرد. اين پروژه هنوز انجام نشده و تائيد شدن يا نشدن آن مشخص نيست.

گفته مي‌شود که دکتر يانگ در پروژه مشابهي در چين مشغول فعاليت است.

ماه گذشته يک گروه ارشد از زيست‌شناسان خواستار توقف سراسري تحقيقات خط زايا شدند، زيرا شايعاتي وجود داشت که از آن‌ها براي تغيير جنين انسان در چين استفاده مي‌شود.

ادوارد لانفير، رئيس موسسه ائتلاف پزشکي احيا در واشنگتن و چهار همکارش در مقاله‌اي در مجله نيچر اظهار کردند که چنين تحقيقاتي مي‌تواند با تحريک اعتراض عمومي، به ساير حوزه‌هاي علم آسيب برساند.

اگرچه با وجود نگراني‌هاي دانشمندان در مورد ظهور خانواده‌هاي انتخابي، در واقعيت چنين انتخابي بسيار مشکل است، زيرا هيچ ژن منفردي به ارائه يک ويژگي منفرد نپرداخته و بسياري از ژن‌ها از عملکردهاي چندگانه برخوردارند.
*ايسنا