کد خبر: ۸۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۵

بازگشت اتومبیل‌های اروپایی، کابوس چینی‌ها

 همزمان با آماده شدن خودروسازان غربی برای ورود دوباره به بزرگترین بازار خودروی خاورمیانه (ایران)، آنها به دنبال چشم‌اندازی هستند که توسط رقبای چینی تیره وتار شده است. شرکت‌های چینی به رهبری «چری اتومبیل»، «لیفان اینداستری» و «جیانگ هویی» بازار وسیعی برای خود فراهم کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ شرکت‌های چینی از خلأیی که به واسطه خروج شرکت‌هایی مانند پژو، سیتروئن ایجاد شده بود، استفاده کردند و در ایران برای خود امپراتوری بزرگی به راه انداخته‌اند. براساس تحقیقات گروهHS Automotive ایران زمانی بزرگترین بازار این خودروها در خارج فرانسه محسوب می‌شد اما تحریم‌ها مانع از فعالیت خودروسازان اروپایی شد و به این ترتیب مسیر برای فعالیت چینی‌ها در بازار خودرو هموارتر شد. بنابراین تعجبی ندارد چینی‌ها بتوانند سهم خود را از بازار ایران از یک‌درصد در سال ٢٠١١ به ٩‌درصد (١,١٧‌میلیون دستگاه) در ‌سال ٢٠١٦ بیفزایند. بیزینس‌مانیتور در گزارشی از صنعت خودروی ایران می‌نویسد؛ براساس آمارهای سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری، تولید خودرو در ایران در ‌سال ٢٠١٤ با ٤٦.٧‌درصد رشد نسبت به‌ سال گذشته به یک‌میلیون و ٩٠‌هزار و ٨٤٦ دستگاه رسید.

با توجه به این عملکرد قابل توجه، بیزینس‌مانیتور معتقد است که ممکن است پیش‌بینی قبلی خود مبنی بر تولید یک‌میلیون و ٧٨‌هزار و ٤٩٢ دستگاه خودرو در ‌سال شمسی ١٣٩٣ (مارس ٢٠١٤ تا مارس ٢٠١٥) را افزایش دهد. ایران در ‌سال گذشته میلادی، ٩٢٥‌هزار و ٩٧٥‌هزار دستگاه خودروی سواری و ١٥٤‌هزار و ٨٧١ خودروی تجاری تولید کرده است که این آمار ایران را در رده هجدهمین تولید‌کننده بزرگ خودروی جهان قرار می‌دهد.

 افزایش ٤ برابری سهم خودروسازان چینی
گروه IHS در گزارش خود درباره فعالیت خودروسازان چینی در بازار ایران می‌نویسد: شرکت‌های چری، لیفان و جیانگ هویی همه شرکایی محلی دارند و به وسیله لوازم و قطعاتی که از چین وارد می‌شود، در این کشور خودرو می‌سازند. سهم شرکت‌های چینی از این صنعت در ایران بین سال‌های ٢٠١١ تا ٢٠١٤ بیش از ٤ برابر شده و به ٨‌درصد رسیده است.

 شراکت چین با خودروسازان ایرانی
«استفانی ویگی» تحلیلگر IHS دراین‌باره می‌گوید: چینی‌ها خیلی قدرتمند عمل می‌کنند. آنها از تحریم‌ها سود بسیاری برده‌اند و شراکت‌های خود را با تولیدکنندگان محلی چند برابر کرده‌اند. البته در این میان با تولیدکنندگان خارجی دیگری مانند «فیات کرایسلر» و «مزدا موتورز» نیز قراردادهایی امضا کرده‌اند. بر این اساس اروپاییان با رقابت روزافزونی از سوی خودروسازان چینی روبه‌رو شده‌اند. خودروهایی مانند «ام.وی.ام ١١٠» (نسخه ایرانی چری QQ هاچ‌بک) در ترافیک خیابان‌های تهران همراه خودروهای کیاموتورز، پراید، پژو ٢٠٦ و ٣٠٦ خودنمایی می‌کنند. خودروسازان چینی خیلی سریع به بازار نفوذ کرده‌اند. در یکی از نمایشگاه‌های شرکت جیلی در تهران، خودروی «امگراند X٧ SUV» با قیمت پایه ١١٣‌میلیون تومان خودنمایی می‌کند. این قیمت حدود یک‌سوم نمونه مشابه از شرکت «تویوتاموتورز» است. X٧ سومین خودروی پرفروش این نمایشگاه است، زیرا تحریم‌ها باعث محدودیت ورود مدل‌های ژاپنی و اروپایی به ایران شده‌اند.

پژو سهم بازار خود را حفظ کرد
قبل از آن‌که تحریم‌ها ورود لوازم و قطعات خودروسازی را به ایران محدود کند، صادرات فرانسوی‌ها از هر رقیب اروپایی دیگری به ایران بیشتر بود. در ‌سال ٢٠١٢ پژو اعلام کرد، رقم بی‌سابقه ٤٧٣‌هزار دستگاه را در ایران فروخته است. این شرکت پاریسی‌ سال گذشته همچنان ٢٩‌درصد بازار را در اختیار داشت. IHS تخمین می‌زند چون خودروسازان محلی هنوز قطعاتی در انبارهایشان داشته‌اند و تهیه‌کنندگان خارج فرانسه نیز همچنان به ارسال قطعات به ایران ادامه داده‌اند، خودروهای پژو تولید می‌شده‌اند. تحلیلگران این موسسه معتقدند، اگر تحریم‌ها همچنان پابرجا بمانند و پژو همچنان برای مدل‌های قدیمی که در ایران موجود است، تخفیفاتی قایل شود، سهم بازار پژو در ایران‌ سال آتی احتمالا به ١١‌درصد برسد.

هنگامی که تحریم‌ها برداشته شوند، خودروسازان فرانسوی آماده امضاکردن قرارداد شراکت دیگری با ایران‌خودرو خواهند بود. ایران‌خودرو شریک قدیمی پژو و بزرگترین خودروساز ایرانی محسوب می‌شود. هرچند ایران‌خودرو با توجه به حساسیت مذاکرات هسته‌ای از هرگونه اظهارنظر درباره این موضوع با خبرگزاری بلومبرگ امتناع کرده است.

رنو در آستانه ورود به ایران
به گفته منبع آگاه و نزدیک به شرکت رنو، این مجموعه نیز مشغول مذاکره با ایران‌خودرو است. اگر تحریم‌ها لغو شوند، احتمالا رنو خودرو «Clio‌ هاچ‌بک» جدید و خودروی «Capture compact SUV» را به ایران وارد کند. ورود چنین خودروهایی به ایران، شکوفایی صنعت خودروسازی چین در ایران را به پدیده‌ای کوتاه‌مدت تبدیل می‌کنند، زیرا خودروهای چینی داخل این کشور به دلیل کیفیت پایین‌شان مورد انتقاد هستند. در همین زمینه شرکت چری از اظهارنظر خودداری کرده و شرکت لیفان نیز دراین‌باره پاسخگو نبود.

خودروی ایرانی در عمان و عراق
درحالی‌که صنعت خودروی ایران تحت محدودیت‌های تحریم روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد طی ماه‌های اخیر به دنبال ایجاد کردن بازارهای صادراتی برای خود هستند. بدین ترتیب خودروسازان ایرانی نیز به دنبال توسعه فعالیت‌های خود در منطقه خاورمیانه هستند. در این زمینه، در ژانویه ٢٠١٥، تایمز عمان گزارش داد که شرکت ایران‌خودرو درحال بررسی بازار عمان برای صادرات و صادرات مجدد خودروهای تولیدی خود است.در عین حال، محمد حضرتی، مدیر صادرات ایران‌خودرو دیزل می‌گوید، با توجه به نزدیکی مسافت بین دو کشور، صادرات خودرو از ایران برای عمان از نظر اقتصادی به صرفه است. وی می‌افزاید: ایران‌خودرو دیزل ممکن است علاقه‌مند به ایجاد یک مرکز مونتاژ خودروهای تجاری در عمان از طریق سرمایه‌گذاری مشترک باشد.

عراق کشور دیگری است که خودروسازان ایرانی به دنبال افزایش تولید در آن هستند. براساس گزارشی که ایران‌دیلی در اکتبر ٢٠١٤ منتشر ساخت، ایران‌خودرو اکنون روزانه حدود٥٠ خودرو در عراق تولید می‌کند و این شرکت قصد دارد این رقم را به دلیل افزایش تقاضا به١٠٠ دستگاه ارتقا دهد.

منبع: شهروند