کد خبر: ۸۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۴۱

علت درخواست محسن رضايي از رهبرمعظم انقلاب براي بازگشت به سپاه

  محسن رضايي با اشاره به اوضاع کشورهاي منطقه از جمله سوريه، عراق و يمن گفت: من دهه آينده منطقه را پر آشوب و حادثه مي‌بينم - يکي از دلايلي که از مقام معظم رهبري درخواست کردم که اجازه فرمايند تجاربم را به نسل هاي آينده منتقل کنم همين بود - ده سال آينده، بحراني خواهد بود.

در ابتداي اين ديدار محسن رضايي با تبريک فرارسيدن روز ارتش، از شهداي سرافزار ارتش جمهوري اسلامي ياد کرد و گفت: گرامي مي­‌داريم ياد و خاطره شهيد صياد شيرازي را که همراه هم در سنگرهاي مظلومانه دفاع مقدس مي‌نشستيم و براي مشکلات جنگ و پيروزي در عمليات‌ها ، همفکري مي کرديم. ياد شهيد نامجو، شهيد بابايي، شهيد اردستاني و شهيد ستاري و ديگر سرداران شهيد ارتش را گرامي مي داريم و اميدوارم که مردم ما، قهرماني هاي اين عزيزان را فراموش نکنند. شهداي ارتش و سپاه و شما پيشکسوتان و سربازاني که نگذاشتند ملت ايران تحقير شود و همه چيزشان را براي سربلندي ايران فدا کردند، برادراني که سنگر به سنگر، روستا به روستا و کوه به کوه جنگيدند و اين سرزمين را آزاد کردند و شکوه و عظمت ايران را بعد از دويست سال به ما برگرداندند و توانستيم روي پاي خود بايستيم و خودمان را پيدا کنيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به پيشنهاد يکي از حاضران گفت: پيشنهاد خوبي است که همه کساني که در جنگ حضور داشتند يک آرم دريافت کنند و روي لباس هاي خود با افتخار نصب کنند.رضايي افزود: مناسب است اين پيشنهاد مورد توجه مسئولان ذي‌ربط قرار گيرد، رزمندگان اسلام اهل نشان و امثال نشان نيستند، اما اين آرم بيانگر آن است که براي عزت و سربلندي جنگيده­‌اند و ان شاء الله با همين آرم به لقاي خدا بروند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با اشاره به اوضاع کشورهاي منطقه از جمله سوريه، عراق و يمن گفت: من دهه آينده منطقه را پر آشوب و حادثه مي‌بينم - يکي از دلايلي که از مقام معظم رهبري درخواست کردم که اجازه فرمايند تجاربم را به نسل هاي آينده منتقل کنم همين بود - ده سال آينده، بحراني خواهد بود. مي بينيد که حکام متجاوز عربستان با رفتار جاهلي، با انواع بمب هاي ممنوعه به جان و مال مردم افتاده اند، اخيرا هم هواپيماهاي آنها به اطراف سفارتخانه ما در صنعا راکت شليک کرده اند. ما با هيچ کشور منطقه درگير نشده ايم، چون جنگ طلب نيستيم. در حقيقت ما پرچم دار صلح و امنيت هستيم. دنبال صلح در خاورميانه هستيم. ما اقتدار را براي حفظ امنيت منطقه مي خواهيم ولي رژيم صهيونيستي و عربستان، طي سال گذشته کانون نا امني در منطقه شده اند. تا اين حکام سر جاي خود نشانده نشوند، امنيت به منطقه بر نمي گردد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به جايگاه ايران در منطقه گفت: ايران، اکنون در موقعيتي ايستاده است که شبيه به قله کوه است. اگر اين قله حفظ شود، ما وارد تعاملات جهاني مي شويم. تجربه دويست ساله ايران در دوران قاجار و پهلوي نشان مي دهد که بايد اقتدار پايدار داشته باشيم. همچنين دريافته ايم که با حفظ اقتدار مي توانيم در عرصه ديپلماسي، قدرت چانه زني در تعاملات را بالا ببريم. در چنين شرايطي ما يک طرف تصميم­‌گيري‌ها در منطقه خواهيم بود.رضايي با اشاره به دانش تجربي فرماندهان جنگ به عنوان يک سرمايه عظيم براي کشور گفت: اگر اين تجربه به نسل‌هاي جديد ارتش و سپاه منتقل شود، حس مي کنيم که يک امانت و بار سنگين را تحويل نسل هاي بعد داده ايم. تربيت فرمانده و کادر از همين راه است که در کارگاه هاي آموزشي، رزمايش ها و سخنراني ها بدست مي آيد.

استاد دانشگاه امام حسين (ع) گفت: يکي از اشکالاتي که در انتقال دانش تجربي وجود دارد، اين است که بعضا افراد با تجربه، توان انتقال مباحث را در شکل نظام يافته و کلاسيک ندارند. تبديل کردن يک يافته شخصي و دروني به يک فهم عمومي، سخت است اما راهي جز اين نيست. خاطره گفتن خوب و لازم است اما بايد براي تربيت فرماندهان جديد قدم هاي بيشتري برداشت. توان تصميم گيري فرماندهان بالاتر از داشتن موشک و تجهيزات است. ارتش و سپاه پاسداران، فرزندان لايق و شايسته فراواني دارند.امير دادبين، اميرمفيد، امير قويدل، امير محتاج، امير بقائي و امير اميربيگي از جمله شرکت کنندگان در اين ديدار بودند که مباحث و ديدگاه هاي خود را صميمانه با رضايي در ميان گذاشتند.​
*ايسنا