کد خبر: ۸۲۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۳

بازدید مراکز نظامی، شرط سناتور دلواپس برای تایید توافق هسته‌ای با ایران

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، شرایطی برای رای «مثبت» به توافق نهایی ایران تعیین کرد.

به گزارش «یو.اس.تودی»، لیندسی گراهام از اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد کنگره تنها در صورتی به توافق نهایی ایران رای «مثبت» خواهد داد که بازرسی از سایت‌های نظامی ایران نیز جزء مفاد توافق قرار بگیرد. وی بازرسی از سایت‌های نظامی ایران را یکی از هشت ماده مورد نیاز برای تصویب هر گونه توافق هسته‌ای ایران که سی ژوئن ضرب الاجل نهایی برای آن تعیین شده، عنوان کرد.

وی طرحی شامل هشت ماده برای تصویب توافق نهایی ایران توسط کنگره ارائه داد و در توضیح آن گفت: اگر نمایندگان هر دو حزب با توافق نهایی ایران مخالفت کنند، این فرایند باید دوباره تکرار شود تا توافق بهتری حاصل آید. وی افزود: رد توافق توسط کنگره به معنای پایان دادن به مذاکرات نیست بلکه به آن معناست که مذاکرات باید دوباره از سر گرفته شود تا توافق بهتری به دست بیاید.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان ضرب‌الاجل سی ژوئن را برای دستیابی به توافقی جهت محدودیت برنامه هسته‌ی ایران و در مقابل، لغو تحریم‌های اعمال شده بر آن تعیین کردند. چارچوب اولیه توافق در تاریخ دوم آوریل حاصل شد اما هنوز موضوعات مهمی برای بررسی و تایید نهایی وجود دارد.

شروطی که گراهام برای تصویب توافق هسته‌ای ایران عنوان کرده، به شرح ذیل است:

1- میزان غنی سازی اورانیوم ایران تنها برای تامین سوخت یک راکتور (بوشهر) و نه بیشتر باشد.

2- همه سایت های دیگر هسته ای ایران به جز مرکز غنی سازی نطنز تعطیل شود.

3- چارچوبی مشخص برای بازگرداندن فوری تحریم ها در صورت تخلف ایران از تعهداتش تعیین شود.

4- پیش از هر گونه لغو یا تعلیق تحریم‌ها و ارسال پولهای بلوکه شده و رفع تحریمهای مالی ایران، انجام تعهدات ایران از سوی بازرسان راستی آزمایی شود.

5- طرح توسعه و تحقیق روی سانتریفیوژهای نسل جدید در ایران کلا ممنوع شود.

6- تمامی ذخائر اورانیوم موجود از ایران خارج شود.

7- باراک اوباما باید پیش از هر گونه رفع یا تعلیق تحریم های ایران باید به کنگره گواهی دهد که ایران هیچ گونه فعالیتی در جهت حمایت از تروریسم ندارد.

گراهام همچنین مدعی شد اگر لغو یک‌جای تحریم‌ها در توافق نهایی اعمال شود، این توافق دیگر «هیچ شانسی» برای تایید کنگره نخواهد داشت.

لایحه لزوم بازنگری توافق نهایی ایران هفته گذشته در کمیته امور خارجی سنا به تصویب نمایندگانی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات رسید.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود این طرح را در صورت تصویب، وتو خواهد کرد اما پس از تایید طرح فوق مدعی شد تعدیل‌هایی که در آن صورت گرفت، تایید آن را با مشکل روبرو نمی‌سازد.

با این وجود، چند تن از اعضای جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی سنا، متمم‌هایی را ارائه دادند که موضعی سخت‌تر در مقایسه با لایحه مصوب هفته پیش دارد. البته به نظر می‌رسد اعضا توافق کرده‌اند موضعی را پیش بگیرند که بتواند مخالفت‌های اوباما را از سر بگذراند.

بررسی مفاد جدید از روز گذشته در سنا آمریکا آغاز شده‌است.

*انا