کد خبر: ۸۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۴۵

اگر تحریم ها برداشته شود،چه اتفاقی برای قیمت مسکن خواهد افتاد؟

روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی المانیتور نوشت: در گذشته، به دلیل تقاضای رو به رشد و گرایش به سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، سرمایه‌ها راهی بازار مسکن می‌شد. قیمت مسکن نیز به این دلایل تا سال 2012 با رشد صعودی مواجه بود. اما از تابستان سال 2013 با رکود مواجه شد. از آن زمان به بعد هم رشد قیمت مسکن کمتر از تورم سالانه بوده است.

 یکی از دلایل این موضوع، حباب قیمتی نهفته در مسکن بود كه در اين دو سال تركيد. گفته می‌شود که از سال 2005 تا 2012 سالانه20 درصد حباب به ارزش واقعی مسکن افزوده شده بود و مانع از رشد قیمت آن در سال‌های بعد شد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی، حامد مظاهریان، عقیده دارد که تقاضای خانه‌سازی در سال جاری شمسی 5 درصد رشد خواهد داشت و قیمت‌ها بیش از این افزایش نمی‌یابند. با این حال، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که واحدهای مسکونی کوچک بيش از اين كاهش قيمت پيدا نمي‌كنند اما واحدهای مسکونی بزرگ ارزش خود را از دست می‌دهند.

البته تا حد زیادی وضعیت آتی بازار به ادراک سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ بازار ایران بستگی دارد. رکود اخیر در بازارهای سرمایه‌ای به همراه دوره ثبات نسبی در نرخ مبادله ارز، باعث شد که سرمایه‌گذاران متوسط به سمت بازارهای دیگری مانند طلا و مسکن حرکت کنند. در هر صورت، سرمایه‌گذاران اندکی به دنبال ساخت واحدهای مسکونی بزرگ در نقاط مرفه تهران خواهند بود.

 به نظر آنها ساخت این واحدها، بهترین راه سرمایه‌گذاری نیست. از این رو، حرکت به سمت ساخت واحدهای مسکونی کوچک‌تر خواهد بود که هم راحت‌تر فروخته می‌شوند و هم سرمایه‌گذار زودتر به سرمایه خود می‌رسد.

 به علاوه، به دلیل ورود نسل جوان‌تر جامعه به بازار مسکن، این واحدهای کوچک با تقاضای بیشتری مواجه خواهند شد. در هر صورت، زمانی که تحریم‌ها به دنبال توافق جامع هسته‌ای برداشته شوند، تقاضای جدیدی برای برخی از واحدهای بزرگ‌تر در مناطق مرفه تهران شکل خواهد گرفت؛ به خصوص به این دلیل که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی دفاتر خود را در ایران بازگشایی مجدد خواهند کرد.