کد خبر: ۸۲۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۴۱

ادعای وزارت راه: مسافران پرواز ماهان، سفر با اتوبوس را پذیرفته‌ بودند

معاون مدیریت بحران وزیر راه و شهرسازی با ارائه اطلاعات‌ تازه‌ای از حادثه روز گذشته مربوط به مسافران پرواز مشهد به ساری هواپیمایی ماهان، اعلام کرد که پرداخت خسارت حادثه‌دیدگان در سقوط اتوبوس به دره بر عهده شرکت هواپیمایی نیست.
معاون مدیریت بحران وزیر راه و شهرسازی با ارائه اطلاعات‌ تازه‌ای از حادثه روز گذشته مربوط به مسافران پرواز مشهد به ساری هواپیمایی ماهان، اعلام کرد که پرداخت خسارت حادثه‌دیدگان در سقوط اتوبوس به دره بر عهده شرکت هواپیمایی نیست.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، متن توضیحات احمد مجیدی، به این شرح است:

در ساعت 23:34 دقیقه دوشنبه هواپیمای بویینگ B463 شرکت هواپیمایی ماهان به شماره پرواز 1020 با 49 مسافر که از مسافران حجاج بیت‌الله الحرام بوده‌اند از مشهد عازم ساری شده و پس از دوبار تلاش برای فرود به علت دید کم و سقف پایین ابر در ساعت یک و سه دقیقه بامداد به سمت فرودگاه مهرآباد تغییر مسیر می‌دهد.

گزارش هواشناسی بیان‌گر این است که در ساعت 21 دید فرودگاه 3500 متر بوده که در هنگام فرود دید به 700 متر کاهش پیدا کرده‌است و این میزان دید برای فرود هواپیما مناسب نیست.

هواپیما در ساعت یک و 44 دقیقه در فرودگاه تهران بر زمین می‌نشیند و پیشنهاد می‌شود مسافران با اتوبوس به ساری اعزام شوند. 4 نفر از آنها انصراف داده و یک نفر نیز عازم مشهد می‌شود، بنابراین برای انتقال 44 مسافر باقی‌مانده دو دستگاه اتوبوس اسکانیا از تعاونی 7 (موسسه مسافربری آسمان) اجاره می‌شود. 27 نفر از مسافران به علاوه سه خدمه اتوبوس با اتوبوس شماره 321 ع 51 ایران 59 عازم ساری می‌شوند.

این اتوبوس در ساعت 8:16 صبح دیروز پس از عبور از گردنه گدوگ و عبور از تونل ورسک در منطقه اوریم به علت استفاده بیش از حد راننده از ترمز، ترمز خالی کرده و با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت به نیوجرسی‌های کنار جاده برخورد می‌کند و واژگون می‌شود.
بر مبنای مقررات بین‌المللی و داخلی شرکت‌های هواپیمایی مکلف‌اند به هر نحو و وسیله‌ای مسافران خود را در چنین شرایطی به مقصد برسانند و همین که تعدادی از مسافران انصراف و تعدادی پذیرفته‌اند با اتوبوس اعزام شوند، بیان‌گر این است که سفر با اتوبوس را قبول کرده‌اند
 
در اثر این سانحه، 11 نفر از مسافران در محل حادثه کشته و 16 نفر مجروح می‌شوند. همچنین به وسیله 8 دستگاه آمبولانس مجروحان به بیمارستان شهدای زیراب منتقل و سپس 4 نفر دیگر که حال وخیمی داشته‌اند با بالگرد اورژانس به بیمارستان امام خمینی ساری منتقل می‌شوند. ایز این تعداد یک نفر فوت کرده و 3 نفر دیگر نیز جراحت سطحی داشته‌اند.

سرهنگ نادر رحمانی رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور اعلام کرده که کارشناسان پلیس علت این حادثه را تخطی از سرعت مطمئنه و خواب‌آلودگی راننده اتوبوس اعلام کرده‌اند. بر مبنای مقررات بین‌المللی و داخلی شرکت‌های هواپیمایی مکلف‌اند به هر نحو و وسیله‌ای مسافران خود را در چنین شرایطی به مقصد برسانند و همین که تعدادی از مسافران انصراف و تعدادی پذیرفته‌اند با اتوبوس اعزام شوند، بیان‌گر این است که سفر با اتوبوس را قبول کرده‌اند.

مجیدی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره این که چرا این هواپیما به جای فرودگاه مهرآباد در فرودگاه گرگان فرود نداشته‌ است‌، گفت: بر اساس پروتکل شرکت‌های هواپیمایی در صورت بروز نقص فنی و یا لغو شدن پرواز با نامساعد بودن شرایط جوی،‌ ایرلاین‌ها باید هواپیما را یا به مبدا پرواز و یا به تهران برسانند و این هواپیما نیز بر این اساس نمی‌توانسته در فرودگاه گرگان بنشیند.

وی همچین درباره نحوه جبران خسارت مسافران حادثه دیده در سقوط اتوبوس به دره اعلام کرد: شرکت هواپیمایی ماهان احتمالا برای بازگرداندن هزینه بلیت دریافتی با مسافران توافق کرده‌است،‌ اما خسارت ناشی از سانحه سقوط اتوبوس به دره را باید شرکت حمل‌ونقل زمینی بپردازد.

معاون وزیر راه اعلام کرد که مسافران این اتوبوس بیمه بوده‌اند و خسارت آنها زا این طریق جبران می‌شود. به گفته او پرداخت خسارت سانحه اتوبوس به شرکت هواپیمایی ماهان ارتباطی ندارد.