کد خبر: ۸۲۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۲۷

روایت CNN از هوشمندی ایران در مقابل آمریکا / اوباما رفته رفته از اعراب و اسرائیل دور می شود، اما روحانی در حال قدرت گیری در خاورمیانه است

ما خودمان را درگیر گزینه های سخت کرده ایم و خودمان را متقاعد می کنیم که سیاست آمریکا در مورد مسئله هسته ای در مسیر درستی پیش می رود.
سی ان ان نوشت: چطور ایران با هوشمندی آمریکا را شکست می دهد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، وبسایت این شبکه امریکایی نوشت: ما خودمان را درگیر گزینه های سخت کرده ایم و خودمان را متقاعد می کنیم که سیاست آمریکا در مورد مسئله هسته ای در مسیر درستی پیش می رود.

آمریکا با مهم جلوه دادن موضوع هسته ای موجب می شود ایران در منطقه یک سر و گردن از دیگران بلندتر باشد.

آمریکا بخاطر توافق با ایران برخی از نزدیک ترین متحدانش را از خود دور می کند و ایران در عوض متحدان جدیدی پیدا می کند و می تواند روابطش را با دوستان قدیمی تقویت کند. دوستان ما مسلما بی عیب و کامل نیستند، مخصوصا عربستان سعودی و اسرائیل اما چون ایران در حال قد علم کردن است به آنها احتیاج داریم. توافق هسته ای با ایران برای دولت آمریکا اولویت دارد. در همین حال متحدان ایران مثل بشار اسد، حزب الله و اکنون حوثی ها تمایل دارند نقش و همکاری بیشتری در بازی ایران داشته باشند.

روس ها هم می دانند که با استفاده از موضوع هسته ای می توانند سیستم دفاع موشکی پیشرفته خودشان را بفروشند. ما دوستانمان را از دست می دهیم و ایران دوست پیدا می کند.

درحالیکه کشورهای عربی فاقد مرکزیت قدرت هستند ایران در حال قد علم کردن است. موضوع فقط این نیست که ایران می خواهد کنترل خاورمیانه را در دست بگیرد موضوع این است که در این منطقه که برای آمریکا بسیار اهمیت دارد ایران در حال گسترش نفوذش است.

آمریکا هم در این میدان برای مقابله با داعش در سوریه و قدرت بیشتر ندادن به بشار اسد، مقابله با داعش در عراق بدون طرفداری از دولت شیعه و همچنین اوضاع یمن خوب بازی نمی کند. در عوض ایران می تواند با استفاده از تهدید داعش مانع تضعیف بشار اسد توسط آمریکا شود و نفوذش را در عراق به بهانه مبارزه برای منافع دوجانبه بیشتر کند.

انتظار نداشته باشید که کشتی آمریکایی کشتی های ایران در آبهای یمن را متوقف کند چون ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است هدف اعزام کشتی های آمریکایی صرفا برای حصول اطمینان درباره باز بودن و امنیت مسیرهای آبی است. تلاش برای استفاده از دیپلماسی به منظور مهار برنامه هسته ای ایران کاملا معقول است. اما نباید درباره دو چیز دچار توهم شویم: یکی اینکه ما نمی توانیم به ادعاهایی ایران در مورد سلاح هسته ای خاتمه دهیم و دیگر اینکه به دلیل دیپلماسی که در قبال مسئله هسته ای داریم ما باعث قدرت گرفتن ایران در منطقه می شویم نه مهار آن.

یکی از دلایلی که آمریکا به بشار اسد حمله نمی کند ترس از قدرت گرفتن داعش است اما دلیل دیگر آن این است که ما نمی خواهیم با ایران جنگ نیابتی در سوریه داشته باشیم. مذاکرات هسته ای همانطور که در مورد توافق اخیر روسیه بر سر موشکهای اس سیصد نشان داد موجب می شود ایران شریک تجاری قابل قبول تری باشد. البته نتایج واقعی دیپلماسی هنوز هویدا نشده است. برداشتن تحریم ها باعث می شود روحانیون احساس امنیت بیشتری بکنند. توافق هسته ای در حال حاضر از بوجود آمدن بحران بر سر موضوع هسته ای جلوگیری می کند اما اگر نتواند رفتار ایران را واقعا تغییر دهد ما مشکل بزرگتری در آینده خواهیم داشت.