کد خبر: ۸۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۷۰

عربستان براي توقف جنگ در يمن شرط تعيين کرد

  سفير عربستان سعودي گفت که دبيرکل سازمان ملل متحد خواهان توقف سريع جنگ يمن شده است اما آنها آن را نپذيرفته‌اند.

عبدالله المعلمي سفير سعودي در آمريکا در پايان نشست 40 دقيقه‌اي نمايندگان کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس با بان کي مون دبيرکل سازمان ملل متحد درباره اوضاع يمن و نماينده جديد وي در امور يمن در شهر نيويورک به خبرگزاري فرانسه گفت: بان کي مون خواهان پايان سريع عمليات جنگي شد.

وي توقف تجاوزگري عليه يمن را به تحقق يک سري شروط منوط کرد و مدعي شد: ما همگي خواهان پايان سريع عمليات جنگي هستيم اما يک سري شروطي براي رسيدن به آن وجود دارد. اين همان شروطي است که قطعنامه هفته گذشته شوراي امنيت خواهان اجراي آن است.

او افزود: دبيرکل سازمان ملل و ما معتقديم که بايد (اين قطعنامه) به‌طور کامل اجرا شود.

قطعنامه شوراي امنيت "از همه طرفهاي درگير" مي‌خواهد که در سريع‌ترين زمان ممکن براي دستيابي به "آتش‌بس سريع" مذاکره کنند.

اين قطعنامه همچنين از جنبش انصارالله خواست تا از مناطق تحت کنترل خود عقب نشيني کند. جنبش انصار الله و مردم و شخصيت‌هاي يمني قطعنامه يادشده را ظالمانه دانسته و رد کرده‌اند.
بان کي مون روز جمعه نيز خواستار آتش‌بس فوري در يمن شد.

سفير سعودي در آمريکا در زمينه تعيين جانشين جمال بن عمر نماينده سابق سازمان ملل در امور سوريه به اين سخن اکتفا کرد که اين مسئله در کشورهاي شوراي همکاري در حال بررسي است و پاسخ به‌زودي داده خواهد شد.

در اين زمينه، يک مسئول سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، گفت: دبيرکل سازمان ملل در نشست يادشده نام اسماعيل الشيخ احمد ديپلمات موريتاني را مطرح کرده است و نمايندگان شوراي همکاري گفتند که اين پيشنهاد را به کشورهاي خود منتقل خواهند کرد.

به‌گفته ديپلمات‌ها، نام نماينده جديد سازمان ملل در امور سوريه تا اواخر هفته اعلام خواهد شد.

برخي تحليلگران گفتند که عربستان سعودي از عملکرد جمال بن عمر به‌خاطر موضع نسبتاً مستقل او در سرپرستي مذاکرات ملي گروه‌هاي يمني ناراضي بوده است.
*تسنيم