کد خبر: ۸۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۲۵۳

واشنگتن پست: توافق با ایران نزدیک است؛ جمهوری خواهان عجله کنند!

جمهوری خواهان آمریکا باید از هر ابزاری برای جلوگیری از توافق بد با ایران استفاده کنند.
واشنگتن پست نوشت: جمهوری خواهان آمریکا باید از هر ابزاری برای جلوگیری از توافق بد با ایران استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، سنا ظرف چند ساعت به لایحه کورکر-منندز متوسل خواهد شد تا رئیس جمهور را ملزم سازد از اقدام یک جانبه برای لغو کردن تحریم ها خودداری کند و او را وادار سازد معامله نهایی ایران را برای کسب رای مثبت یا منفی به سنا ارائه دهد. در بهترین حالت، رئیس جمهور اذعان می کند که این یک معاهده است که باید دو سوم آراء را برای تایید شدن کسب کند، یا حکم اجرایی کاهش تحریم ها، در تحریم های فعلی گنجانده نشده است. اما در آن زمان در بهترین شرایط، رئیس جمهور هر گونه چانه زنی عمده را از دست نمی داد و هری رید رهبر وقت اکثریت سنا، سال گذشته مانع از رای گیری درباره تحریم ها نمی شد زیرا اکثریت دو سوم آراء را برای تصویب لایحه در اختیار داشت که امتیازات بیشتر را نفی می کرد.

با توجه به اینکه موقعیتی که در ان هستیم، گذاشتن موانع در راه یک معامله بد و ملزم کردن رئیس جمهور به فاش کردن کامل آنچه که در توافق گنجانده شده است اولین وگام خوب محسوب می شود. مشروط بر اینکه حزب جمهوریخواه به کاخ سفید باج ندهد و شرایط عالی را به بد تبدیل نکند، طرح کورکر-منندز تصویب خواهد شد و کاخ سفید در برابر اشتیاقش برای بخشیدن یک معامله شیرین به ایران، با اولین مانع برخورد خواهد کرد.

نظرسنجی ها نشان می دهد که مردم آمریکا از رویکرد اوباما درباره ایران حمایت نمی کنند و اکثر آنها معتقدند که وی در توافق هسته ای با تهران عملکرد ضعیفی داشته است. این نظرسنجی نشان می دهد که تقریبا مردم آمریکا کورکورانه عملکرد رئیس جمهور را نمی پذیرند و امضای یک توافق بد را به عنوان امری اجتانب ناپذیر نمی پذیرند. بنابراین کسانی که درباره سهل انگاری دولت برای صدور مجوز برای ورود ایران به باشگاه دارندگان سلاح های هسته ای نگرانند، می توانند اقدامات بسیاری برای جلوگیری از آن انجام دهند.

نخست، جمهوری خواهان باید بر روی کاستی های توافق تاکید بسیاری داشته باشند. به عنوان مثالف کارشناسان ارشد هسته ای چین براوردهای خود را از تولید سلاح های هسته ای کره شمالی افزایش داده اند که بیشتراز براوردهای انجام شده از سوی آمریکا است. این ارزیابی جدید نشان می دهد که پیونگ یانگ کلاهک های هسته ای کافی برای تهدید امنیت منطقه ای برای آمریکا و متحدانش در اختیار دارد. این موضوع این واقعیت را یادآوری می کند که وندی شرمن مذاکره کننده هسته ای وقت آمریکا با کره شمالی- که اکنون نیز با ایران در حال مذاکره است- چارچوب توافقی را امضا کرد که قرار بود کره شمالی را از دست یابی به بمب اتمی منع کند. اما آن چارچوب توافق کارآمد نبود و اکنون کره شمالی سلاح اتمی دارد. اکنون افزایش زرادخانه سلاح های هسته ای کره شمالی، ژاپن و کره جنوبی را درباره امنیتشان نگران کرده است. اکنون نیز آمریکا برنامه غنی سازی اورانیوم ایران را به رسمیت شناخته است. به طور خلاصه، در گذشته ما نتیجه اعتماد به کشورها را در نتیجه امضای چنین توافق هایی دیده ایم که اکنون نمی توان آنها را متوقف کرد.

دوم، جمهوری خواهان باید حمایت دموکرات ها را جلب کنند و لایحه کرک و منندز را به صحن علنی کنگره بیاورند و آن را تصویب کنند تا زمینه را برای تحمیل توافق مورد نظر رئیس جمهور به حداقل برسد.

سوم، برای هر بخش از توافق بد، جمهوری خواهان باید آنها را برجسته کنند و برای بررسی و یافتن راهکار برای جلوگیری از آن مراسم استماع بگذارند و هیلاری کلینتون نامزد احتمالی دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را تحت فشار قرار دهند تا در این زمینه موضع گیری کند.
سرانجام، جمهوری خواهان باید به صراحت به همه بفهمانند که پس از امضای توافق نهایی برای کاهش تحریم ها باید کنگره مجوز صادر کند. این چیزی است که بر خلاف مفاد چارچوب توافق است.

به طور خلاصه، لایحه کورکر- منندز آغاز فرایند است نه پایان راه. هدف اصلی جلوگیری از تحقق یک توافق بد و خطرناک است تا متحدان آمریکا مطمئن شوند ایران به خاطر اقدامات غیرقانونی اش تشویق نخواهد شد. به عبارت دیگر جمهوری خواهان باید از هر ابزاری برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح اتمی استفاده کنند.