کد خبر: ۸۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۱

اضافه‌وزن ۲۵ ميليون ايراني/ ۵۰ درصد مردم نمي‌دانند فشار خون دارند

وزير بهداشت با اشاره به اينکه انسان سالم محور توسعه است و اين در حالي است که ۲۵ ميليون نفر از مردم کشورمان اضافه‌وزن دارند، گفت: فشار خون علت مرگ نيمي از ايراني‌هاست در حالي که ۵۰ درصد مردم نمي‌دانند فشار خون دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس، سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي امروز در سخناني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران به مناسبت هفته بهداشت، اظهار داشت: هفته سلامت چهارمين روز خود را پشت‌سر مي‌گذراند.
وي ادامه داد: از نعمات بزرگ خداوند به انسان سلامتي است که مثل تاجي روي سر همه قرار دارد و تا هنگام بيماري ارزش آن را کمتر مي‌دانيم.
هاشمي افزود: همه باور داريم انسان سالم محور توسعه است و اگر انسان بيمار بود نه امنيت دارد و نه پيشرفت و بايد تلاش کنيم بيمار نشويم.
وزير بهداشت اضافه کرد: در فرمايشات بزرگان دين النظافت من‌الايمان آمده است که نظافت همان بهداشت است و امام (ره) و مقام معظم رهبري و مراجع بارها بر امر بهداشت و پيشگيري تأکيد داشته‌اند و در برنامه‌هاي مختلف پنج ساله به بهداشت توجه شده است اما در جامعه به بهداشت کمتر توجه مي‌شود.
وي يادآور شد: بيماري‌ها عمدتاً بر بيماري‌هاي غيرواگير است و سلامتي مردم عموماً در دست ساير دستگاه‌ها و خودشان است.
هاشمي با اشاره به اينکه بيکاري و اشتغال در سلامت اثرگذار است، افزود: بعد از تصادفات علل مرگ نزاع‌ها در داخل و خارج از خانه است و موضوع اشتغال و اعتياد نيز خيلي مهم است.
وزير بهداشت گفت: کشاورزي و صنعت بر سلامت مردم اثرگذار است و در دهه‌هاي گذشته کمتر شاهديم که طرح‌هايي که به اجرا در مي‌آيد پيوست سلامت داشته باشد و سياست‌هايي که از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد تأکيد شده است طرح‌هاي بزرگ ملي پيوست سلامت داشته باشد.
وي ادامه داد: ما مسکن مهر مي‌سازيم اما فکر درمانگاه و مرکز بهداشت نمي‌کنيم در هيچ اتوباني پايگاه اورژانس پيش‌بيني نمي‌کنيم و مجوزي براي استخدام پرسنل نداريم چرا که آن روزي که مي‌خواستيم اتوبان توليد کنيم پيوست سلامت نداشت.
هاشمي با اشاره به منطقه عسلويه افزود: عسلويه خيلي افتخارآميز است اما مردم آنجا نيز بايد نفس راحت بکشند و از امکانات بهداشتي برخوردار باشند.
وزير بهداشت افزود: موضوع سلامت موضوع فرابخشي و ملي است و در بين دستگاه‌هاي قضاييه، مجريه و مقننه بوده و بخشي مربوط به آحاد جامعه است.
وي خاطرنشان کرد: اگر مي‌پذيريم پيشگيري مهم است و اضافه وزن پيدا مي‌کنيم در نتيجه بار بيشتري توسط اندام‌ها تحمل مي‌شود و بايد مواد بيشتري براي سوختن چربي‌ها ترشح شود که در نهايت اين ماده کم مي‌آيد و باعث بيماري قند، سکته قلبي و مغزي و از دست دادن کليه‌ها مي‌شود.
هاشمي يادآور شد: بيش از 25 ميليون نفر در ايران اضافه وزن پيدا مي‌کنند و فشار خون يکي از عامل مرگ‌ومير است و 50 درصد مردم نمي‌دانند فشار خون دارند.
وزير بهداشت با طرح اين پرسش که چرا فشار خون مي‌گيريم، گفت: چون مصرف نمک ما دو تا سه برابر مصرف نمک دنياست و ميزان روغني که استفاده مي‌کنيم بالاست و باعث سکته مي‌شود.
وي يادآور شد: اگر واقعاً به بهداشت توجه شود نيازي به افزايش تخت‌هاي بيمارستاني نيست و معلوليت‌ها کاهش مي‌يابد و به نظر مي‌رسد بايد همه به مقوله بهداشت و پيشگيري توجه کنند که البته وظيفه دولت است که امکانات را براي همه فراهم کند.
هاشمي با اشاره به مصرف دخانيات در کشور گفت: اگر کسي سيگار مي‌کشد لااقل به خودش ضرر بزند نه به ديگران و اين خيلي بد است که در کشور مبالغ زيادي براي سيگار استفاده مي‌شود و 90 درصد سرطان‌هاي ريه به دليل مصرف دخانيات است.
وزير بهداشت ادامه داد: صدا و سيما براي نشاط و بالعکس آن خيلي مؤثر است و قوه قضاييه نيز براي ايجاد آرامش و آسايش نقش دارد و خوشبختانه دولت در اين دوره سلامت را يکي از اولويت‌هاي خودش قرار داده است.
وي يادآور شد: مهمترين بخش خدمات دولت در روستاها،حاشيه شهرها و نقاط دورافتاده خدمات دولت در اين حوزه است و اميدواريم در سال 94 ارتقا يابد و بخشي از مشکلات مردم در اين حوزه ارتقا پيدا کند.
هاشمي اضافه کرد: وقتي شروع کرديم با بحران دارو مواجه بوديم اما امروز دارو است اما به لحاظ پوشش بيمه و دسترسي افزايش پيدا کرده است، با کمبود 300 قلم دارو مواجه بوديم که الان به 27 قلم رسيده است.