کد خبر: ۸۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۴
رقابت برای حضور در بازار ایران؛

هیات بلندپایه اقتصادی سوییس فردا در تهران؛ قفل 10ساله باز می شود

 هیات بلندپایه اقتصادی سوییس روز یکشنبه(فردا) با وقفه بیش از 10ساله به منظور بررسی راه های گسترش همکاری تجاری و اقتصادی با ایران عازم تهران می شود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، مقام های سیاسی و اقتصادی کشور سوییس جزو نخستین کشورهای اروپایی بودند که پس از روی کارآمد دولت تدبیر و امید برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران پیشگام شدند.

'جولیا هاس' سفیر سوییس در ایران که ماموریتش در تهران همزمان با فعالیت دولت یازدهم بود ، هنگام تقدیم استوارنامه خود به 'محمدجواد ظریف ' وزیر امورخارجه ایران ابراز امیدواری کرد، با آغاز به کار دولت حسن روحانی شاهد بسط و گسترش بیش از پیش روابط تهران - برن به خصوص در عرصه های اقتصادی و تجاری باشیم و تاکید کرد در این راستا همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

دستاوردهای دولت یازدهم در مذاکرات هسته ای، شرکت های خارجی و به ویژه اروپاییان را برای عقد قرارداد و فعالیت در حوزه های مختلف اقتصادی و بازرگانی ایران بی قرار کرده است.

هیات اقتصادی سوییس که پاییز سال 1393 به تهران آمد جزو 103 هیات بازرگانی خارجی بود که در دو سال گذشته با سفر به ایران و ملاقات با مقام های تجاری و اقتصادی ایران تلاش داشتند سهمی از بازار ایران کسب کنند.

این هیات به سرپرستی' ولف گان امادوس برولهارت' معاون وزیر امور خارجه سوییس در امور خاورمیانه و آفریقا به تهران آمد و با نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران دیدار و گفت وگو کرد.

وی در زمان حضور در تهران گفت که 'حسن روحانی' رئیس جمهوری ایران علایم مثبتی را برای گسترش روابط تجاری با کشورهای اروپایی در اجلاس اقتصادی داووس در سال 2014 به کشورهای مختلف دنیا داده و سوییس نیز از این نشانه ها بهره گرفته است.

معاون وزیر خارجه سوییس اما تاکید کرد که گذر کردن از تحریم ها و نادیده انگاشتن آن کار ساده ای نیست و باید منتظر بود تا نتایج مذاکرات ایران با 1+5 مشخص شود.

برولهارت ابراز امیدواری کرده بود بتواند با هیاتی بزرگ برای توسعه روابط اقتصادی با ایران، به زودی به تهران بیاید.

در راستای تلاش سوییسی ها برای مشارکت اقتصادی با ایران، روزنامه فرانسوی زبان ' تریبون دو ژنو' سوییس امروز شنبه در گزارشی نوشت، یک هیات اقتصادی به سرپرستی خانم 'لیویا لوی' سفیر سال های 2009 تا 2013 سوییس در تهران روز یکشنبه (فردا) به تهران می آیند. لوی اکنون مدیر دپارتمان روابط دو جانبه دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوییس(سکو) و نماینده شورای فدرال در توافقنامه های تجاری است.

هدف این سفر که تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه دارد، برقراری روابط اقتصادی دو جانبه و بررسی زمینه های اقتصادی ایران عنوان شده است.

حجم مبادلات اقتصادی ایران و سوییس در سال گذشته میلادی، 640 میلیون فرانک تخمین زده می شود که 610 میلیون فرانک آن سهم صادرات سوییس به ایران و 30 میلیون فرانک سهم صادرات ایران به سوییس برآورد شده است.

سکو روز جمعه اعلام کرده بود، نمایندگان شرکت های دارویی، ماشین آلات، فن آوری، مواد شوینده، صنایع غذایی و خدماتی در این هیات حضور دارند.

تعدادی از دیپلمات های فعال در زمینه تجاری نیز نمایندگی دولت فدرال سوییس را در این هیات برعهده دارند. 'لوی' پیشتر در مصاحبه با یک روزنامه سوییسی آلمانی زبان (NZZ am Sonntag) پس از تفاهم هسته ای در لوزان ، زمان این سفر را 'بسیار مناسب' و بازار ایران را 'بسیار جذاب' خوانده بود.

در ادامه گزارش روزنامه ' تریبون دو ژنو' آمده است: شورای فدرال سوییس در اوایل سال 2014 میلادی و در پی توافق هسته ای اولیه که در نوامبر 2013 (آبان/ آذر1392) حاصل شد، تحریم های سوییس علیه ایران را به حالت تعلیق درآورد.

این گزارش با اشاره به این که بخش قابل توجهی از تحریم ها همچنان به قوت خود باقی است، به نقل از سکو افزود: این وضع تا پایان مذاکرات هسته ای که در جریان است، ادامه خواهد داشت. تحریم های سازمان ملل نیز همچنان درحال اعمال هستند.

جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در دوم آوریل 2015 در لوزان سوییس به چارچوب تفاهمی درخصوص مذاکرات هسته ای دست یافتند و طرف های مذاکره پایان ژوئن (9 تیر ) را زمان دستیابی به توافق نهایی اعلام کردند.

ایران و سوییس در سال های گذشته همکاری هایی را در بخش صادرات گاز ایران به سوییس و سپس اروپا اغاز کردند که در نیمه راه متوقف شد. یکی از مهمترین زمینه های همکاری دو کشور در دور جدید روابط اقتصادی، تکمیل کردن این مذاکرات مهم انرژی است.

'حسین نقره کار شیرازی' دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران زمانی که هیاتی اقتصادی سوییس پاییز سال گذشته به تهران آمده بود، در خصوص این قرارداد به رسانه های داخلی گفته بود: حدود 7 سال قبل، قرار بود گاز ایران از طریق ترکیه به کشور سوییس منتقل شود. همان زمان مذاکرات با یک شرکت سوییسی در این رابطه نهایی شده بود، اما به دلیل برخی برخوردهای دولت ترکیه، این مذاکره به ثمر نرسید. اما اکنون ایران آمادگی دارد تا بار دیگر با سوییس وارد مذاکره شود و بر سر پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی به توافق نهایی برسد.

به گفته وی، بر اساس آن قرارداد مقرر شده بود گاز ایران از طریق ترکیه به سوییس انتقال یابد و این کشور این گاز را به ایتالیا و کشورهایی که علاقمند هستند، تحویل دهد، اما متاسفانه ترکیه مشتاق بود یا گاز را از ایران بخرد یا در این پروژه مشارکت داشته باشد که ایران نپذیرفت.

نقره کار شیرازی ادامه داد: تلاش داریم تا دوستان اروپایی را بهره مند کنیم و انتقال گاز از ایران را به برخی کشورهای اروپایی انجام دهیم، اما نیاز به سرمایه گذاری مشترک داریم که امیداریم سوییسی ها آمادگی پذیرش این پیشنهادات را داشته باشند؛ البته سرمایه گذاری می تواند به صورت مستقیم یا مشترک باشد.

حضور هیات بلندپایه اقتصادی سوییس در تهران و چهار روز مذاکره با مسوولان ایرانی قفل بیش از 10 سال کندی و توقف همکاری های دو کشور را در زمینه های مختلف تجاری، بازرگانی، صنعتی و انرژی خواهد شکست.

وزارت دارایی سوییس روز جمعه(دیروز) با تایید خبر سفر هیات اقتصادی به ایران، اعلام کرد: این سفر برای نخستین بار در ده سال گذشته صورت می گیرد و تلاش می شود تا در جریان آن، روابط تجاری میان دو کشور گسترش یابد.