کد خبر: ۸۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۱۵

بلومبرگ: نبرد چین و غرب بر سر بازار جذاب خودرو در ایران!

امسال زمانی که محمد کلاهی، مشاور تجاری در تهران به فکر تعویض خودرو پژو فرانسوی خود افتاد، به جای خودروهای غربی به خودروهای شرقی روی آورد.
بلومبرگ نوشت: امسال زمانی که محمد کلاهی، مشاور تجاری در تهران به فکر تعویض خودرو پژو فرانسوی خود افتاد، به جای خودروهای غربی به خودروهای شرقی روی آورد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، ماه گذشته کلاهی ، خودرو «جک» مدل j5 اتوماتیک را 57 میلیون تومان خرید یعنی حدود 35 درصد ارزان تر از خودروهایی که وی در نظر داشته است . خودرو جک چهار در با طراحی ایتالیا متعلق به یک شرکت خودروساز چینی به نام آن هونی جیانگوای می باشد که در ایران مونتاژ می شود.

کلاهی می گوید امروز شاهد بسیاری از این خودروها در خیابان ها هستیم و طراحی و قیمت آن نسبت به آن چه در بازار خودرو وجود دارد ، مناسب و خیلی خوب است.

در حالی که خودروسازان غربی برای بازگشت به بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه آماده می شوند، آنها با تغییراتی که در این زمینه توسط رقبای چینی به وجود آمده است ، مواجه خواهند شد. شرکت های خودرسازی«چری» ، «لیفان»، «جیانگوای» از خلا موجود در زمینه خودروهای پژو، سود کلانی به دست آورده اند. زمانی ایران بزرگترین بازار «پژو سیتروئن » در خارج از بازار داخلی فرانسه به حساب می آمد. چین احتمالا سهم خود در بازار خودرو ایران را از یک درصد در سال 2011 به 9 درصد یعنی 17/1 میلیون دستگاه در سال 2016 افزایش خواهد داد.

چنانچه تحریم ها علیه ایران با توافقنامه هسته ای، لغو شود، خودرو سازندگان اروپایی به این کشور بازخواهند گشت. ایران و آمریکا به توافقی اصولی رسیده اند که توانایی غنی سازی اورانیوم ایران را محدود می کند و هم اکنون نیز مشغول نهایی کردن این توافقنامه تا پایان ماه ژوئن هستند. تضمینی برای موفقیت آنها در این موضوع وجود ندارد. در حالی که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته است بدون پایان تحریم ها توافقی وجود نخواهد داشت ، نمایندگان آمریکا می خواهند درباره توافقنامه نهایی هسته ای با ایران حرف آخر را، آنها بزنند.

چری، لیفان و جیانگوای همگی دارای شرکای داخلی در ایران هستند که با قطعات خودرو ارسالی از چین ، به تولید این خودرو ها در کشور مبادرت می کنند . بر اساس محاسبات موسسه آی اچ اس (مرکز رسمی عرضه کننده اطلاعات و مدارک استاندارد صنعتی) سهم بازار خودرو شرکت های چینی در ایران بیش از سال 2011 به این طرف چهار برابر شده و اکنون 8 درصد بازار خودرو ایران در اختیار چین قرار دارد.

مشارکت های داخلی

خانم استفانی ویگیر، تحلیلگر مرکز آی اچ اس گفت چینی ها فعال هستند و رفتار تهاجمی دارند ، آنها از تحریم ها علیه ایران سود فراوانی برده اند و مشارکت و سرمایه گذاری مشترک خود را با سازندگان داخلی ایران چندین برابر کرده اند و جانشین خودروسازهای خارجی دیگری همچون «کرایسلر فیات »و «مزدا» در ایران شده اند.

اروپایی ها با رقابت رو به افزایش چینی ها روبرو هستند . خودروهایی همچون ام وی ام 110 (نوع ایرانی و هاچ بک «چری») در کنار خودروهای کیا موتورز و پراید و پژو 206 و 306 در همه جای تهران دیده می شوند.

خودروسازان چینی در ارائه خودروهای مجلل نیز پیشرفت کرده اند. در نمایشگاه های مربوط به خودروهای« جیلی» ، بهای خودرو شاسی بلند « امگراند» مدل ایکس 7 این شرکت، از 113 میلیون تومان شروع می شود یعنی کمتر از یک سوم بهای خودروهای مشابه تویوتا می باشد . از زمانی که تحریم ها دسترسی به خودروهای ژاپنی و اروپایی را محدود کرده است این خودروها بر اساس گفته خودروفروشان ، سومین خودرو پرفروش در نمایشگاه ها می باشد.

واردات قطعات خودرو

فرانسه پیش از متوقف کردن اجباری صادرات خود به ایران، بیشتر از هر رقیب دیگر اروپایی خود ،قطعات خودرو به ایران فروخته است. در سال 2012 شرکت پژو اعلام کرد قطعات 473 هزار خودرو را به ایران فروخته است.

این شرکت فرانسوی مستقر در پاریس هنوز 29 درصد از بازار قطعات خودرو ایران را در سال گذشته به خود اختصاص داده بود، بر اساس موسسه آی اچ اس دلیل آن این بوده است که با تمام شدن قطعات مورد نیاز خودروسازهای داخلی ، دیگر تامین کنندگان خارجی از کشور فرانسه وارد کردن قطعات به ایران را ادامه داده اند.

این موسسه پیش بینی می کند چنانچه تحریم ها باقی بماند و شرکت پژو نتواند به کار خود در زمینه مدل های موجود در ایران ادامه دهد ، سهم بازار پژو در ایران احتمالا در سال آینده به 11 درصد، سقوط خواهد کرد.

آنتونیا کرپینا ،سخنگوی شرکت پژو می گوید زمانی که تحریم ها لغو شود خودروسازان فرانسوی قصد دارند سرمایه گذاری مشترک دیگری را با« ایران خودرو»، شریک پیشین پژو و بزرگترین خودروساز ایران ، امضا کنند. ایران خودرو در این باره اظهار نظری نکرده است و این مساله نشاندهنده حساسیت مذاکرات هسته ای می باشد.

مذاکرات شرکت رنو

به گفته شخصی نزدیک به شرکت فرانسوی رنو، این شرکت نیز در حال مذاکره با ایران خودرو می باشد. وی می گوید چنانچه تحریم ها برداشته شود شرکت رنو ارائه خودروی هاچ بک «کلیو» و شاسی بلند «کپچر» را به بازار ایران بررسی خواهدکرد، همچنین میزان ورود خودروهای «لوگان» و «داستر» نیز، بررسی خواهد شد.

بر اساس پیش بینی موسسه آی اچ اس ،با لغو تحریم ها، چنین خودروهایی می تواند رونق خودروهای چینی را به پدیده ای کوتاه مدت تبدیل کند چون خودروهای چینی هنوز در ایران به عنوان خودروهای کم کیفیت تلقی می شوند . شرکت های چری، لیفان و جیانگوای هنوز در این باره اظهار نظر نکرده اند.

کلاهی می گوید البته هر کسی خواهان بهترین خودرویی است که خودرو سازان می توانند ارائه دهند و خودرو ایده آل من « بی ام دبلیو» می باشد.