کد خبر: ۸۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۱

بازار سیاه خرید و فروش اعضای بدن، وجهه پیوند را تخریب می‌کند/ شکایت وزارت بهداشت از دلالان در حال بررسی است

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با توجه به ایجاد بازار سیاه خرید و فروش کبد در جامعه گفت: متاسفانه این معضلات وجهه پیوند را در کشور تخریب می‌کند به همین دلیل اداره پیوند در خصوص فعالیت سایت‌هایی که به خرید و فروش اعضای بدن می‌پردازند به حراست وزارت بهداشت شکایت کرده و اقدامات لازم در حال پیگیری و بررسی است.

دکتر کتایون نجفی‌زاده درباره پیوند کبد از افراد زنده، گفت: پیوند کامل کبد تنها از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند انجام می‌شود اما در شرایط بسیار حساس تنها برای کودکان یا افراد جوان با وزن کم پیوند بخشی از کبد از افراد زنده که نسبت ژنتیکی با بیمار دارند، انجام می‌شود.

رئیس اداره پپوند وزارت بهداشت، افزود: در این بیماران به هیچ عنوان پیوند از افراد غریبه که نسبت ژنتیکی با بیمار ندارند، انجام نمی‌شود زیرا در صورت نداشتن نسبت ژنتیکی احتمال دفع یا پس خوردن پیوند بسیار افزایش می‌یابد و از طرفی بیمار باید به مقدار فراوان داروی کاهش دهنده سیستم ایمنی دریافت کند که این مساله بیمار را با خطر روبرو می‌سازد.

به گفته وی؛ اهدای کبد از فرد زنده در هیچ کشوری انجام نمی‌شود.

نجفی‌زاده با توجه به ایجاد بازار سیاه خرید و فروش کبد در جامعه گفت: متاسفانه این معضلات وجهه پیوند را در کشور تخریب می‌کند به همین دلیل اداره پیوند در خصوص فعالیت سایت‌هایی که به خرید و فروش اعضای بدن می‌پردازند به حراست وزارت بهداشت شکایت کرده و اقدامات لازم در حال پیگیری و بررسی است.

*انا