کد خبر: ۸۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۰۶
انصارالله: در مذاکراتی که سعودی ها میزبان باشند، شرکت نمی کنیم

سردرگمی عربستان برای خروج از تنگنای یمن


عربستان سعودی و هم پیمانانش با وجود آن که خاتمه عملیات ناکام «طوفان قاطعیت» را در یمن اعلام کرده اند، اما برای وادار کردن مردم این کشور و انصارالله به دست برداشتن از مقاومت، حملات هوایی به مناطق مسکونی را تداوم بخشیدند تا سردرگمی خود را برای خروج از صنعا آشکارتر کنند.

پایگاه خبری مصری الیوم السابع روز پنجشنبه به نقل از منابع محلی گزارش داد: هواپیماهای عربستان مناطقی در شهر صنعا پایتخت یمن را هدف قرار دادند.

در ادامه این گزارش آمده است، با وجود اعلام آتش بس هوایی و پایان عملیات طوفان قاطعیت، استان های دیگر یمن از جمله استان عدن، تعز و لحج نیز در معرض حملات هوایی عربستان قرار دارند.

جنگنده های عربستان به همراه ائتلاف 10 کشور عربی و آمریکا، از نخستین ساعات ششم فروردین ماه تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کردند.

در جریان 29 روز بمباران هوایی مناطق مختلف یمن، بیش از دو هزار و 600 غیرنظامی از جمله کودکان و زنان کشته و نزدیک به چهار هزار نفر دیگر زخمی شدند.

عبدالباری عطوان سردبیرر وزنامه رای الیوم روز پنجشنبه در سرمقاله این روزنامه نوشت: سران عربستان و هم پیمان های درگیر آنها درجنگ یمن دریک تنگنا گرفتارشده اند که نجات ازآن آسان نیست.

عطوان افزود: تفسیرهای مختلف و متناقضی درمورد دستاوردهای حمله عربستان به یمن و تصمیم آل سعود به پایان دادن به عملیات خود شنیده می شود.

یک روز پس از اعلام پایان عملیات نظامی، بمباران ها همچنان ادامه دارد و نیروهای حوثی و هم پیمانان آن ها نیز به پیشروی خود ادامه می دهند، براین اساس چنین برمی آید که عربستان نتوانسته است به اهداف خود در یمن دست یابد. زیرا اگر تجاوز موسوم به توفان قاطعیت به اهداف خود دست یافته است پس چرا رییس جمهوری مستعفی یمن به پایتخت دایم یعنی صنعا و یا پایتخت موقت یعنی عدن بازنگشته است؟

دوم اینکه، سرتیپ احمد عسیری سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان اعلام کرد که در 2432 حمله هوایی در طول چهارهفته تمام قدرت نظامی نیروهای جنبش انصارالله نابود شده و تهدید ان ها نسبت به کشورهای منطقه ازبین رفته است. سخنان عسیری درمورد نابودی توان انصارالله شاید قابل پذیرش باشد که آن هم با پیشروی های این گروه جندان واقعی به نظر نمی رسدو

سوم، اینکه اگر عملیات توفان قاطعیت توانسته است به اهداف خود دست یابد و یکی ازا ین اهداف نیز تضعیف حوثی ها بوده است چرا شاه عربستان در روزهای پایانی جنگ خواستار آماده باش گارد پادشاهی و ارسال 100 هزار نیروی نظامی، تانک ها، زره پوش ها و هلی کوپترهای آپاچی به مرزهای این کشور با یمن شد؟

همه ما منتظر بیانیه ای دیگر ازسران عربستان هستیم تا در آن به اهداف خود ازتجاوز به یمن و میزان دستیابی به این اهداف اشاره ای کند، زیرا درصحنه میدانی تغییری مشاهده نمی شود.

نمی دانیم کی غبار جنگ فرو خواهد نشست ولی می دانیم که سران عربستان و همه هم پیمانان آن ها درجنگ یمن خود را دریک تنگنای حقیقی گیر انداخته اند که برون رفت ازآن بسیار دشوار است و چنان که برمی آید این درگیری وخیم تر و طولانی تر می شود.

به نوشته عطوان اعلام اولین خبر پایان حملات هوایی عربستان به یمن از سوی امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران نشان برتری اطلاعاتی ایران در منطقه است.



*سخنگوی انصارالله: در هیچ مذاکره ای به میزبانی عربستان شرکت نمی کنیم

در همین حال محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش مردمی انصارالله روز پنجشنبه به شبکه خبری المیادین گفت که این جنبش در گفت و گوهایی که میزبانی آن را عربستان برعهده داشته باشد، شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از المیادین، وی همچنین تاکید کرد که تا زمانی که حملات عربستان و همپیمانانش علیه یمن پایان نیابد و محاصره به طور کامل برداشته نشود، مذاکره ای برای حل بحران کشور صورت نخواهد گرفت.

عبدالسلام گفت: ما خواهان پایان کامل تجاوزگری، لغو محاصره یمن و مذاکرات سیاسی در سایه حمایت سازمان ملل برای حل بحران یمن هستیم .

وی بر پایان دادن حملات علیه یمن قبل از هر گونه مذاکره ای تاکید کرد.

عبدالسلام در گفت و گو با شبکه خبری المیادین گفت که انصارالله مذاکره در مسقط را می پذیرد.

سخنگوی جنبش مردمی انصارالله اظهار داشت که حملات عربستان و همپیمانانش به یمن هنوز متوقف نشده است.

تجاوز نظامی عربستان و متحدانش به مناطق غیرنظامی و مسکونی یمن که از روز ششم فروردین ماه آغاز شد، تاکنون هزاران کشته، زخمی و آواره برجای گذاشته که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.

عربستان همچنین از ارسال هر نوع کمک غذایی و دارویی به زخمی شدگان و مردم محاصره شده یمن جلوگیری می کند که این امر اعتراض نهادهای بین المللی را به همراه داشته است.

در این حال روز پنجشنبه هیاتی متشکل از عالی ترین مقامات سیاسی و نظامی پاکستان شامل نخست وزیر، فرمانده ارتش، وزیر دفاع، دستیار ویژه نخست وزیر در امور خارجی و قائم مقام وزارت امور خارجه این کشور برای گفت و گو با مقامات عالی سعودی درباره یمن، امروز (پنجشنبه) عازم ریاض شدند.



*سفر بی سابقه ارتش و دولت پاکستان به عربستان

در چنین شرایطی دفتر نخست وزیری پاکستان روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: محمد نواز شریف نخست وزیر، ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش، خواجه محمد آصف وزیر دفاع، طارق فاطمی دستیار ویژه نخست وزیر در امور خارجی و اعزاز احمد چودری قائم وزارت خارجه برای انجام سفری یک روزه و برای گفت و گو درباره یمن، اسلام آباد را به مقصد ریاض ترک کردند.

نخست وزیر پاکستان جلسه ای که روز گذشته با این افراد داشت، از اعلام توقف حمله هوایی به یمن از سوی عربستان سعودی و تصمیم ریاض برای ورود به عرصه گفت و گوهای سیاسی برای حل مساله یمن استقبال کرد.

سفر همزمان نخست وزیر، فرمانده ارتش، وزیر دفاع به همراه دو نفر از عالی ترین مقامات وزارت خارجه پاکستان به ریاض که تا کنون سابقه نداشته است، بدون تردید برای اتخاذ تصمیم های بسیار هم انجام خواهد شد.



*پیام های حمله عربستان به یمن

آتش بس در جنگ یمن و تغییر شیوه حل اختلاف نظرها؛ از میدان جنگ به پشت میز مذاکره، حاوی دو پیام مهم است. نخست اینکه دوران رونق تندروی و نظامی گری در منطقه به سر آمده و کشورها برای پیشبرد اهداف خویش باید سلاح را زمین گذارند و دیپلمات ها را روانه مأموریت کنند.

پیام دیگر آن این است که قدرت های مردمی قادرند کشورهای سرکش را به عقب نشینی وادار کنند.

علی شمخانی روز پنجشنبه در دیدار فیصل مقداد قائم مقام وزیر خارجه سوریه تصریح کرد که گفت و گوهای فراگیر یمنی – یمنی و سوری- سوری تنها راه پایان دادن به بحران های سیاسی و امنیتی شکل گرفته در نتیجه استفاده ابزاری از تروریسم و یا حملات نظامی کشورهای خارجی است و تمکین به آراء و خواست مردم رمز استقرار امنیت پایدار است.

جمهوری اسلامی ایران پیش از گرفتار شدن عربستان در تنگنای یمن از همان ابتدا بر این باور منطقی بود که تنها از طریق گفت وگوهای یمنی- یمنی و تلاش برای تشکیل یک دولت وحدت ملی می توان به بحران در این کشور پایان داد و اقدام عربستان سعودی در حمله نظامی به زیرساخت های اقتصادی یمن و کشتار مردم بی گناه این کشور را اشتباهی راهبردی توصیف کرد.

در این حال یک شبکه خبری هنگ کنگی، تلاش ایران برای کاهش بحران یمن و ارائه پیشنهاد چهار ماده ای کشورمان به سازمان ملل متحد جهت بازگرداندن صلح و ثبات به این کشور بحران زده را ارزشمند توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری آسیا تایمز روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد: ایران از جمله کشورهایی است که توانست با تلاشهای گسترده دیپلماتیک خود و ارائه راهکارهای معقول، باعث توقف حملات هوایی کشورهای ائتلاف به رهبری عربستان به یمن در دو روز گذشته شود.

براساس این گزارش، هر چند عربستان بار دیگر با نقض آتش بس مردم یمن را زیر حملات خود گرفته است اما نباید تلاش های صورت گرفته از سوی ایران را نادیده گرفت.

آسیا تایمز می نویسد: ایران با بسیاری از کشورهای جهان در این باره مشورت کرد و همین تلاش ها تاثیر خود را بر قطع حملات هوایی گذاشت.

این شبکه خبری در بخش دیگری از گزارش خود، از عربستان به عنوان کشوری نام برد که با اتخاذ سیاست های در پیش گرفته شده بر علیه یمن، هر روز در جهان منزوی تر می شود.

این رسانه هنگ کنگی یادآور شد: حملات عربستان به مردم بی دفاع یمن نه تنها هیچ نتیجه ای برای این کشور نداشت بلکه باعث گسترش روز افزود احساسات «ضد سعودی» در منطقه خاورمیانه و برخی نقاط دنیا شده است.

این گزارش می افزاید: هم اینک رهبران عربستان در موضع تدافعی قرار گرفته اند و حتی آمریکا هم تمایل آشکاری به حمایت از اقدامات این کشور در یمن ندارد.