کد خبر: ۸۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۲

آيا مصرف ماست براي همه افراد مفيد است؟

  محمد احمدي مدير کارگروه تغذيه انجمن تحقيقات طب سنتي ايران اظهار داشت: ماست از ديدگاه طب سنتي داراي طبع سرد و تر است، لذا مصرف آن براي همه مناسب نيست، به خصوص کساني که داراي معده سرد، سوءهاضمه‌ و يا مشکلات گوارشي دارند.

به گفته وي بهتر است که ماست را افراد 15 تا 30 دقيقه قبل از غذا مصرف کنند و سپس غذاي اصلي را مصرف کنند. يا اينکه در يک وعده جداگانه آن را با کمي عسل يا شيره و نيز پودر جوانه گندم ميل کنند. همچنين براي دفع ضررهاي ماست بهتر است آن را با پونه يا آويشن يا زنيان, يا نعناع, و يا زنجبيل و در نهايت دارچين مخلوط کنند.

مدير کارگروه تغذيه انجمن تحقيقات طب سنتي افزود: در تحقيقات جديد آمده است که ماست داراي ترکيبات ضد سرطاني است. همچنين از بروز افزايش کلسترول پيشگيري مي‌کند و ماست داراي ترکيبات بسيار موثري مانند اسيد لاکتيک است که استفاده آن به عنوان ماسک مي‌تواند به زيبايي پوست کمک کند.

احمدي افزود: البته بايد عنوان کرد که ماست با همه خواصي که دارد مصرفش براي همه مناسب نيست.
وي بيان داشت: امروزه افراد در کنار همه غذاهاي خود از ماست استفاده مي‌کنند و اين در حالي است که ماست در کنار غذاهاي گوشتي به خصوص گوشت پرندگان و ماهي مشکل زا است.
مدير کارگروه تغذيه انجمن تحقيقات طب سنتي ايران ادامه داد: مخلوط کردن ماست با خيار موجب افزايش سردي معده مي‌شود و سوءهاضمه بروز پيدا مي‌کند.

احمدي گفت: بهتر است که افراد مبتلا به دردهاي رماتيسمي, آرتروز و آرتريت روماتوئيد از مصرف ماست مدتي پرهيز کنند يا آن را همراه با ادويه‌هاي گرم مصرف کنند. اين افراد از مصرف ماست همراه با غذاهايي که از گوشت پرندگان و ماهي است به شدت پرهيز کنند.

وي ادامه داد: چرا که هضم ماست کمي سخت است و به دليل ماندن بيش از حد در معده موجب بروز خلط خام در معده مي‌کند و موجب درد بيشتر مفاصل مي‌شود.

مدير گروه تغذيه انجمن تحقيقات طب سنتي ايران اضافه کرد: مصرف ماست همراه با غذاهايي که داراي تخم مرغ است به شدت مضر است. همچنين مصرف ماست همراه با ترشي نيز به بدن آسيب مي‌رساند.

احمدي خاطرنشان کرد: مصرف ماست مُسکن تشنگي است. همچنين چاق کننده است و اشتها را افزايش مي‌دهد. همچنين براي کساني که دچار يبوست هستند و دچار غلبه خشکي‌اند, بهتر است شب‌ها قبل از خواب يک پياله ماست همراه با شکر سرخ مصرف کنند تا يبوست‌شان نيز برطرف مي‌شود.