کد خبر: ۸۲۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۳

لس آنجلس تايمز: آمريکا آماده انعطاف در برابر ايران است

  روزنامه لس آنجلس تايمز نوشت: به عنوان نشانه اي از سازش احتمالي در مذاکرات با ايران، کاخ سفيد روز دوشنبه اعلام کرد به محض آغاز اعمال محدوديت هاي جديد از سوي ايران براي برنامه هسته اي اين کشور، آمريکا هم احتمالا روند لغو تحريم ها را آغاز خواهد کرد.

اين روزنامه آمريکايي در پايگاه اينترنتي خود و در گزارشي به قلم پل ريشتر افزود: دولت اوباما و ايران بر سر سرعت آغاز روند لغو تحريم ها پس از دست يابي به توافق نهايي با هم اختلاف نظر دارند.

تهران تاکيد مي کند که به محض آغاز اجراي توافقنامه تحريم هاي اين کشور بايد لغو شوند. اما مقامات آمريکايي خواستار به تعويق افتادن لغو تحريم ها تا زماني هستند که ايران محدودسازي برنامه هسته اي خود را به طور کامل به اجرا درآورد.

اين مسئله مهمترين اختلاف باقي مانده است که تلاش ها براي دستيابي به توافق جامع تا 30 ژوئن را با مانع مواجه مي کند. اما جاش ارنست، سخنگوي مطبوعاتي کاخ سفيد روز دوشنبه گفت احتمال دارد دولت روند لغو برخي از تحريم ها را تسريع بخشد.

آمريکا و پنج قدرت ديگر جهان يعني انگليس، چين، فرانسه، آلمان و روسيه خواستار آن هستند که لغو تحريم هاي ايران به صورت مرحله اي و همگام با اجراي تعهدات اين کشور براساس توافقنامه باشد. اما مقامات ايراني، ازجمله آيت الله علي خامنه اي، رهبر معظم اين کشور همواره بر اين خواسته خود تاکيد کرده اند که لغو پيشاپيش تحريم ها غيرقابل مذاکره هستند.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا روز جمعه در يک کنفرانس خبري آمادگي خود را براي نشان دادن انعطاف اعلام کرد و از مذاکره کنندگان آمريکايي خواست در تلاش براي يافتن راه هايي که نظر هردو طرف را تامين مي کند، خلاقانه عمل کنند.

تحليلگران سياسي معتقدند هم ايران و هم آمريکا براي دستيابي به توافقي که به نظر برسد مفاد آن در راستاي منافع آنها است، تحت فشار شديد قرار دارند. البته توافقي که بر اساس آن امتيازهاي سريعي به ايران داده شود، احتمالا با انتقادهاي شديد مواجه خواهد شد. بسياري معتقدند آمريکا و ديگر قدرت هاي جهاني تا همين جا هم انعطاف زيادي از خود نشان داده اند.