کد خبر: ۸۲۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۰۴

آمریکا: ممکن است برای ثبات در منطقه وارد مذاکره با ایران شویم / از خطوط قرمزمان عبور نخواهیم کرد

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد ممکن است برای رایزنی در خصوص افزایش ثبات در منطقه خاورمیانه با ایران وارد مذاکره شود.
وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد ممکن است برای رایزنی در خصوص افزایش ثبات در منطقه خاورمیانه با ایران وارد مذاکره شود.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد اگر تهران پیشتر رویکرد خود را تغییر داده‌ بود، احتمال وارد کردن این کشور در تلاش‌های قبلی برای دستیابی به صلح در سوریه ممکن بود.

«ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را پس از آن ادا کرد که از او درباره مقاله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشریه آمریکایی نیویورک تایمز پرسیده‌ شد.

ظریف در این مقاله خواستار مذاکره در منطقه جهت حل بحران در عراق، سوریه و یمن شده‌ است.

رویترز در این باره نوشت: این امر واشنگتن را در موقعیتی دشوار قرار داده‌ است زیرا همواره تهران را متهم به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه کرده است زیرا نمی‌خواهد متحدان عربی خود را که نگران افزایش روابط ایران و آمریکا در نتیجه مذاکرات هسته‌ای هستند، از خود ناامید کند.

به نظر می‌رسد وزارت امور خارجه آمریکا موضعی محتاطانه در پیش گرفته تا از سویی، احتمال مذاکره با ایران را باز بگذارد و از دیگر سو، موجب رنجش متحدان عربی خود در منطقه نشود. کشورهای عربی گمان می‌کنند ایران قصد دارد به قدرتی بزرگ در منطقه تبدیل شود.

ماری هارف در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که آمریکا درباره موضوعات منطقه با ایران وارد مذاکره شود، گفت: ممکن است.

وی اظهار کرد که آمریکا مایل بود تهران در مذاکرات صلح سوریه در سال 2014 شرکت کند اما در خصوص آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به روشنی صحبت نکرد.

اما هارف مدعی شد بین مذاکره با ایران و «کار کردن» با این کشور یک خط قرمز وجود دارد که آمریکا مایل نیست از آن عبور کند.