کد خبر: ۸۲۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۴

هارف: توافق هسته اي ايران با توافق هسته اي کره شمالي «کاملا متفاوت» خواهد بود

  سخنگوي وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد هرگونه توافقي که با ايران براي مهار برنامه هسته اي اين کشور حاصل شود از پيماني که با کره شمالي به دست آمد و بعدا فروپاشيد «کاملا متفاوت » خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، آمريکا اعلام کرد هرگونه توافقي که با ايران براي مهار برنامه هسته اي اين کشور حاصل شود از پيماني که با کره شمالي به دست آمد و بعدا فروپاشيد «کاملا متفاوت » خواهد بود.

ماري هارف سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت :« محدوديت ها ، بازرسي ها و اقدامات معطوف به راستي آزمايي اعمال شده بر ايران توسط يک طرح جامع اقدام بسيار فراتر از آنهايي خواهد بود که در دهه هاي 1990 و 2000 بر کره شمالي اعمال شد.»

هارف از صحبت در مورد تخمين هاي دولت آمريکا از زرادخانه هسته اي کنوني پيونگ يانگ خودداري کرد اما او ادعاهاي منتقدان گفتگوهاي هسته اي کنوني با ايران را مبني بر اينکه آنچه در کره شمالي روي داد بايد باعث بروز نگراني شود رد کرد.

هارف به خبرنگاران گفت :« توافق جامعي که ما تلاش داريم در گفتگوها با ايران به آن برسيم اساسا از آنچه که در ارتباط با رويکردمان با کره شمالي انجام داديم به طور کلي متفاوت است.»

کره شمالي در اوائل دهه 1990 و پيش از موافقت با بازرسي هاي محدود آژانس بين المللي انرژي اتمي پلوتونيوم مناسب براي ساخت سلاح هسته اي توليد کرده بود. هارف افزود :«کره شمالي بعد از حصول به چارچوب يک توافق با بازرسي هاي دقيق تر موافقت کرد اما در سال 2002 و زماني که آنها سرانجام تعهدات خود را زير پا گذاشتند تخلفات پيونگ يانگ توسط آژانس کشف شد.»

هارف تصديق کرد که بخشي از دليل وجود ضمائم دقيق و پيچيده فني براي توافق هسته اي ايران « به علت درسهايي است که ما از وضعيت کره شمالي ياد گرفتيم.»

مذاکرات بين المللي شش جانبه که هدف از آن مهار برنامه هسته اي پيونگ يانگ بود در سال 2008 فروپاشيد. کره شمالي در سال هاي 2006 ، 2009 و 2013 آزمايشات هسته اي انجام داد و يک برنامه فعال ساخت موشکهاي بالستيک دارد.
*باشگاه خبرنگاران