کد خبر: ۸۲۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۴
مرکبی برای مرگ

تخت‌های بیمارستان در قرق موتورسواران

تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو تمام بیمارستان‌ها و اورژانس در قم با توجه به حدی که لازم است تعیین شده و تعداد قابل قبولی است ولی به دلیل آمار بالای تصادفات موتورسیکلت در قم تخت‌ها دائما اشغال است.

 از کنارت با سرعت سرسام‌آوری عبور می‌کند؛ انگار نه انگار که اینجا پیاده‌رو است، با حرکت مارپیچ از عابران پیاده همانند موانعی بر سر راهش عبور می‌کند و جهش کوچکی از روی یک جوی آب می‌زند و به مسیرش ادامه می‌دهد، حس خوشی دارد و فکر می‌کند گویا در پیست مسابقه حرکت می‌کند و قرار است که با رسیدن به خط پایان به عنوانی ارزنده دست یابد.

در خیال خام خویش است و حواسش به اطرافش نیست که ناگهان دنیا جلوی چشمش تیره و تار می‌شود و سیاهی همه جا را فرا می‌گیرد....

نمی‌داند یک ساعت خواب بوده، یک هفته یا شاید هم یک ماه؛ چشمانش را به سختی باز می‌کند و نور مهتابی سقف آبی رنگ در چشمش می‌تابد...کم کم به خودش می‌آید و صداهای نامفهومی را از گوشه و کنار می‌شنود.

«خداروشکر به هوش اومد؛ همراهش کی بود بهش زود بگید خونوادش رو خبر کنه؛ بالاخره پسرشون به هوش اومد...»

***

با عبور و مرور در سطح شهر به راحتی می‌توان موتورسوارانی را که مثل برق و باد از کنارت می‌گذرند را دید که علاوه بر خیابان به خود مجوز عبور از پیاده‌رو را نیز داده‌اند.

با توجه به آمار راهنمایی و رانندگی و  ثبت پلاک‌ها، در حال حاضر در استان حدود 352 هزار موتورسیکلت وجود دارد.

در سال گذشته 31 هزار و 458 موتورسیکلت توقیف شد و در ایام نوروز و با آغاز طرح نوروزی نیز یک هزار و 289 موتورسیکلت دیگر نیز توقیف شد.

بر اساس اخبار، از مجموع تخلفات وسایل نقلیه 43 درصد تخلفات مربوط به موتور‌سیکلت‌ها می‌شود که متاسفانه با وجود خواسته‌های مردم و ماموران راهنمایی و رانندگی در حدود 16 هزار موتورسیکلت در سال توقیف می‌شود از همین رو می‌توان گفت در طول سال با تخلفات بسیاری از سوی موتورسواران رو‌به‌رو می‌شویم.

کرم‌الله حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم با اشاره به این‌که معمولا رانندگان موتورسیکلت به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جریمه می‌شوند، می‌گوید: در برخی مواقع پس از جریمه مجبور به توقیف موتورسیکلت می‌شویم.

وی در ادامه از اجرای طرحی در این راستا خبر می‌دهد و می‌افزاید: در حال حاضر طرحی از ابتدای امسال توسط پلیس راهنمایی و رانندگی آغاز شده است که با توجه به این طرح تمام موتورسیکلت‌های که احتمال حادثه‌‌ساز بودن دارند توسط پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف و جریمه می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه تعداد موتورسیکلت در استان بسیار زیاد است، عنوان می‌کند: با توجه به این موضوع برای نظم‌دهی در تردد وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت‌ها و انتظام‌بخشی به وسایل نقلیه، با تخلفات حادثه‌ساز به شدت برخورد می‌شود.

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم با اشاره به نظم‌بخشی به تردد موتورسیکلت‌‌ها در سطح شهر عنوان می‌کند: عدم همراهی مدارک موتورسیکلت، حرکت‌های نمایشی مانند تک چرخ زدن، عبور از چراغ قرمز و نداشتن کلاه ایمنی سبب جریمه و توقیف موتورسیکلت می‌شود.

وی شعار امسال نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی را انتظام‌بخشی به موتور‌سیکلت‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: راهنمایی و رانندگی امسال اولویت خود را بر انتظام‌بخشی به تردد موتورسیکلت‌ها قرار داده است و از همین رو امیدواریم با توجه به انتخاب این شعار امسال شاهد کاهش تخلفات موتورسواران در استان باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم به جریمه موتورسیکلت‌ها اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: میزان جریمه موتورسیکلت با خودرو برابر است اما به دلیل تخلفات بسیاری که موتورسواران انجام می‌دهند، مبلغ جریمه موتورسواران بیش از خودروها می‌شود.

حسینی با بیان اینکه مهم‌ترین تخلفات موتورسواران نداشتن کلاه ایمنی و ماده 20 است، می‌گوید: با توجه به این دو تخلف، موتورسواران تا یک هفته نباید برای رفع توقیف به پارکینگ‌ها مراجعه کنند و پس از یک هفته باید مبلغی حدود 400 تا 500 هزار تومان جریمه نقدی را پرداخت کنند و در صورتی که شرایط بیمه که شامل عدم فرسوده بودن موتورسیکلت است را داشته باشند، می‌توانند نسبت به رفع توقیف اقدام کنند.

موتورسواران حادثه‌های دلخراشی می‌آفرینند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با توجه به تعداد زیاد تلفات استان قم در حوادث، از وزارت بهداشت و درمان آسیب‌شناسی و رسیدگی به رفع این مشکل را با برگزاری جلسات با مسئولان استانی و فرماندهی انتظامی خواستار شده است.

ابوالفضل ایرانی‌خواه با بیان این‌که سالانه 100 نفر عابر و موتورسوار قمی جان خود را در حوادث مربوط به موتورسیکلت‌ها از دست می‌دهند، خاطرنشان می‌کند: این آمار از ابتدای سال جاری تاکنون هشت نفر بوده است.

وی از اهدای رایگان کلاه ایمنی به موتورسواران خبر می‌دهد و می‌گوید: این کار صرفا موجب کاهش تلفات نمی‌شود و باید کلاه ایمنی برای موتورسواران اجباری و سوار کردن بر ترک موتورسیکلت ممنوع شود تا آمار مصدومان و مرگ‌ومیر حوادث کاهش یابد.

وقتی بر روی یک موتور چندین نفر سوار می‌شوند مشکلات زیادی به وجود می‌آید و آمار تصادفات بالا می‌رود.

یکی از حادثه‌های تلخ و تکان‌دهنده که آثار روحی و روانی بر حاضران داشته و به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و سهل‌انگاری به وجود می‌آید، ایجاد حادثه توسط موتورسواران است.

متاسفانه بسیار دیده می‌شود که از یک موتور چهار سرنشین استفاده می‌کنند و موجب تصادفات می‌شوند و در تصادفی که اخیرا در اخبار شاهد گزارشش بودیم دو کودک از یک خانواده در دم فوت کردند و حادثه دلخراشی را آفریدند.

تخت‌های بیمارستان‌ها در انحصار موتورسواران

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم از بالا بودن میزان تلفات و مجروحان حوادث موتورسیکلت ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: گاهی روزانه 30 تا 35 موتورسوار در این استان تصادف می‌کنند و حدود 45 نفر بر اثر این تصادفات روزانه مجروح می‌شوند که این آمار برای خود مردم نیز قابل باور نیست.

مهدی فراهانی ادامه می‌دهد: در روز‌های 15 تا 20 فروردین چندین مورد تصادفات وخیم مربوط به موتورسیکلت‌ها در جاده‌ها رخ داد که بالگرد اعزام شد ولی شدت تصادفات آنقدر زیاد بود که نتوانستیم کاری برای آنها انجام دهیم.

وی با بیان اینکه تصادفات بیش از حد موتورسواران موجب اشغال شدن تخت‌های بیمارستانی شده است، عنوان می‌کند: اگر کسانی که سوار بر موتور می‌شوند نکات ایمنی را رعایت کنند، بسیاری از این مشکلات حل می‌شود.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم می‌افزاید: تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو تمام بیمارستان‌ها و اورژانس با توجه به حدی که لازم است تعیین شده و تعداد قابل قبولی است ولی به دلیل آمار بالای تصادفات تخت‌ها دائما اشغال می‌شود و کسانی که نیاز مبرم به امکانات دارند، نمی‌توانند بهره ببرند که امیدواریم با فرهنگ‌سازی، دقت نظر و کمی فکر کردن شاهد کاهش میزان مرگ و میر موتورسواران باشیم.

***

دکتر می‌گوید: پسر این بار شانس آوردی که کلاه سرت بود وگرنه باید خونوادت به جای بیمارستان توی سردخونه بودن الان؛ فکر خودت نیستی، فکر مادر پیرت باش که تو تنها نون‌آور خونشی...

دیگر نای حرف زدن ندارد...درد را در نقاط مختلف بدنش حس می‌کند؛ کمی به مغزش فشار می‌آورد و یادش می‌آید خودرویی ناگهان از کوچه‌ای بیرون آمد و او که خلاف جهت در حرکت بود با خودرو برخورد کرد...پایش را گچ گرفته‌اند...به سختی سخن می‌گوید و کلامش واضح نیست...

پرستار می‌گوید: چی می‌خواهی پسر جان...

کمی بلندتر می‌پرسد: موتورم چی شد؟
*فارس