کد خبر: ۸۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۶
موضوع اس- 300 مسئله اي قديمي ميان روسيه و ايران

سردار دهقان: ايران براي حفاظت از خود هيچ نيازي به اخذ مجوز از ساير کشورها ندارد

  وزير دفاع کشورمان تأکيد کرد ايران تصميماتش را خودش مي‌گيرد و خودش نيز آن را اجرا مي‌کند و هيچ نيازي به اجازه گرفتن از ساير کشورها ندارد.

"حسين دهقان" - وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران - در گفتگوي اختصاصي با شبکه تلويزيوني راشاتودي گفت: موضوع سامانه موشک هاي اس-300 مسئله اي قديمي ميان روسيه و ايران است. ما قبلاً قرارداد خريداري اين سامانه را با روسيه امضا کرده بوديم.

وي افزود: در دوران رياست جمهوري جديد آقاي "حسن روحاني"، چندين ملاقات ميان رؤساي جمهور دو کشور برگزار شد و سرانجام دو طرف به توافق رسيدند که اين قرارداد را به اجرا گذارند.

وي افزود: ما براي عملي شدن اين قرارداد پيگيري کرديم، ولي اين که آيا قبول درخواست ما توسط رييس جمهور محترم روسيه، به عوامل خارجي يا گفتگوهاي 1+5 بستگي داشته است يا خير، بايد مورد بررسيِ کارشناسان قرار گيرد.

وي ادامه داد: از ديدگاه ما علت اجرايي شدن اين قرارداد، شرايط جديدي بود که در مناسبات ميان دو کشور ايجاد شده است و همچنين اراده سياسيِ هر دو طرف بود که در تمام عرصه ها روابط بين دو کشور را بهبود بخشند.

وي در ادامه اين مصاحبه گفت: ما در داخل کشورمان ظرفيت انساني، فني و صنعتي کافي براي تضمين امنيت فضاي هوايي کشور را در اختيار داريم. ما حتي سامانه اي مشابه اين (اس-300) را در ايران طراحي کرده و اکنون در حال ساخت آن هستيم و انتظار داريم مدل توليد شده ي آن را تا پايان سال جاري، آزمايش کنيم.

چنان که من خطاب به هيأت روس نيز مکرراً تأکيد کردم: آنچه براي ما مهم است، عمل به تعهدات و قراردادي است که قبلاً به امضا رسيده است. امروز، ما پذيرش اجرايي کردن اين قرارداد توسط روسيه را تصميم روسيه مبني بر عمل به تعهداتش براساس قرارداد اس-300 در قبال ايران تلقي مي کنيم.

دهقان ادامه داد: ايران براي تأمين امنيت هوايي و تأسيسات هسته اي خود، مانند هر کشور ديگر به دنبال انواع سامانه هاي دفاعي و پدافندي است و براي حفاظت از خود هيچ نيازي به اخذ مجوز از ساير کشورها ندارد. ايران تصميماتش را خودش مي گيرد و خودش آن را به اجرا مي گذارد.

*باشگاه خبرنگاران